La percepció artística.


“Ver es haber visto”, escribió Fernando Pessoa, logrando sintetizar en esta breve sentencia la auténtica clave de la creación y la contemplación artísticas. En el mundo de las artes visuales, el aserto cobra, además, un significado obvio, de evidencia física. Siendo nuestros ojos la única parte de nuestro cerebro que se asoma al exterior y con la exclusiva misión de absorber y acumular toda la información que se transmite a través de la luz, sólo somos capaces de procesar una parte muy pequeña de las infinitas imágenes grabadas. En este sentido, nuestro conocimiento es, en gran parte, aunque no seamos conscientes de ello, un mero reconocimiento. La emoción artística sería entonces algo así como el desencadenamiento nervioso producido cuando cierto estímulo exterior ilumina súbitamente una imagen escondida en el inmenso pozo visual de la memoria. (...)

Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte.

Francisco Calvo Serraller, El arte de ver, Babelia, El País, 28/09/1996

Comentaris

David Torrens ha dit…
En Francisco Calvo Serraller explica en el seu text la percepció tal i com està considerada. És cert que podem sentir qualsevol cosa que veiem, però per percebra-la calen uns coneixements bàsics abans, és a dir, percebre és en part, haber vist, recordar.
Explica que observar l'art és percebre i descobrir a l'hora: podem observar una obra d'art i recordar coses anteriors o també descobrir-ne de noves. Fins i tot podem descobrir coses que setirem però no percebrem.
Quan diu: "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte." , interpreto que vol donar a entendre que, avui dia hem percebut tantes coses, que difícilment podrem sentir sense percebre i veiem per veure perquè pensem que ho sabem tot, però no ens parem a buscar i sentir coses noves, sinó que donem a l'art un determinat significat i sen's queda així per sempre sense més oportunitats. Per això és el contrari de l'art, perquè no percebem noves sensacions que és el que l'art ens vol donar a entendre.
christian fidone subirana ha dit…
En el text de Francisco Calvo Serraller, des de bon principi ens dóna ha entendre que per veure hem d'haver vist, ja que si no, no sabríem què veiem (línia 1). A part diu que és la clau de la creació, ja que si no hem percebut mai res, no podem crear, perquè no tenim en què basar-nos. Una cosa del text a destacar es que Fernando diu que l'art és una clara forma de expressar el que sentim de manera física (art), el qual hem obtingut gràcies als ulls, la nostre eina per captar i acumular l'informació en que així quedaran grabades per ser processades en el seu moment, però només en percebrem una petita part de totes les imatges vistes. Llavors un artísta s'inspira quan degut a un estímul exterior en que recorda una imatge grabada en la memòria o semblant, fet que he esmentat anteriorment.
Per concluir, les últimes dos línies crec que es refereix a que sentir una cosa sense haver-la percebut mai és contrari a haver sentit i percebut i acabar expressant o interpretant alguna cosa per entendrela.
Charles Ryan ha dit…
Mentre vius, vas recordant imatges, poc o més importants per a tu, però que vulguis o no et queden gravades a la memòria, que és com un pou sense fons. Llavors arriba el moment en què et trobes en una situació on el que veus ja t'és conegut i et resulta molt familiar, encara que tu no te’n recordes. Principalment, Fernando Pessoa es devia referir a això quan afirma que "veure és haver vist", és a dir, haver viscut una situació similar que no poguessis recordar fins al moment en què hi tornes a estar a davant. Aquest seria l'estímul que, en un moment donat, ens inspira a tots i només els que tenen inspiracions artístiques són capaços de materialitzar aquesta sensació per tal de representar el que senten i fer-nos-ho arribar mitjançant les arts, de manera que nosaltres ho podem interpretar.
Per últim, voldria fer una referència a la última afirmació del text, la qual diu que veure per veure es totalment antagonista al art, degut a que la inspiració artística esdevé del sobtat estímul d’un record visual que apareix fugaçment en la nostra ment.



