Seguretat vs informació.
El Roto |
Un dels principis fonamentals de la teoria de les
relacions internacionals és que la màxima prioritat de l’estat és
garantir la seguretat. Segons un concepte formulat per l’estrateg de la
Guerra Freda George F. Kennan, i àmpliament compartit, el govern es crea
“per garantir l’ordre i la justícia al país i fer-se càrrec de la
defensa comuna”.
Aquest concepte sembla plausible,
gairebé una obvietat, fins que hi reflexionem una mica més i ens
preguntem: la seguretat de qui? De la població en general? Del poder
estatal? D’uns determinats sectors hegemònics? Segons el que vulguem
dir, la credibilitat d’aquest concepte pot ser molt alta o mínima.
En el cas de la seguretat del poder estatal, la
credibilitat és màxima, com demostren els esforços que fan els estats
per protegir-se del control del poble.
En una entrevista en una televisió alemanya, Edward
Snowden va dir que, per ell, la gota que va fer vessar el got va ser
“veure el director de la Intel·ligència Nacional, James Clapper, sota
jurament, mentir descaradament davant del Congrés” i negar l’existència
d’un programa intern d’espionatge a càrrec de l’Agència de Seguretat
Nacional (NSA). Snowden afegia que “els ciutadans tenen dret a estar
informats sobre aquests programes [...], tenen dret a saber el que el
govern fa en nom seu i el que el govern fa en contra dels ciutadans”.
Podrien al·legar el mateix amb tota la raó Daniel
Ellsberg, Chelsea Manning i altres personatges coratjosos que han actuat
en nom d’aquest mateix principi democràtic.
La postura del govern és força diferent: els
ciutadans no tenen dret a ser informats perquè això perjudica la
seguretat, i greument, segons els responsables polítics.
Tenim uns quants motius per ser escèptics davant
d’aquesta resposta. El primer és que és d’allò més previsible: quan es
dóna a conèixer a l’opinió pública una acció governamental, el govern -a
l’acte- posa com a excusa la seguretat. I una resposta previsible
aporta ben poca informació.
Un segon motiu per a
l’escepticisme és la naturalesa de les proves que s’aporten. L’expert en
relacions internacionals John Mearsheimer escriu: “Com era d’esperar,
l’administració Obama va afirmar, al principi, que l’espionatge de la
NSA havia sigut fonamental per evitar 54 complots terroristes contra els
Estats Units, amb la qual cosa donava a entendre que, si s’havia violat
la Quarta Esmena, s’havia fet per raons justificades. Però era mentida.
El general Keith Alexander, director de la NSA, al final va admetre
davant del Congrés que només els havia sortit bé una operació: quan van
enxampar un immigrant somali i tres còmplices seus que vivien a San
Diego, que havien enviat 8.500 dòlars a un grup terrorista de Somàlia”.
Va arribar a una conclusió semblant el Consell de
Supervisió de les Llibertats Civils i la Privacitat, instituït pel
govern per investigar els programes de la NSA i autoritzat, per tant, a
accedir a gran quantitat de material classificat i als alts càrrecs de
seguretat.
Sí que hi ha, però, un cas en què una ciutadania
informada representa una amenaça per a la seguretat: per a la seguretat
del poder estatal, que pot ser desemmascarat.
La idea bàsica la va expressar molt bé el politòleg
de Harvard Samuel P. Huntington: “Als Estats Units els arquitectes del
poder han de crear una força que es noti però que no es vegi. El poder
és fort quan es manté en la foscor; si s’exposa a la llum del sol,
comença a evaporar-se”.
Als Estats Units, i a tot arreu, els arquitectes
del poder això ho saben prou bé. Els que han estudiat l’enorme quantitat
de documents desclassificats que hi ha, per exemple, al Foreign Relations of the United States,
la història oficial del departament d’Estat, segur que han observat la
freqüència amb què la prioritat ha estat defensar la seguretat del poder
estatal enfront de la ciutadania, en lloc de la seguretat nacional
pròpiament dita.
La voluntat de mantenir el secret sol estar
motivada per la necessitat de garantir la seguretat de poderosos sectors
del país. En són un exemple permanent els mal anomenats “tractats de
lliure comerç”; mal anomenats perquè infringeixen clarament els
principis del lliure comerç i perquè, en el fons, no tenen res a veure
amb el comerç, sinó més aviat amb els drets dels inversors.
Aquests instruments es negocien habitualment en
secret, com és el cas, actualment, de l’Associació Transpacífica; bé, no
del tot en secret, esclar. No són secrets per als centenars de grups de
pressió empresarials i per als advocats que en redacten les diferents
disposicions, amb un impacte que hem descobert gràcies als pocs apartats
que han arribat al públic a través de Wikileaks.
