Dia 3 d'abril a Manresa.
Suposo que alguns de vosaltres heu vingut amb un objectiu pràctic: conèixer
de primera mà con s’ho fan aquests filòsofs, una a secundària i un altre a una
facultat universitària, per fer atractiva la seva assignatura, evitar que els
seus alumnes tinguin temptacions d’encendre els seus mòbils, que aprenguin
alhora que gaudeixen, que els seus afanys de conèixer ultrapassin els murs
físics de l’institut o la facultat, al capdavall, com som capaços de
transformar les seves vides. Si heu vingut amb aquestes pretensions, segur que,
des de la meva part com a mínim, no seran satisfetes. Perdoneu però no soc
gaire de receptes.
La filosofia, tal com està plantejada en els plans d’estudis, és una
anomalia difícil d’encaixar.
En primer lloc, la filosofia ha estat des de bon principi expulsada de
l’estatus privilegiat de les anomenades assignatures instrumentals, per dir-ho
d’una altra manera, de les assignatures que de veritat serveixen. Tanmateix, val
a dir, la filosofia en aquest sentit s’ho ha guanyat a pols: Aristòtil, un filòsof
conegut per la seva. Moderació, defensor del terme mig, fou autor d’una frase
radical, afirmava que la filosofia era l’únic
saber autènticament lliure, un saber que havia de fugir de tot instrumentalisme
perquè no servia per a res que no fos ell mateix. És evident que amb aquests
antecedents i el pensament hegemònic dominant (no només en l’àmbit pedagògic)
l’ostracisme de la filosofia està justificat.
En segon lloc, a primària la feina
feixuga dels nostres col·legues psicopedagogs en la seva lluita contra els
comportaments disruptius no ens han fet cap favor, des del moment que han
substituït el tradicional clatellot pel més sofisticat racó de pensar. D’aquí
el cada cop més famós aforisme: “penso, llavors alguna cosa he fet malament”.
Per la qual cosa el primer contacte d’un alumne amb una assignatura que fa del
pensar el seu eix central no és massa agradable.
En tercer lloc, empesa pel furor socràtic la filosofia arriba a ser un
saber especialment molest. Només cal fixar-se en els rostres dels alumnes quan
els dius que tot el que han après s’hauria de tornar a revisar amb uns ulls
crítics, ja que el lema de la filosofia és no tenir res clar. És el mateix que
ens ha passat a nosaltres quan aquí a casa nostra s’ha canviat la normativa
ortogràfica que ha afectat als diacrítics: després d’anys aprenent a distingir
el significat de les mateixes paraules fent ús o no dels accents ara se’ns diu
que ja no cal posar accents. És la materialització de un principi que la
pedagogia ens vol vendre com a una novetat: per aprendre cal desaprendre.
Podia afegir altres factors iguals o més rellevants que expliquen la
situació precària de la filosofia i com afecta a l’actitud de l’alumnat davant
la matèria, però també he de de ser positiu, parlar del que fem o poden fer els
responsables de la matèria per treure-la d’aquest pou tan negre.
De vegades les solucions extremes són les que funcionen i no necessàriament
són incompatibles amb les recomanacions
del poder. Només proposo una. Si el que es vol és la màxima atenció dels
nostres alumnes només cal presentar-se amb un arma a classe, tal com va suggerir
el president Trump. Jo que soc de “gatillo fàcil”, com a bon militant animalista,
mai no entro a classe sense la companyia de l’arma que millor domino: un
llibre. I amb ell disparo trets a l’aire amb la intenció de crear confusió; en
un principi, sense ànims de fer mal a ningú. Tanmateix, de tant en tant
constato els efectes perillosos de la “balacera”: passats uns dies algú
discretament se m’acosta i em mostra una ferida que adopta la forma d’un
interrogant. Una ferida que costarà de cicatritzar. Això és senyal que està passant
alguna cosa: que estem a punt d’abandonar el pou o que potser aquesta sensació
és el fruit d’un autoengany, que estem condemnats a viure per sempre en aquest
forat negre. Que sigui una cosa o una altra la filosofia ho pot plantejar però
no dilucidar. La filosofia aquí emmudeix. Aquest és un dels seus límits.
Manel Villar
Manresa, 3 d’abril de 2018
Comentaris