Carles Martínez Juvés
Dani Samaniego ha dit…
En aquest text és parla de que veure, és a dir, reconeixer les coses en general, és recordar, identificar aquesta cosa que estem veient amb una altre ja viscuda que es troba en la nostra memòria. "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna" es refereix a veure alguna cosa ara, sense identificar-la amb el passat, per tant quan diu que és el contrari a l'art té raó, ja que per crear art, t'has de basar en alguna cosa ja vista, viscuda o experimentada, per tant no fas art a partir del no res, sinó que t'has de basar en alguna cosa, per tant, "Ver por ver, en un puro presente" i sense recordar el passat, estàs fent el contrari a l'art.
Eric de Pablo Raventós ha dit…
Francisco Calvo ens introdueix el tema del qual parlarà en el text mitjançant una frase de Fernando Pessoa: "Ver es haber visto". Aquesta frase ens vol dir que per arribar a entendre el que veiem hem de tenir una noció sobre el que estem veient. Francisco afegeix que, artísticament, aquesta sentència encara té més raó, ja que, si no entenem el que veiem i no ens n'han parlat ni ho hem vist abans, per molta estona que ens passem mirant-ho, no ho arribarem a entendre. Francisco afirma, però, que a vegades veiem una cosa i, sense veure-hi res en concret, ja ens n'està quedant noció a la memòria, concretament a la memòria visual. Segons Francisco, en aqest cas, l'emoció artística seria com si el que veiem ja ho haguéssim vist i, gràcies a la memòria, en tinguem conixement.
Per aquests motius Francisco arriba a la conclusió del text: "Ver por ver en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte.", volguent-nos dir que per arribar a apreciar l'art de qualsevol cosa n'hem de tenir una noció, per molt poca que sigui. La experiència que menciona Francisco Calvo és aquesta noció.
Paula Marín ha dit…
Francisco Calvo Serraller vol explicar que per a percebre l’art necessitem uns coneixements anteriors. No sols coneixement com a dades acumulades, sinó experiències, sentiments.. És més que recordar, rememorar. La pretensió de l’art és arribar a l’emoció en sentit ampli. Hi ha art que produeix alegria, estranyesa, confusió, por, o fàstic. Però per notar aquesta emoció hem ser capaços de entendre el codi de l’art: quan més en sabem més en gaudim.
Kamil Kuska ha dit…
El text "La percepció artísica" ens vol transmetre que per poder contemplar una obra d'art i poder gaudir-la, avanç necesitem uns coneixaments , això es pot deduir amb la frase de "Ver es haber visto".
Quan l'autor fa l'afirmació de "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte.", això significa que necesitem una minima experiència anterior. Si no la tenim, mai podrem entendre l'obra.





Kamil Kuska
LAURA ha dit…
El text de Francisco Calvo Serraller ens vol explicar el concepte que ell té sobre coneixement. Ens comença amb una frase introductòria al que ens vol fer arribar de Fernando Pessoa, la qual diu que " Ver es haber visto". Aquesta frase es refereix es que els ulls, són els únics que poden veure i poden fer arribar la informació al cervell. Les tres últimes linies del text ens volen dir que si veus una imatge però no tens uns coneixements mínims d' art o simplement no en saps, això no és art, ja que no en tendràs el significat real d'una obra si no tens experiència.
Jose Moreno ha dit…
Amb la frase "Ver es haber visto" (Fernando Pessoa)vol dir que per crear i contemplar l'art aquesta és la clau. Amb el que (Calvo Serraller) explica de que els ulls són l'única part del cervell que es dóna a veure a l'exterior ,és per que, per els ulls, es rep quasi tota d'informació que s'emmagatzema a la memòria i és aquesta informació el que ens ajuda a percebre, també diu que en aquesta memòria hi ha imatges amagades que quan es rep un estímul i les "il·lumina" permet crear emoció estètica.
En la frase de "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte" es refereix que per poder fer art es necesita de la memòria no es pot crear art si tu no ,per dir-ho d'una manera' no ho as vist mai.
Houssam Lakios ha dit…
Jo crec que la conclusió que dóna Francisco Calvo Serraller “Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte” tindria que veure amb allò de que fins que nosaltres no veiem una cosa, no sabem com és. Llavors Francisco Calvo Serraller quan diu aquesta frase diu:

Veure en un moment concret per veure sense que existeixi cap altre possibilitat o sortida cap a la experiència, és el contrari a l'art, ja que l'art necessita diferents recursos els quals no es poden passar per alt, com ara l' expressió d'idees, emocions o la visió del món segons com la rebés amb els sentits.

