La llei Gallardón i la tradició orwelliana.
L'avortament suposa un dilema ètic. Les dones que volen interrompre el seu embaràs no desitjat prenen una decisió que no és banal. El que caracteritza els dilemes ètics o les decisions tràgiques és que no es poden satisfer tots els béns que hi ha en joc. Si una dona vol exercir el seu dret a decidir sobre el seu cos i sobre com vol que sigui la seva vida, i si aquesta decisió suposa la interrupció d'un embaràs, aleshores el dret a la vida del nasciturus no es pot realitzar. Si, en canvi, cal garantir absolutament la vida dels concebuts, això anirà en detriment del dret de la dona a decidir sobre el seu futur. No es poden protegir tots els béns afectats.
Aquí, però, estem suposant que existeixen aquests drets. Actualment,
tots dos estan reconeguts en el nostre sistema legal: la llei aprovada
el març del 2010 pel govern de Rodríguez Zapatero tutela el dret de la
dona a decidir sobre el seu embaràs, i alhora no es considera que
l'ésser concebut sigui perfectament prescindible. Tanmateix, la vigent
regulació de l'avortament, quan encara no s'ha aprovat la nova llei,
atorga un lloc preferencial a la "llibertat de tenir fills i de decidir
quan tenir-los" (llei orgànica 2/2010). La dona, doncs, pot avortar si
s'acull als terminis convencionals establerts per la llei, és a dir,
abans de la viabilitat del fetus.
Com és sabut, l'avantprojecte de llei presentat pel
ministre Gallardón el 20 de desembre passat modifica d'arrel aquest
plantejament. El ministre va subratllar durant la seva compareixença que
aquesta llei persegueix l'interès de la dona, i en el text es troben
referències a l'autonomia i la llibertat de la dona. En la tradició
orwelliana, pròpia de la democràcia de masses en què els conceptes són
manipulats per significar el que més convé als poderosos, la llei es
presenta com a garantia del "major grau de llibertat de la dona en el
moment de l'adopció d'una decisió tan greu". Vejam què vol dir el
legislador amb "el major grau de llibertat".
Amb la nova llei, que substitueix els terminis pels
supòsits, la dona amb un embaràs no desitjat és lluny de sentir-se
lliure de decidir. Què ha de fer? Haurà d'adreçar-se a un professional
de la salut i comentar-li la seva situació, però no li servirà de res
sostenir que no vol dur a terme la gestació, ja que la seva voluntat no
és rellevant. Només si pot acreditar una patologia o, més aviat, si els
professionals acrediten l'existència d'una patologia, només aleshores
podrà interrompre el seu embaràs. El legislador diu que d'aquesta manera
s'até a la jurisprudència del Tribunal Constitucional que invita a
ponderar els diversos drets en joc. Però no és el cas, ja que no hi ha
ponderació entre dos drets, el dret a la vida i el dret a decidir, sinó
només la submissió de les dones a criteris científics relatius a la seva
salut física i psíquica.
La llei del 2010 sobre l'avortament es presentava
com una adequació als valors presents en la societat: la importància de
l'autonomia de les dones. L'actual avantprojecte, en canvi, malgrat que
es vanta de promoure aquesta autonomia, en realitat la restringeix en
nom de la tutela del nasciturus. Els suposats liberals del PP intercanvien llibertat amb paternalisme d'estat, autonomia amb patriarcat.
Si bé l'avortament és una qüestió amb implicacions morals que, com a
tal, és important que sigui decidida pel conjunt de la societat, no és
forassenyat exigir que la deliberació del procés legislatiu sigui
liderada per les dones, que hi juguin un paper central. En lloc de donar
la veu a les persones directament afectades per aquesta legislació, en
concret les dones, i més en concret encara aquelles en situació
precària, el legislador ha seguit patrons doctrinals catòlics, tal com
són interpretats per la contrareformista i preconciliar Conferència
Episcopal Espanyola.
Les majories absolutes produeixen monstres
legislatius. Els ciutadans espanyols en tenim bona constància. El PP ha
dissenyat una llei sense pensar en cap mena d'acord amb la resta de
forces parlamentàries, com ha fet amb l'educació. Lleis que neixen amb
data de caducitat. Des de la transició democràtica els governs han posat
sovint el BOE i el DOGC al servei dels partits, del poder financer,
d'ideologies particulars. L'actual avantprojecte de llei sobre la
interrupció (no voluntària) de l'embaràs segueix aquesta lamentable
tendència, amb el greuge afegit d'incrementar les dificultats per a les
dones d'esdevenir mestresses de la seva existència.
Daniel Gamper, Una llei al servei de la ideologia, Ara, 28/12/2013
Comentaris