La raça i l´ADN.
Fa uns dies, l'empresa californiana Life Technologies anunciava que d'aquí
poc temps tindria a punt una màquina que, en tan sols un dia, seria capaç de
llegir tot l'ADN d'una persona per menys de 1.000 dòlars. És l'objectiu, gairebé
irreal, que la comunitat científica s'havia marcat a principis de segle, després
que es fes pública la primera seqüència del genoma humà. Aquell esforç pioner va
costar més d'11 anys de treball i la factura final va pujar a uns 3.000 milions
de dòlars. La diferència és abismal. Els avenços tecnològics han estat tan
espectaculars en aquesta última dècada que disposar de les nostres dades
genètiques completes aviat serà assequible per a moltes butxaques.
S'ha parlat molt de la utilitat que pot tenir aquesta informació per a la
medicina personalitzada (la que ens permetria escollir el millor tractament per
a qualsevol malaltia en funció dels nostres gens), però això encara està lluny
de ser una realitat. De moment, les dades que hem tret dels milers de genomes
que ja s'han seqüenciat, completament o parcialment, sí que ens han servit per
entendre millor la diversitat humana. Estem descobrint què és exactament el que
ens fa únics, però també el que compartim els uns i els altres dins de la
varietat, és a dir, quines són les semblances genètiques d'una població, què diu
això dels nostres orígens i quin impacte pot tenir en les nostres vides.
Com era d'esperar, aquests estudis han modificat el que entenem per
raça. En aquesta era postgenòmica s'ha posat de moda al nostre país
proclamar que, de fet, les races no existeixen, i així em consta que s'ensenya
en moltes escoles. Un dels objectius sembla que és diluir la tendència al
racisme d'una comunitat que s'està pluralitzant ràpidament. És una decisió
absurda a molts nivells. Primer, perquè el racisme no existeix com a entitat
independent: no és més que una de les moltes cares de la xenofòbia, la por o
l'odi a qui no pertany al nostre grup. En realitat, no menyspreem algú pel color
de la seva pell, sinó perquè no és com nosaltres. Si eliminéssim l'aspecte
físic, ens fixaríem en la llengua, la religió, l'orientació sexual, l'equip de
futbol del qual un és seguidor o si és del barri del costat. És un sentiment tan
humà com l'amor o l'amistat, per això ens costa desempallegar-nos-en. Fins i tot
alguns diuen que aquesta desconfiança en el que és desconegut podria haver estat
seleccionada evolutivament com a mecanisme de defensa, que per als nostres
avantpassats que vivien en coves hauria resultat més segura que la política de
portes obertes. En una societat moderna, en canvi, és un anacronisme
perillós.
No obstant, la idea de raça avui dia està molt present, i té tants elements
genètics com culturals. Al Regne Unit, experts en correcció política et demanen
en els qüestionaris estadístics que declaris a quin «grup ètnic»
consideres que pertanys. Al marge de l'eufemisme, és interessant que
subratllin la condició subjectiva de pertànyer. Reforça la teoria que és la
cultura, tant o més que l'ADN, allò que defineix actualment els grups socials.
Les divisions purament genètiques serien més fragmentàries i menys clares.
Precisament la raó principal que molts enarboren per declarar la mort de les
races és que la genòmica n'ha diluït els límits. És obvi que un caucàsic del
nord d'Europa i un negre de l'Àfrica subsahariana estan genèticament allunyats,
però són molt més freqüents les diferències bastant subtils com per no ser
visibles. Per exemple, segons un estudi de fa uns quants anys els ibèrics de la
costa est tenen més en comú genèticament amb altres pobles mediterranis, fruit
dels intercanvis que hi ha hagut al llarg de la història, que amb els ibèrics de
la Meseta, encara que constin com una sola unitat política.
Malgrat que les sis grans races s'hagin fragmentat en desenes d'ètnies més o
menys definides, els humans encara podem ser agrupats segons el nostre ADN. I
això, a part de donar combustible als que busquen excuses per fer pinya, té
importància des del punt de vista biomèdic. Cada grup amb semblances genètiques
comparteix unes característiques que el poden predisposar a determinades
malalties i protegir-lo d'altres. La genètica de poblacions ens permetrà fer
d'aquesta manera els primers passos cap a la medicina personalitzada,
precisament perquè les races existeixen. És obvi que el concepte ha
canviat molt, i potser hauria de tenir un nom nou, però és poc pràctic
eliminar-lo del currículum quan potser definirà la nostra interacció amb la
medicina al llarg d'aquest segle.
Sabem que els éssers humans només divergim en un 1% del nostre genoma. En
aquest espai tan petit hi cap tota la informació que ens fa únics, però també la
que ens fa semblants a alguns dels nostres congèneres i diferents d'altres.
Formar part d'un grup genètic no ha de ser una excusa per desencadenar el
xovinisme, però tampoc ens n'hem d'avergonyir.
Salvador Macip,. La genètica i la raça, El Periódico, 11/02/2012
Comentaris