Llavors l'art seria l'expressió dels estímuls captats pels nostres sentits expressats tal com els rebem després d'haver tingut una o més d'una experiència.
Yunaida Mehand ha dit…
En el text de Francisco Calvo Serraller, es comença amb una frase "Ver es haber visto", de manera que el que ens vol donar a entendre, és que si no has tingut una experiència anterior de el que veus en un moment, no sabràs apreciar el que veus. De alguna manera això, es pot relaciona, amb el que li pasa a un nen petit, quan li diuen que fiqui el dit en un corrent eléctric, el nen no ha tingut abans cap experiència, i no dubta en fer-ho, però si un altre cop li diuen que ho faci , no ho tornarà a fer.

Bassant-se amb aquesta primera frase de Fernando P. , Francisco Calvo, ho assocïa amb l'art. El que ens vol donar a entendre de l'art es que no podem entendre l'art si abans no hem tingut alguna experiència.Llavors diu que el cervell es capaç de reconèixer petites imatges que van transcurrin al llarg de el temps i que algunes s'ens queden grabades i d'altres no. De manera que defineix l'art ,el sentit que ens queda en el cerbell, aquelles experiències que queden grabades.

En l'última frase que diu["Ver por ver, es un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte"] El que diu, és que el fet de tenir la capacitat de veure, sense recordar cap experiència, és el contrari a l'art. L'art seria el reconeixement de l'experiencia avans vivida.
Xavier Cuenca ha dit…
El text de Francisco Calvo Serraller ens diu la definició que pot arribar a tindre per ell la paraula "percepció". Primerament ens assenyala un frase de Fernando Pessoa en que aquesta persona diu que "Ver es haber visto", i per tant que per poder saber alguna cosa has de haver-la presenciat.
Per això vol dir que tu per adquirir coneixements has de hagut de veure alguna cosa que t'hagi fet recordar allò de manera indiscutible.
Una de les altres coses que ens explica ho fa mitjançant una altre frase: "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte". Amb aquesta frase el autor ens vol dir que una persona per poder percebre alguna cosa, per tant que tu la puguis arribar a entendre, s'ha de basar previàment amb la experiència que ja té. Amb coneixements que ja te adquirits.
Ens dona a entendre que no només ens hem de limitar a veure i ja està, sinò que ens hem de moure per aprendre de allò que veiem i així treuren algún profit. I el mateix pasa quan només escoltem sense arribar a saber el que s'està dient.
Cristina Parcerisa ha dit…
El text de Francisco Calvo Serraller ens explica que per poder percebre, tenir il•lusions òptiques… abans hem d’haver captat alguna cosa, que si mai aguséssim vist res, allò ens seria indiferent, per exemple, una dona cega que als 40 anys amb una operació pot tornar a veure, ella no percebrà res, perquè no te una experiència, perquè no pot comparar-ho amb res. Quan veiem un quadre… podem percebre coses diferents, i cadascú veure alguna cosa diferent, perquè cadascú a viscut les seves coses i té una experiència diferent que l’altre, per això no ens podem limitar a veure-hi el que ens han dit que és veu o el que creu veure aquella persona, si no a veure el que nosaltres i veiem, les sensacions que ens crea amb el que nosaltres al llarg de la nostra vida hem viscut i recordem.
Francesc Romera Beltran ha dit…
Francisco Calvo Serraller ens vol dir que per percebre l'art es com la frase "Ver es haber visto" (Fernando Pessoa), es a dir, que per entendre el que ens vol demostrar un percepció artística s'ha de tindre un experiència o ja abans s'ha sapigut analitzar o percebre l'emeoció artística que ens vol demostrar o fer veure.

També ens vol fer arribar que els ulls són els únics òrgans que poden obtenir imatges, i de aquestes només sabem percebre molt poques comaprat amb la informació que arriba, perquè nomès sabem reconèixer un petita part de lo que ens arriba, es a dir, tenim un coneixament inapreciable.

