La importància de la retòrica per a la política actual.
Un tema estudiat des del període clàssic és el de la importància que té, més enllà del seu contingut concret, la presentació dels arguments de caràcter legitimador per la seva eficiència política. La importància de la retòrica . Malgrat el desprestigi semàntic del terme retòrica des dels temps de la modernitat (Hobbes) -sovint associat a la superficialitat i l'engany dels discursos-, sembla clar que la manca de reflexió sobre els seus continguts propicia que l'emissor utilitzi una forma empobrida de retòrica. Es tracta d'un camp que darrerament ha rebut una atenció renovada.
El llenguatge està sempre farcit d'ambigüitats i d'ambivalències
que representen tant possibilitats com límits en les pràctiques
comunicatives entre l'emissor i els receptors de missatges. De fet, la
retòrica constitueix un ingredient inherent, indefugible, dels processos
polítics. Diferents audiències tenen diferents marcs cognitius,
diversos graus de coneixements i d'actituds polítiques que fan
convenient introduir diverses modulacions i concrecions pràctiques en
els arguments legitimadors.
Convèncer, persuadir o dissuadir esdevenen tres objectius
diferents a aconseguir segons el context per part dels emissors dels
discursos argumentals, siguin orals o escrits.
Els grecs i els romans del període clàssic ja sabien que la força
d'un mateix raonament lògic varia segons les paraules utilitzades.
Persuadir no equival a convèncer. L'eficiència retòrica no es basa
necessàriament en la lògica argumentativa. Però sovint el
significat pràctic d'un text tampoc està sempre en les paraules que
inclou, sinó en elements del context lingüístic en què s'emet. I també
hi intervenen les característiques de l'emissor, del medi de comunicació
i de l'audiència o audiències a què va dirigit el missatge.
En l'àmbit polític, el significat de les paraules, les
intencions dels emissors i les percepcions dels receptors no
constitueixen quasi mai una realitat contínua. Des dels missatges
analitzats per la sofística clàssica, Tucídides, Isòcrates, Demòstenes o
Ciceró fins als que circulen per internet o Twitter, l'emotivitat, la
gestualitat o les diferents tecnologies resulten elements claus en la
diferent recepció dels arguments per part de les diverses audiències.
Algunes de les distincions i categories analítiques clàssiques
resulten encara útils en la transmissió dels arguments polítics actuals.
És el cas, per exemple, de les distincions aristotèliques sobre
l'apel·lació en els discursos al logos (lògica), a l' ethos (caràcter, valors) o al pathos
(emocions); o la distinció entre diferents tipus de missatges
(demostratius, judicials, deliberatius); o les llistes dels diferents
elements, estils, mètodes, estratègies, esquemes d'estructuració, cànons
i figures utilitzades per guanyar la batalla de les paraules (alguns dels quals foren recollits per diferents autors de l'antiguitat: Aristòtil, Quintilià, Ciceró).
En l'actualitat, i més enllà dels canvis que experimentaren les
pràctiques retòriques a partir del parlamentarisme britànic i de les
revolucions americana i francesa del segle XVIII, resulten també
políticament rellevants les reflexions i perspectives d'alguns analistes
del llenguatge del segle XX: Wittgenstein i els "usos" del llenguatge;
Austin i els "actes de parla"; Skinner i el "contextualisme lingüístic"
(escola de Cambridge).
D'altra banda, el medi importa. Els canvis tecnològics dels
darrers anys han amplificat la qüestió de les audiències múltiples, una
qüestió que complica el contingut i l'estil dels missatges a transmetre
en ser susceptibles de provocar diferents interpretacions i reaccions,
fins i tot contradictòries, per part dels diferents receptors.
Avui el temps es contrau, l'espai es fragmenta i el missatge se
simplifica. Algunes anàlisis emmarcades als Estats Units han destacat
que mentre que el contingut dels discursos de legitimació política dels
segles XVIII i XIX tenien un nivell associat al d'un estudiant
universitari, els discursos posteriors en tenen un d'associat al d'un
noi o noia de 13-14 anys. Amplificació democràtica i superficialitat
argumentativa sovint treballen juntes.
En resum, els estudis sobre la retòrica clàssica i contemporània constitueixen una font de coneixement, una caixa d'eines
, que permet millorar l'eficiència dels discursos de caràcter
legitimador, cosa que dota els actors polítics i els actors de la
societat civil que els coneixen, encara que sigui parcialment, de
superioritat logística en el moment d'encarar la batalla de les paraules . Potser algú n'hauria de prendre nota.
Ferran Requejo, La batalla de les paraules, Ara, 16/06/2013
Comentaris