Secrets de la creativitat.
Un dels secrets de
la creativitat consisteix a canviar de perspectiva i veure les coses en una
nova projecció. De nou apareix una sòlida preparació. Les solucions inèdites
sorgeixen quan es reestructuren una i una altra vegada els pensaments,
ocurrències i idees ja coneguts.
En la combinació d’idees
insisteix Steven M. Smith. En la
seva opinió, tenen més possibilitats d’èxit aquells que consideren els
conceptes des d’àmbits dispars. Per exemple, l’associació de l’estructura de l’àtom
amb el sistema solar, el que exigeix, per suposat, coneixements en un àmbit i
en un altre. En aquest context, devem a Shelley
Carson, de la Universitat de Harvard, una troballa important. Explorà a 25
estudiants que havien destacat per la seva extraordinària capacitat creativa
(publicació d’una novel·la, composició d’una peça musical, etcètera). Carson demostrà que en el cervell d’aquest
estudiants la inhibició latent era més feble que en els seus companys menys
creatius. Aquest mecanisme cognitiu exerceix una funció de filtre. Mitjançant
la inhibició latent, la ingent informació proporcionada pels sentits es filtra
de tal manera, que es descarten les dades que, d’acord amb l’experiència, han
demostrat ser irrellevants.
Ja que la
creativitat és la capacitat d’associar dades disperses i enllaçar-les en una
cosa nova, una inhibició latent disminuïda, tal com demostren els estudiants de
Carson, suposa un estímul per al
pensament creatiu. En aquestes condicions, el cervell creatiu rep una més gran quantitat
d’informació per al seu processament.
L’especialització
excessiva pot dificultar la creativitat. Sovint, per solucionar alguns
problemes els experts automatitzen processos fins a l’extrem de ressentir-se la
flexibilitat mental. Un matemàtic molt probablement afrontarà un problema
difícil de forma analítica. Si no assoleix la solució, potser es trobi en una
aporia, un carreró sense sortida. En aquestes situacions, el que és millor és
abandonar, per inadequat, aquest mètode, si més no de moment.
La creativitat s’ofega
també quan s’actua sota pressió. Moltes disputes entre genis tenen lloc fora
del laboratori, en contextos molt allunyats del treball. Arquímedes estava en la banyera quan se li va ocórrer el principi
de flotabilitat. August Kekulé
somiava en serps que es mossegaven la cua: al dia següent arribà a la conclusió
que l’estructura del benzè havia de ser anular.
En la majoria d’ocasions
les guspires creatives es presenten en situacions en què la ment es troba fixada
en assumptes més trivials. Té la seva explicació: malgrat que el problema que
ens ocupa formalment l’hem deixat de banda, el cervell segueix treballant
buscant una solució, sense adonar-nos-en. A aquesta fase de fermentació,
anterior a l’”eureka”, se li anomena incubació. (...)
En la fase d’incubació,
el cervell supera el bloqueig mental per si mateix. En cert moment, una de les
noves associacions supera el llindar de la consciència i brolla la idea genial.
En el model de fases de pensament creatiu, a aquest instant se li coneix amb el
nom d’il·luminació. Els processos que transcorren durant la fase d’incubació
romanen en l’inconscient; per tant, immunes a tota influència i instigació.
Ulrich Kraft, Creatividad, Mente y cerebro, nº 11, 2005
Ulrich Kraft, Creatividad, Mente y cerebro, nº 11, 2005
Comentaris