Com mantenir viu el llegat de les humanitats.
Fa cinquanta anys, el 14% dels títols universitaris es donaven a
estudiants que s'especialitzaven en humanitats. En l'actualitat, als
Estats Units només hi ha un 7% de llicenciats en carreres humanístiques.
El nombre d'alumnes nous que entren a Harvard i es mostren interessats a
especialitzar-se en humanitats ha disminuït en una tercera part durant
aquesta última dècada.
Aquesta davallada s'acostuma a explicar per motius econòmics.
Els titulats en finances i comptabilitat troben feina. Els de
literatura, no. I sí que hi ha una mica de veritat, en això. Però les
humanitats no només són objecte de la devastació provocada per un mercat
laboral implacable, sinó que, a més, s'estan suïcidant perquè molts
humanistes han perdut la fe en la seva pròpia empresa.
En altres temps, en les bones èpoques de les humanitats, les
figures capdavanteres tenien molt clara quina era la seva missió, per la
qual sentien una passió fervent. L'objectiu de les humanitats era
cultivar l'essència humana, aquella part de la persona que podríem
anomenar esperit, ànima o, en paraules de D.H. Lawrence, "el bosc vast i
obscur".
Era la part més íntima i essencial d'una persona. Quan anem a un
enterrament i sentim l'elogi del mort, normalment es parla d'aquesta
part de la persona. Aquests panegírics funeraris no són currículums.
Descriuen les preocupacions del difunt, la seva saviesa, sinceritat i
valentia. Descriuen el milió de petits judicis morals que emanen
d'aquesta regió interior.
La tasca de l'humanista era cultivar aquest terreny: posar-hi un
ordre intel·lectual, educar les emocions amb art per perfeccionar-lo i
oferir exemples que servissin d'inspiració per donar-li una orientació
adequada.
En algun moment, però, els professionals de les humanitats van
perdre la fe en aquesta missió tan elevada. Les humanitats van deixar de
mirar cap a l'interior per centrar-se en l'exterior. Ja no es fixaven
tant en els vells conceptes de veritat, bellesa i bondat, sinó que van
començar a parar més atenció en categories polítiques i socials, com la
raça, la classe i el gènere. Els professors de disciplines humanístiques
es van tornar més moralistes quan es parlava de política, però més
indecisos en temes de moralitat privada, perquè no volien ofendre a
ningú.
A joves formals de 19 anys, amb nobles somnis de grandesa moral i
comprensió de les pròpies accions, les humanitats enteses d'aquesta
manera els havien de semblar per força menys transcendents i més
avorrides.
Així doncs, ara les humanitats estan en crisi. I els salvadors
surten al rescat. Dijous, l'Acadèmia Americana de les Arts i les
Ciències va publicar un informe titulat The heart of the matter
[El fons de la qüestió] en què defensa les humanitats i les ciències
socials. (No cal dir que, tot i que jo era membre d'aquesta gran
comissió, no em puc atribuir el mèrit dels resultats.)
L'informe és important, i l'heu de llegir. Se centra no només en
els beneficis externs que poden produir les humanitats (el pensament
creatiu, l'habilitat d'escriure bé), sinó també en la transformació
interna que propicien (profunditat espiritual, integritat personal). A
l'informe li falta una mica d'aquell zel missioner que em va
impressionar tant en el meu primer any universitari, quan les humanitats
estaven més en forma.
Un dels grans especialistes en història d'aquella època era un
professor de la Universitat de Chicago que es deia Karl Weintraub.
S'entregava en cos i ànima a transformar la vida dels seus alumnes,
però, tot i així, de vegades es preguntava si se l'escoltaven. Quan ja
era gran, va escriure una nota a la meva companya de curs Carol Quillen,
que ara contribueix a mantenir viu aquest llegat com a presidenta del
Davidson College.
«Quan ensenyo història d'Occident -va escriure Weintraub-, massa
sovint hi ha moments en què de sobte em vénen ganes de posar-me a
cridar: "Oh, Déu meu!, estimat alumne, per què no t'adones que aquest
tema és real, molt real? És un tema que moltes vegades ha afectat
l'existència mateixa d'una persona, els homes i dones històrics que
estàs mirant, o que hauries d'estar mirant!"»
»Sento aquestes respostes i afirmacions que semblen paraules
buides, meres formulacions verbals, però que no transmeten aquella
sensació de dolor o alegria, o d'èxit o preocupació, que haurien
comunicat si haguessin estat conformades pels autèntics problemes i
situacions dels éssers humans d'altres èpoques per a qui aquests temes
eren reals. Aquestes paraules que brollen incorpòries poden arribar a
fer-me plorar, i la incapacitat de l'orador per explorar les ferides
obertes que s'amaguen darrere del text em fa enfadar cada vegada més.
»Si no comparteixo ni una gota de l'amor que Pèricles sent per la seva ciutat, ¿com entendré el Discurs fúnebre
? Si sóc incapaç de captar la força de l'impuls derivat de la idea que
tenia una missió especial, què entendré de Sòcrates?... ¿Com entendrem
el problema de la comunitat gàlata si no experimentem en el nostre propi
interior el problema que significa patir per l'acceptació de Déu?
»A vegades, quan durant una hora o més m'he esforçat, amb tot el
meu entusiasme i sensibilitat, per explicar aquestes històries amb tota
la força amb què jo les veig i experimento, acabo esgotat i exhaust.
Crec que l'alumne ho capta, però en el fons no n'estic segur».
Professors com Weintraub eren entusiastes defensors de les
humanitats. Uns quants anys en la seva companyia et deixa una marca
indeleble.
David Brooks, La vocació humanística, Ara, 26/06/2013
Comentaris