I per acabar, la frase "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte", ve a ser el mateix significat que la de Fernando Pessoa: que sense la experiència o memoria de altres fets i percepcions, mai sabrem percebre un intenció artística.

Francesc Romera Beltran
Gao ha dit…
Crec que en el text de Francisco Calvo Serraller ens vol dir que tots els que hem vist potser no seràn el real, ha dit que els ulls, són els únics que poden veure i poden fer arribar la informació al cervell. Per tant abans de percebre una cosa o un art que veiem necessitem unes experiències, si no que no entendrarem el significat real d'un art, amb el que diu Fernando Pessoa en final "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte.",
Stephanie Hidalgo ha dit…
En el text, Francisco Calvo Serraller diu que els ulls són l'única via exterior del cervell per la qual processem tot estímul que percebem, és a dir que a partir d'una imatge nosaltres l'adjudiquem un cert significat. Així, el nostre coneixement és únicament un conjunt de significats que li donem a les imatges. D'aquesta manera l'emoció artística sería la conseqüència de les reaccions que ens produeix cert estímul que ens commogui.
Com a conclusió exposa que veure per veure no té cap mena de aprenentatge sinó es fa de manera conscient.
Quan Fernando Pessoa cita "Ver es haber visto" es refereix a la pròpia definició de percebre,on mitjançant els sentits (en aquest cas la vista)recollim les dades que es presenten a la nostra ment per tal d'interpretar-lo i donar-li un significat; la percepcoó per tant depèn del ja hem vist abans.
Míriam ha dit…
El text de Francisco Calvo Serraller ens explica que els nostres sentits, en aquest cas la vista, recullen les dades que es presenten a la nostra ment (una recollida determinada per la naturalesa i els interessos de la ment de l'individu), i que s'emmagatzema la informació recollida en un "pou buit" de coneixements amagats però presents, els quals extraiem quan recordem.
Veure i percebre són sobretot recordar, "el nostre coneixement,encara que no en sóm conscients és, en general, tan sols un reconeixement".
S'agafen les experiències, les emocions i els fets viscuts de l'individu, els quals la majoria es podrien considerar oblidats i aparèixen en un moment determinat.

L'autor del text relaciona la percepció i el record amb les arts visuals. Descriu la sensació artística com a un desencadenament nerviós produït per un estímul, en que s'il·lumina alguna de les imatges fosques i aparentment obligades i llavors reconeixem, sentim i interpretem el que veiem.

Finalment, la frase de cloenda del text dóna a entrendre que l'art, actualment és el contrari de veure per veure. Al·ludeix al fet de que l'art, com he esmentat anteriorment, es basa en un reconeixement d'imatges anteriors, que no es pot relacionar amb el fet de veure sense recordar, sense sentir, perque llavors, en si, no podriem veure el que estem veient, l'art no podria ser interpretat ni comparat.
Míriam Carrero
Gabriela Amaro ha dit…
Fancisco Calvo Serraller, nos quiere transmitir con este texto, que la base de aquello que percibismo es el recuerdo de algo que ya nos es conocido.Los ojos son los encargados de captar lo que vemos y luego transmitirlo a nuestro cerebro donde quedará guardado.

En conclusion,la percepción artística segun nuestro autor es la capacidad o habilidad de saber rebuscar en nuestra memoria lo ya conocido y así poder saber ver lo que nos presentan.

Por esto Francisco Calvo dice al final del texto que: Ver por ver , es lo contrario al arte, ya que si no tienes una base, no puedes apreciar o percibir correctamente lo que ves.
Alba Díaz ha dit…
En aquest texts ens parla de que sense la vista no podriem percebre l'art ni podriem fer art.
Io amb aixo no hi estic d'acord, ja que tenim uns altres sentits que també ens poden ajudar a percebre l'art, per exemple, una persona cega pot percebre l'art tocan una escultura i pot arribar a fer-se una imatge de com seria aquella escultura sense haver-la vist i, per tant, aquella persona a partir d'aqui podria arribar a elaborar una escultura numés amb el tacte.
En el text si que te raó en que no es por percebre l'art de la mateixa manera una persona que veu que no una person cega, però el perceben.
Tant per tan, qui te vista a de aprofitar-la i treure-li partit per poder valorar el que está veient i no desaprofitar la oportunitat de poder gaudir d'una imatge que d'altres persones no la poden veure o percebre de la mateixa manera.
Andrea Riba ha dit…
Francisco Calvo Serraller ens vol fer veure a partir de la frase: "ver es haver visto" de Fernando Pessoa, que per poder percebre alguna cosa fa falta tindre memoria i recordar.

