Beques caritat i beques igualtat.
En època de crisi i retallades, una frase com la del títol sembla del tot pertinent. Una immensa majoria trobarà que té sentit. Potser alguns sospitaran en sentir-la en boca del ministre Wert, però els semblarà inapel·lable, lògica, gairebé evident. Potser els caldrà pensar dues vegades per adonar-se de la càrrega ideològica que comporta, associada al discurs d'exigir un 6,5 als universitaris becats en lloc del 5 aplicable a la resta.
Les ideologies tenen dues cares: una d'explícita i una altra de
més subtil i implícita. L'explícita es manifesta a través de les
prioritats que mostra un govern i de com recapta. La implícita correspon
a la seva cosmovisió, a l'ordre social que traspuen les seves
afirmacions. Si la primera resulta més descarnada perquè es pot associar
a la defensa d'uns interessos de grup, la segona és més subtil i
s'associa a uns valors que hom pot creure representar pel bé de tothom, i
no només del propi grup. Crec que el debat sobre les beques és un debat
ideològic, sobretot en aquest segon sentit.
De fet, paguem a tots els universitaris que estudien en una
universitat pública, amb beca o sense, ja que ningú cobreix amb la seva
matrícula ni de bon tros la inversió que com a societat fem en ells. I a
tots els hem d'exigir que facin un bon ús dels nostres recursos. Això
és una obvietat. La qüestió és: ¿en quin marc mental (ideològic) pren
tot el seu sentit l'afirmació del ministre Wert? Doncs en un marc en què
es concep com a normal que qui pugui pagar vagi a la universitat. I la
resta? Depèn de si s'ho mereixen. En el primer cas, el dret és absolut.
Qui paga, mana, podríem dir. En el segon és un dret condicionat, només
per als que s'ho mereixin.
A aquesta visió de l'ordre social just s'hi pot oposar la que
entén que ningú pot ser exclòs d'un servei o bé públic -és a dir, que la
societat ha considerat que és per a tothom-, se'l pugui pagar o no. Les
dues visions són tan oposades com la imatge d'un senyoret que ha
decidit pagar els estudis del fill del seu encarregat perquè ha
demostrat tenir aptituds (quina gràcia!) i la d'aquest mateix noi anant a
estudi, tot i que els seus pares no l'hi poden pagar, perquè compleix
uns requisits (iguals per a tothom). La diferència és clara. Tant, que
podríem parlar de beques caritat en el primer cas i de beques igualtat
en el segon.
Però aquestes dues cosmovisions socials poden passar
desapercebudes per a molts, almenys a primer cop d'ull. És lògic. Amb el
llenguatge es poden camuflar. Com succeeix quan es defensen les
diferències apel·lant a l'esforç; o quan es parla d'evitar duplicitats
en lloc de dir recentralitzar; o quan no s'acomiada la gent sinó que
s'augmenta la productivitat. Històricament el vestit de camuflatge
l'oferia sobretot la religió. Avui l'ofereixen uns valors provinents
majoritàriament del culte al mercat i a l'economia com a grans
inspiradors de l'ordre social.
Tanmateix, la intuïció i la vocació de justícia que la majoria
tenim ens poden donar el senyal d'alarma. Només fa falta desconstruir
una mica el discurs. De fet, si ho apliquéssim a la sanitat es
destacaria l'absurd d'uns plantejaments que suposessin que es fa un
trasplantament a qui pot pagar-se'l i es finança públicament només el de
qui sigui jove, esportista i tingui bons hàbits. Tot i que el bon
funcionament de la sanitat pública ha aparcat el debat durant anys, cada
vegada més podrem observar també aquí la competència de dues
concepcions socials. La que veu la sanitat com un servei a oferir per
als que no se'n poden pagar una de privada -per tant, substitutòria-, i
la que la concep com un servei per a tots els ciutadans, fins i tot per
als que fent ús de la seva llibertat opten per pagar-ne una de privada
complementàriament. Les conseqüències d'ambdues han estat a bastament
descrites i analitzades.
Les beques a l'estudi sempre han estat una matèria especialment
sensible per reflectir plantejaments ideològics més o menys solapats.
Durant molt anys no han existit les beques a l'excel·lència (encara molt
minses), és a dir, ajudes per a qui demostri un alt compromís i
resultats que li permetin dedicar-se exclusivament a estudiar. Totes les
beques depenien, sense excepció, del nivell de renda familiar. Si la
teva família ho pot pagar, facis el que facis, per què t'hem d'ajudar?
La unitat de referència bàsica en aquesta sociovisió és la família, no
el jove ciutadà que es vol emancipar.
No s'ha de confondre un tipus d'ajut amb l'altre, tots dos són
necessaris. I hem d'aconseguir, amb la seva combinació, que els migrats
recursos siguin tan rendibles com sigui possible. Certament, com a
docent m'esglaio de la manca de motivació i compromís d'alguns dels
nostres estudiants. Cal exigir-los més (amb beca o sense), sobretot un
cop iniciada la universitat i quan ja es disposa d'un marc avaluador
comú, no condicionat pel sistema escolar de procedència. Fins i tot ens
podem replantejar si tothom ha de tenir una carrera o si s'inverteix en
altres tipus de formació. Potser la universitat de tots no és una
universitat per a tothom, però evidentment no és una en què el mèrit es
confon amb els diners.
Jaume López, "Els paguem perquè etudiïn". Ara, 28/06/2013
Comentaris