Hegemonia ideològica.
Diu un vell principi de la sociologia que quan les persones creuen que
una cosa és certa, amb el seu comportament contribueixen a fer que ho
acabi sent. Així s’explica la lluita per l’hegemonia ideològica: que la
gent cregui el que jo vull que cregui. I per això política i veritat són
manifestament incompatibles. La persuasió ideològica té algunes lleis:
un distanciament no excessiu de la realitat -perquè la paraula sigui
convincent la gent ha de sentir aquelles rugositats que posen entrebancs
a les nostres vides-; una certa capacitat d’empatia, que estimuli la
disposició del que escolta; una càrrega de sentit suficient perquè la
gent s’hi senti incorporada; un joc de subtilitat i repetició que faci
que les idees penetrin fins a quedar-se instal·lades en el cervell de
cadascú. Quan tot això és dóna, l’hegemonia ideològica està guanyada.
Zygmunt Bauman explica que la idea falsa que la riquesa d’uns quants
beneficia a totd s’ha instal·lat sobre quatre tòpics: el creixement econòmic és la base del benestar; un consum en constant progressió afavoreix la felicitat
humana; la desigualtat és natural; la competència és condició suficient
per a la justícia social. Aquests són els pilars de l’actual hegemonia
ideològica.
Josep Ramoneda, El poder i el que hem de creure, Ara, 19/03/2014
Comentaris