A partir de l'art podem percebre moltes coses, i els ulls són la part del nostre cervell que ens permet acumular tota la informació d'allò que em vist, que em sentit.

Totes aquelles sensacions que ens fa sentir l'art es producte de tot allò que em vist, de tot el que em sentit i tot el que tenim en la nostre memoria.

Francisco Calvo Serraller per acabar diu que veure per veure es tot lo contrari a l'art.
Sergi Gomez ha dit…
El text de Francisco Calvo, es bassa en la expressió: “Ver es haber visto”. Ens vol donar a entendre que si algú que no ha vist mai res i obre els ulls per primera vegada no tindrà cap noció del que esta veient. Francisco Calvo també explica que artísticament, es el mateix, ja que si no entenem el que veiem i no ens em informat prèviament, no ho arribarem a entendre mai. Calvo també raona que hi ha vegades que veiem alguna cosa i sense trobar-hi res d’important ja ens queda gravat a la memòria visual, en aquest cas es diu que el que hem vist es com si ja ho haguéssim vist havans i sens aigués quedes guardat a la memòria.
Finalment, Calvo diu “Ver por ver en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte.”, intentant de dir que si volem entendre l’art em de tenir una petita noció de l’art.
Anònim ha dit…
En aquest text, Francisco Calvo ens parla de que sense els ulls, no podriem crear ni observar l'art, ja que grácies als ulls, el nostre cerbell pot sintetitzar la imatge. Jo crec que amb els altres sentits es pot percebre una imagte o una sensació, no només amb els ulls. O potser mitjançant una imatge que ja em vist, el nostre cervell crea una altra molt similar.
També es podria dir a vegades que el nostre cervell vol veure el que vol, com si no volgués veure la realitat.
Andrea ha dit…
ANONIM = ANDREA RUBIO
Marta Pons ha dit…
Aquest text de Francisco Calvo Serraler ens explica que per veure em d'haver vist, significa que per veure alguna cosa em de haver-ho vist avans perquè sino, no saps el que estás veien.També ens explica que els nostres ulls són la única part del nostre cerbell que ens dona la exclusiva misió d'observar i acumular tota la informació que ens transmiteix, sense ells no pudriem valoar del tot les coses.En el final del text podem destacar que diu "ver por ver" que significa que si veus una obra d'art i no tens cap coneixament de la obra no podras entendre res.
Ikram skandari ha dit…
El texto de Ferrnando pessoa, relaciona la percepcion con el arte ya que la percepcion y el ate tienen una relacion y es el recibir ,cojer..lo que nos quiere transmitir es que para poder sentir el arte,interpretarlo tenemos que tener de antes una base de inforación,recuerdos experiencias,sentimientos...que hemos ido percibiendo a lo largo de nuestra vida
con los que al ver el arte se remueban en nuestro interior i entonces si que podremos interpreta el arte.

El autor concluye dicendo:Ver por ver,en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia ,es lo contario al arte.
Lo que nos quiere transmitir el autor es que ver por ver basandonos en el presente sin despertar en nosotros un sentimiento,una reación relacionada con cosas que ya sabemos o que heos vivido no es arte.
Laia Archs ha dit…
En aquest text Francisco Calvo Serraller, ens comença dient "Ver es haver visto", aquesta frase ens vol dir que si no has viscut una experiència abans amb allò que has vist doncs no l’hi donaràs importància i no sabràs apreciar el que veus. De manera que no ens produeix una percepció de representacionisme, perquè no ens produeix impressions, sensacions o dades sensibles.
El text ens associa aquesta frase amb un exemple de l’art perquè hi ha molta gent que no l’ entén, ja que les persones es basen en coses ja vistes. I tu pots veure quatre guixades però pel pintor pot tenir una importància i una sensació especial del que ell pot recordar i haver vist.

