calendaris (diccionari Reyes Mate)
Gilbert Romme |
És
com el món al revés, perquè el que tocaria és néixer amb dolor, que els
notables freqüentin els poderosos, que els adults i no els nens es
facin càrrec dels assumptes greus i que els déus segueixin el dictat
d'aquestes dues senyores de bona posició preocupades per l'aggiornamento del concili Vaticà II i eternitzades en una enginyosa vinyeta de Mingote: «Al cel, el que es diu al cel, cel, hi anirem els de sempre».
Si
el que queda del Nadal en la majoria de la gent adulta és un record de
la infància, ens hauríem de preguntar si no hauríem de revisar el
calendari o, almenys, deixar ben clar que el que se celebra avui és un
fenomen natural, el solstici d'hivern, i no un fet històric immers en
una llegenda que es resisteix a morir.
Això de canviar el
calendari ja s'ha intentat. Ho van fer els revolucionaris francesos
imaginant un calendari fet amb criteris matemàtics, sense concessions a
la història. L'any tindria 13 mesos; cada mes, tres dècades; cada
dècada, 10 dies; cada dia, 10 hores, i cada hora, cent minuts. L'invent,
ideat per un diputat de la Convenció, Gilbert Romme, va
fracassar perquè aquells revolucionaris podien ser tan irreligiosos com
es vulgui, però no suportaven un mesurament merament quantitatiu del
temps. La saviesa que inclouen els calendaris coneguts és que hi ha dies
de treball i dies de festa. La distinció no es deu solament a la
necessitat fisiològica de descansar per recuperar forces, sinó a una
qüestió que els calendaris jueu i cristià tenen molt pensada. Els dies
de treball l'esforç se centra en la subsistència, a procurar-se els
mitjans materials per viure o, com diria Ortega y Gasset,
per viure bé. Els dies de festa, no obstant, l'accent es posa a donar
sentit al treball, a proporcionar un horitzó al laboriós dia laborable.
El calendari jueu o cristià el fan recordant episodis memorables que
parlen d'alliberament o de promesa i que al ser celebrats avui es
converteixen en motiu d'esperança.
Els revolucionaris francesos rebutjaven la dictadura d'una organització del temps com la que proposava el calendari de Gilbert Romme, en
què la vida quedava reduïda a la suma de jornades laborables. Fins i
tot els més miserables reivindicaven un temps festiu perquè no volien
renunciar al somni de la felicitat.
La diferència del nostre
temps respecte del passat és que les generacions més grans que van
conèixer el nacionalcatolicisme acusen un afartament del món religiós i
les posteriors fan gala d'un cert analfabetisme en religió. Això no
facilita, és clar, la lectura religiosa del Nadal, però seria una
lleugeresa pensar que ja no té sentit. L'home modern ha anat perdent
oïda pel que és religiós, però no el sentit del que és sagrat. Ens
assemblem cada vegada més a aquell Calvero representat per Charles Chaplin a Candilejas,
que en el moment definitiu de la seva vida expressa la seva impotència
caient de genolls en un racó ocult de l'escenari i pregant al déu
desconegut. Resa desolat perquè Thereza, la jove a qui ha salvat del
suïcidi, no s'ensorri i torni a ser la dansaire que havia estat.
El sentit del que és sagrat de l'home modern l'expressa el filòsof Kant quan
parla «del cel estrellat al meu damunt i la llei moral en mi». L'ésser
humà xifra el seu valor incomparable en el fet de ser ell, la seva
llibertat, el fonament últim de la llei moral. Però al recordar-li Kant
«el cel estrellat al meu damunt», el convida a tenir en compte no
solament el seu modest lloc en l'univers, sinó la distància entre el que
la seva llibertat pot i el que aquesta mateixa llibertat desitja,
exigeix o espera.
Defensar els dies de festa és un gest de
resistència i una forma de protesta contra un sistema de vida que
converteix la nit en prolongació del dia i els dies festius en pròleg
dels laborables.
Reyes Mate, Nadal, un gest de resistència, el periodico.cat, 25/12/2013
Comentaris