D'on ve l'autèntica fractura social a Catalunya?
El risc de fractura social és un argument recurrent en el debat sobre l'anomenat procés sobiranista de Catalunya. Algunes veus plantegen aquest risc com una amenaça. El presenten com una conseqüència de qüestionar l' statu quo del també anomenat encaix de Catalunya amb Espanya. Però més enllà de la cantarella demagògica que acompanya aquestes veus alimentades per cert establishment mediàtic espanyol, en la realitat catalana hi ha situacions quotidianes que són susceptibles de ser interpretades en termes de fractura social. Ara bé, fins a quin punt?
Si s'accepta que la complexa realitat catalana no
es pot simplificar i que no es pot donar per descomptat que tota la
ciutadania comparteixi, sense matisos importants, una mateixa posició,
cal també acceptar el risc de fractura social com una possibilitat. La
marató de celebracions nadalenques que s'inicia avui és un bon context
per calibrar, de manera intuïtiva, l'abast d'aquesta fractura. Quants
sopars d'empresa han evitat parlar del procés? Quants dinars familiars
de Nadal evitaran parlar del procés? Quants sopars de Cap d'Any entre
amics evitaran parlar del procés, com a mínim, fins que s'arribi a
l'hora de les copes? Mentre es dediquen hores de tertúlia a debatre
sobre una possible fractura a Catalunya entorn de la qüestió nacional,
mentre la tinta dels diaris també pren la forma d'aquest debat, sovint
s'oblida que la societat catalana ja està fracturada per raons
estrictament socials.
La fractura social és una realitat multidimensional
i, per tant, complexa d'analitzar, perquè acostuma a respondre a
diversos factors difícils de sintetitzar en una sola causa. És agosarat
atribuir la fractura social a una única raó, si bé els diferents factors
explicatius poden incidir-hi de manera diversa. Una hipotètica fractura
social per raons nacionals tendeix a simplificar la societat de manera
binària en dos bàndols enfrontats. En aquest cas, les parts fracturades
són ben visibles i, excepte en les situacions d'opressió, tenen
capacitat per manifestar la seva posició. En canvi, la fractura d'una
societat per raons socials dibuixa un escenari més complex en què la
polarització de la població va més enllà de l'enfrontament entre dues
parts. La fórmula binària integrat versus exclòs explica per què en
aquest cas una de les parts fracturades acostuma a ser invisible i a no
tenir capacitat per manifestar la seva posició. A més, les clivelles
socials multipliquen la clivella nacional. És a dir, la manca de cohesió
social pot tenir a veure amb les desigualtats i també amb les pobreses.
Desigualtat i pobresa són dos conceptes que, cal recordar-ho, no són
sinònims. La desigualtat -entesa com la falta d'igualtat d'oportunitats
per accedir als recursos necessaris, els que permeten a la població
exercir els drets fonamentals tot assegurant el seu benestar- genera
fractura social. La pobresa, entesa com la carència de béns materials
suficients per portar una vida digna, també genera fractura social.
Mentre que no és clar que les estadístiques
disponibles confirmin o refutin la hipòtesi de la fractura per raons
nacionals, sobren els indicadors que evidencien que Catalunya, a finals
del 2013, és una societat fracturada per raons socials: un 23% d'infants
catalans viuen per sota del llindar de pobresa; el 20% dels catalans
amb més recursos és sis vegades més ric que el 20% dels catalans més
pobres; un 5,8% de la població viu amb privació material severa; 751
infants tenen problemes de desnutrició; hi ha un 24% d'abandonament
prematur dels estudis entre la població jove; patim un 22,8% d'atur
entre la població en edat de treballar; un 13% de llars està en situació
de pobresa energètica; i durant el segon trimestre del 2013 es van
registrar 4.478 desnonaments.
Malgrat que la fractura per raons socials supera en
evidències empíriques la hipotètica fractura per raons nacionals,
sorprèn comprovar com la segona acapara tota l'atenció i quasi tota la
preocupació. En qualsevol dels dos casos, la garantia de la cohesió
social és, únicament, una qüestió de voluntats polítiques, i no de
competències jurídiques. No existeixen límits legals per celebrar una
consulta. Tampoc existeixen límits legals per desenvolupar polítiques
orientades a garantir els recursos necessaris per exercir els drets
fonamentals i assegurar el benestar de la ciutadania. Amb les retallades
s'ha consolidat una doble xarxa d'accés als recursos bàsics, públic
versus privat, que polaritza encara més la població. Mantenir la tensió
nacional durant molt de temps augmenta el risc de fractura d'una
societat ja fracturada per la desigualtat i la pobresa.
Sara Moreno, Quina fractura social? Ara, 24/12/2013
Comentaris