Mediocritat líquida.
Aquesta setmana, hem tingut la sort de poder seguir les lliçons de
Zygmunt Bauman a la Càtedra Ferrater Mora de la UdG. És ell qui ha fet
l'esplèndida troballa de la metàfora de la modernitat líquida
per referir-se a la nostra època. Certament, és líquid tot allò que no
pot aguantar la mateixa forma gaire estona, tot allò que pots fer
canviar de forma sense gaire esforç. En el passat -un passat no gaire
llunyà-, la societat, l'escola, l'empresa, la família, l'art o l'ètica
eren sòlids, i mostraven la seva solidesa precisament perquè canviaven
poc i ho feien amb dificultat.
Ara ja no, ara la nostra vida col·lectiva ha perdut seguretat,
ha perdut solidesa i fonaments. Allò que millor la defineix és la seva
condició líquida, mòbil, canviant, inestable, incerta. Que no tinguem
certeses absolutes no vol dir, però, que hàgim de llançar-nos als braços
de la mediocritat, de la grisor, del pensament més convencional, més
avorrit, més paralitzant, més estúpidament anivellador i previsible. El
fet que la nostra no sigui una època sòlida, feta i acabada, més aviat
ens obliga a una actitud absolutament contrària, ens obliga a estar
alerta, a aprendre a discernir, a buscar i rebuscar aquells elements que
ens poden resultar estimulants i crítics, allò que ens desvetlli i ens
mantingui desperts contra l'erosió i el rovell. Perquè l'època de les
seguretats, les garanties i els dogmes no es vol pas acomiadar sense
deixar rastre i per això confon i rovella tot el que troba.
La incertesa de l'època que ens ha tocat viure és senzillament
fascinant, però reclama coratge i lucidesa. Però no han entès res els
que es pensen que es pot reinstaurar la solidesa del passat i que la
liquiditat de Bauman és un invent passatger. ¿De debò es pensa algú que
la moral i l'art poden ser els d'abans? ¿Que ho poden ser les relacions
familiars, les formes de producció, les iniciatives empresarials o la
investigació científico-tècnica? ¿Algú creu que la política i la
democràcia no s'han d'entendre i de practicar d'una forma radicalment
diferent de com s'ha fet fins ara? Si algú pensa aquestes coses, el
planyo. Tingui l'edat que tingui, ja no és d'aquesta època.
Amb això, però, no vull pas contribuir a la moda absurda de la
innovació per la innovació, com si qualsevol cosa que fos diferent
d'abans ja fos, per això mateix, bona. Quan em diuen "Això encara no
s'havia fet mai", el primer que em plantejo és "Per què no?", i després
m'ho miro i ho examino amb calma. La innovació per la innovació no
ofereix cap garantia de saber construir una societat necessàriament
nova. Perquè no són simplement novetats i acudits el que necessitem,
sinó que hem d'assajar respostes a les noves necessitats i als perills
nous amb què estem confrontats. Això demana temps, no podem esperar
solucions i salvacions automàtiques. La vida de recerca, la vida a la
intempèrie, és una de les característiques bàsiques de la nostra
modernitat. Hem d'assajar, hem de proposar, participar, buscar i trobar.
I no podrem considerar cap de les troballes com a definitiva, perquè
cadascuna obrirà noves possibilitats i, doncs, nous reptes i nous
riscos.
Per això s'ha d'intensificar la lluita contra la mediocritat i la
mesquinesa. Perquè ara la mediocritat també és líquida, també s'escampa
i s'estén arreu. En la societat sòlida, el mediocre quedava al
descobert, perquè la seva mediocritat pesava molt i també era molt
evident. Ara la mediocritat pot fer més mal, pot escanyar l'esforç
necessari per trobar camins i respostes. Sí, són molt mediocres els focs
d'encenalls innovadors i guapíssims que, en nom d'una modernitat
postissa, fan que tot sembli nou sense que res no canviï, perquè els
vents de la incertesa, la reflexió i la crítica no són els seus vents.
Seria una irresponsabilitat enorme no entendre que la història que s'ha
de fer no la poden fer els mediocres. Encara que siguem nosaltres.
Josep-Maria Terricabras, Modernitat i mediocritat, Ara, 15/06/2013
Comentaris