Tal com conclou amb gran sensatesa l’economista
Joseph E. Stiglitz, atès que l’Oficina de Representació Comercial dels
EUA “representa interessos empresarials”, no els de la ciutadania, “les
probabilitats que el que surti de les pròximes converses afavoreixi els
interessos dels ciutadans nord-americans són escasses; i les
perspectives encara són més descoratjadores per a la ciutadania d’altres
països”.
La seguretat del sector empresarial acostuma a ser
un tema de gran interès per a les polítiques governamentals, cosa que no
és gens sorprenent vista la seva funció d’elaborar les polítiques
primer que ningú.
En canvi, són nombroses les proves que demostren que
la seguretat de la població -la seguretat nacional, que és com s’hauria
d’entendre aquest terme- no és una gran prioritat per a la política
estatal.
Per exemple, el programa d’assassinats amb drones
impulsat per Obama a escala global és, de bon tros, la principal
campanya terrorista del món i, a més, genera terrorisme. El general
Stanley A. McChrystal, comandant de les forces nord-americanes i de
l’OTAN a l’Afganistan fins que el van rellevar del càrrec, parlava de
les “matemàtiques de la insurgència”: per cada innocent que mates et
crees 10 enemics nous.
Aquest concepte d’innocent ens indica els progressos
que hem fet durant els últims 800 anys des de la carta magna, que va
establir el principi de presumpció d’innocència que en altres èpoques
pensàvem que era el fonament del dret angloamericà. Avui dia, la paraula
culpable significa “destinat per Obama a ser assassinat” i innocent vol dir “no tenir encara aquest estatus”.
La Brookings Institution acaba de publicar The thistle and the drone [El card i el drone ], un estudi antropològic de les societats tribals molt elogiat, escrit per Akbar Ahmed i subtitulat De quina manera la guerra dels Estats Units contra el terrorisme es va convertir en una guerra mundial contra l’islam tribal.
Aquesta guerra global obliga una sèrie de governs repressius a atacar
els enemics tribals de Washington. Aquesta guerra, avisa Ahmed, pot
portar “a l’extinció algunes tribus”, amb un preu molt alt per a les
societats implicades, com es pot veure ara a l’Afganistan, el Pakistan,
Somàlia i el Iemen. I, en última instància, per als nord-americans.
Segons Ahmed, les cultures tribals es fonamenten en l’honor i la
venjança: “En aquestes societats tribals qualsevol acte de violència
provoca un contraatac; com més violents siguin els atacs contra els
membres de la tribu, més cruels i sanguinaris seran els contraatacs”.
I estar en el punt de mira dels terroristes pot tenir uns efectes molt greus. A la revista britànica International Affairs,
David Hastings Dunn explica que aquests sofisticats avions no tripulats
són una arma cada vegada més perfecta per als grups terroristes. Els drones
són barats, fàcils d’adquirir i “tenen moltes qualitats que, totes
juntes, els converteixen en el mitjà idoni per als atemptats terroristes
del segle XXI”.
El senador Adlai Stevenson III, parlant dels molts
anys en què va pertànyer al Comitè d’Intel·ligència del Senat dels EUA,
escriu que “la cibervigilància i la recopilació de metadades formen part
de la prolongada reacció contra l’11-S; són unes mesures que s’han
traduït en la captura de pocs terroristes, per no dir cap, i que han
suscitat una condemna gairebé universal. S’ha imposat la percepció que
els EUA fan una guerra contra l’islam, els xiïtes i els sunnites des
del golf Pèrsic fins a l’Àsia Central. Sobre el terreny, amb drones,
i delegant-la a un altre estat a Palestina. Alemanya i el Brasil
protesten per les nostres ingerències. I què n’hem tret, d’aquestes
ingerències?”
La resposta és que el que n’hem tret és el creixement de l’amenaça terrorista, així com també l’aïllament internacional.
Les campanyes d’assassinats amb drones són
un mecanisme a través del qual la política estatal posa en perill la
seguretat deliberadament. Passa el mateix amb les sanguinàries
operacions de les forces especials. I amb la invasió de l’Iraq, que ha
agreujat considerablement l’amenaça terrorista a Occident, com havien
pronosticat els serveis d’intel·ligència britànics i nord-americans.
Aquestes agressions han estat, un cop més, una
qüestió de poca importància per als responsables polítics, que es guien
per uns conceptes de seguretat totalment diferents. Ni tan sols el risc
de destrucció per armes nuclears figura entre les prioritats de les
autoritats estatals, un tema que comentarem en el següent article.
Noam Chomsky, Seguretat i política d'Estat, Ara, 15/03/2014
Comentaris