Llavors també ens surt la percepció del realisme directe perquè ens parla de que el nostre cervell es capaç de recordar imatges ja vistes en el llarg del temps i d’aquesta manera els nostres sentits ens donen un coneixement directe del món

Finalment en la última frase "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna" ens vols dir que veure una cosa sense identificar-la amb el passat és el contrari a l’art. Perquè l’art és amb el que t’has de basar amb alguna cosa que recordis haver vist o experimentat.
Anna Garrido ha dit…
Fernando Pessoa ens vol explicar que el què perseven els nostres ulls es una petita part del que podríem veure. Els pintors i escultors juguen amb aquest concepte , per això poden donar diverses sensacions que amb un paper seria impossible transmetre però ells intentat anar més enllà i poden fer coses extraordinàries les quals nosaltres podem percebre d'una manera difertentun de la que és en realitat ,un exemple seria les pintures en 3D.La conclusió final de Fernando Pessoa a la frase de "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte." aquesta frase ens vol dir que si tu veus alguna cosa la pots comparar em algu que ja es viscut i has vist i això es el que et dona pas a poder pensa sobre auella imatge que es vist, compara-la em altres coses que es experimentat .Això et transmet una sensació la qual els pintors la intenten expresar a traves de les seves obres , encanvi si veus una imatge la qual no la pots compara ni relacionar em res anterior no pots transmetre cap estimul perqué no sentiras res.


Anna Garrido Vilaseca
Jacob ha dit…
En el text Fernando Pessoa ens cita "Ver es haber visto" això ens indica que si nosaltres no em viscut una experiencia no podrem arribar a persevre allo que en realitat es pot veure. NO serem capaços de assimilar-ho, sino tenim avans una informació, ja que gràcies a aquesta el nostre cervell es capaç de transmetre unes sensacions i per tant tenir una persepció artística d'allo que estem veien . Per aixo els nostres ulls, al no tenir una bona informació del que es mira, podria arribar a mirar allo que vol i no pas allo que es veu!
Cristina Galera López ha dit…
Francisco Calvo Serraller ens comenta al text que quan veiem sentim coses, però que sense el coneixement no podríem percebre-les.
Gracies a poder recordar, podem tenir una percepció d'allò que estem veient, per exemple si veiem el color vermell associem aquell color amb el vermell ja que recordem que aquest color es diu així.
Ens parla de que els autors recorden una cosa i aparti d'aquí fan les seves obres.
I que veure podem veure moltes coses però si no sabem res d'allò no ho percebrem, per fer i entendre l'art hem de percebre el que ens vol transmetre. I que el nostre coneixement és bàsicament un reconeixement.
Laia Muns ha dit…
En aquest text Francisco Calvo Serraller el comença amb la frase "ver es haber visto" de Fernando Pessoa,el qual es el tema del texet, aquesta frase ens vol dona a entendre que per veure el que veiem em de tindre una noció d'aquella cosa en el passat, per que sino no li donaríem més importància, no podríem percebre igual una cosa que en tením algun coneixmen, encara que no ens en enrecordem, que una altre que no haguessim vist avans.
El autor diu que amb l'art podem percebre i descobrir coses que avans no hagussim visto que no ens en enrecordesin po al veure-les ens en tornessim a recordar ja que el que veiem queda gravet en el nostre cerbell.
Finalment acava amb la frase "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte" amb aquesta frase jo entenc que ens vol dir que veure per veure es lu contrari que l'art, ja que l'art per entendre'l es té que tindre uns coneixaments sobre alló que s'està veient, si no tinguessim una persepció d'alló que estem veien no li donaríem importancia ja que no l'acabaríem de compendre.
David Márquez ha dit…
Fernando Pessoa al decir que ''ver es haber visto'' es la clave de la creación y la contemplacion artistica, quiere decir que para poder entender el arte hemos tenido que estar contemplando(normalmente inconcientemente) algunas cosas.
Francisco calvo explica que los ojos son el unico medio que conecta el cerebro al mundo visual, y que solo podemos procesar una parte muy pequeña de lo que se nos graba. Por lo tanto aquellas personas que no ven(ciegos) no pueden conectar el cerebro con el mundo visual y por tanto el poco porcentaje que procesan la gente con vista, en ellos se convierte en un o%.

