El retrocés de les humanitats a la Universitat.
D’ençà que Allan Bloom va publicar, als Estats Units, el llibre The Closing of the American Mind
—traduït a Espanya per Plaza & Janés, sense cap ressò— els treballs
d’erudits i acadèmics nord-americans sobre la supervivència dels
estudis humanístics a les seves universitats no ha parat de créixer, a
un ritme constant. Dues publicacions recents tornen a posar el problema
damunt de la taula: Who Killed Homer, de Victor David Hanson i John Heath, Free Press; i The Last Professors:
The Corporate University and the Fate of Humanities, de Frank Donoghue,
Nova York, Fordham University Press. El primer, de to més nostàlgic i
conservador que l’altre, reclama, per enèsima vegada, que es presti
atenció als estudis de llengües clàssiques, perquè se suposa que
forneixen —gràcies a totes les formes de literatura generades per
aquestes llengües, especialment la grega— la base per a una completa
formació de l’ésser humà i, més enllà, per a la constitució d’una
ciutadania d’homes i dones responsables de la seva opinió política i del
seu vot. És la teoria liberal de la universitat que, temps enrere, va
comptar, entre d’altres, amb la imponent figura de Lionel Trilling.
Avui ja són menys els qui posen el crit al cel sobre el desprestigi
de les humanitats, no solament al currículum universitari, sinó també,
en general, a les societats ultradesenvolupades (cada vegada més “ultra”
i menys desenvolupades). Per això el segon dels autors, sense gaire
melancolia, es limita a donar per difuntes aquestes disciplines a la
universitat, com a conseqüència lògica de l’auge del mercadeig i de
l’escàs ensenyament de les llengües clàssiques i qualsevol altra matèria
humanística a l’ensenyament secundari. Donoghue aporta dades
incontrovertibles: el 1907, el 98% dels estudiats que entraven a la
universitat de Yale posseïen un bon coneixement de la llengua grega; el
1921, només 14 anys més tard, eren el 50%; i sumant tots els inscrits a
Yale, només el 8% es decantava llavors pels estudis de llengües
clàssiques. Podem imaginar-nos com es presenta el panorama en aquests
moments.
No és cap problema massa greu que hi hagi tan poca gent, arreu del
món, que coneix a bastament les llengües grega i llatina: el problema
greu és que, per exemple entre nosaltres, el percentatge de persones
capaces d’escriure correctament el català o el castellà sigui cada cop
més petit, i encara més menut el d’estudiants preuniversitaris que, en
una prova de selectivitat, són capaços de comentar un poema una mica
complex de Gabriel Ferrater, posem per cas, que mai resultarà tan
difícil com una Elegia de Riba.
Tots els problemes del retrocés de les humanitats a les universitats
només tenen una plausible solució si s’incrementa l’ensenyament de les
matèries humanístiques a l’ESO i al batxillerat: altrament, acabaran
desapareixent —cosa que desitja amb vehemència el ministre Wert— en
favor de les noves tecnologies, les matèries tècniques i les ciències
exactes i aplicades: en suma, en favor d’allò que els americans anomenen
estudis for-profit, o, en català barroer, els estudis que serveixen per
guanyar calés o engreixar la màquina productiva del sistema.
L’altra solució, apuntada per molts professors d’una certa edat,
seria obligar tots els estudiants de ciències econòmiques,
administratives, exactes, legals i tecnològiques a cursar, abans
d’acabar les carreres respectives, 24 o 30 crèdits de matèries
humanístiques: això els faria molt de bé. Al seu torn, no estaria
malament que els alumnes d’Humanitats estudiessin, també per obligació
curricular, 24 o 30 crèdits de Teoria econòmica, Història del pensament social o Teoria política, matèries que obliguen a situar les idees més excelses dins el marc de la realitat econòmica dels nostres dies.
Però les autoritats universitàries dels Estats Units ja no estan per
això. Deia un alt càrrec de Phoenix University: “Això és una
corporació... Venir aquí no és un ritu de pas. Nosaltres no pretenem
desenvolupar el sistema de valors dels estudiants ni ficar-nos en la
merda d’‘expandir les seves ments’”. Aquesta és la realitat de
l’assumpte.
Jordi Llovet, 'Uni' i Universitats, Quadern. El País, 20/06/2013
Comentaris