Francisco Calvo nos dice que nuestro conocimiento esta basado en lo que hemos estado viendo durante toda nuestra vida.

Como frase final Calvo nos dice que ver por ver y solo pensando en el presente y sin recordatorio de lo que hemos visto antes es todo lo contrario al arte.

David Márquez
Luis Riolobos ha dit…
Fernando Pessoa ens fa una reflexio: "Ver, es haber visto". Aixo ens vol dir que veure es recordar i processar noves imatges. Tambe ens explica que observar una obra d'art, el sentit de la vista percep, recorda i descobreix noves coses i nous coneixements. Tambe sentim coses que no percebem.
Fernando ens diu que ver por ver es una tonteria, si ens limitem a veure, sense fixarte en les coses i sentir alguna cosa.Veure per veure es contrari al pensament artistic ja que si no percebem noves sensasions que es el que l'art es dona.
carla escola ha dit…
en la nostra vida tenim moltes experiències de les quals no totes recordem veiem moltes imatges de les quals algunes oblidem els nostres ulls son la nostre eina per investigar el el mon i tota la informacio que recollim am la nostra visio queda emmegetzemada en un calaix dins el nostre cervell En alguns moments alguns de aquets records visuals ens queden iluminats a partir de aqui podem crea art "ver es haber visto" (Pessosa) val a dir que si no has vist no veuras es a dir que el nostre coniexement en el fons es la nostre percepcio de imatges .

De la mateixa manera Serraller diu : VER POR VER EN UN PURO PRESENTE Y SIN REMISIÓN ALGUNA ES UNA EXPERIENCIA CONTRARIA AL ARTE es adir que que si no tens una esperiencia visual anterior a la del present no es pot fer art .
Mischel Choque Mamani ha dit…
Durante nuestra vida o existencia, gracias a nuestros sentidos podemos persevir o recoger datos en nuestra mente, pero no somos concientes de toda esta informacion que se almazenada en nuestro cerebro, sino que solo tenemos conciencia de la existencia de algunos datos que nuestro cerebro concidere importante por naturaleza, es decir, que nos permitan tener un conocimiento de las cosas.

Por lo tanto, podemos decir que todos los conociemtos que tenemos es producto de la experiencia que hemos tenido a traves de nuestra capacidad de persevir estimulos y almacenarlos.

Pessosa con su frase "Ver es haber visto" hace referencia a que en un momento dado podemos recordar estos conocimientos almacenados frente a un estimulo que percevamos en ese momento la cual podemos llamar "inspiracion" que nos permite plasmar un recuerdo o informacion almacenada en arte.

Serraller en la frase "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte" quiere decir que tu ves en el presente pero la imagen que has visto no te produce ningun estimulo ya que no hay ninguna experencia anterior referente a esa imagen en el cerebro, por ese motivo, no hay inspiracion y por lo tanto no hay arte.
Oriol Beas ha dit…
Quan Fernando Pessoa diu “Ver es haber visto”, això vol dir que quan veiem alguna cosa, la assimilem amb una experiència ja viscuda. Per això, quan tu veus una obra artística, necessites tindre uns coneixements basics per poder-ho entendre.

Francisco Calvo Serraller ens parla de que els ulls tenen un paper molt important per la percepció de dades per el cervell i que tan sols podem guardar una petita part del que veiem.

També diu que els nostres coneixements són petits reconeixements. La emoció artística la defineix com un petit record que està en el nostre cervell.

Francisco finalitza dient que veure sense recordar, es el contrari que el art.
tania bravo ha dit…
Fernando pessoa ens dius "Ver es haber visto" amb això ens està dient que per percebre, ho hem de haver vist abans perque si no, no li dones importancia, és a dir que has de recordar. I amb "Ver por ver, en un puro presente y sin remisión alguna a la experiencia, es lo contrario al arte", ens diu que per apreciar l'art, hem de tenir una noció.
És a dir, que veure per veure, sense prestar atenció i tindre els coneixements d'abans, es tot el contrari a l'art.


(Manel te'l tornu a enviar per que no sé perquè però no es va enviar.)

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Darwin i el seu descobriment de la teoria de l'evolució.