L’agressivitat innata de l’espècie humana.
Encara ningú no ha
presentat la prova convincent que en un grup humà no hi hagi agressió de cap
tipus. Ünicament podria donar-se en territoris endarrerits molt protegits o com
a minoria tolerada dins d´un cos ètnic més gran que li proporciona protecció. L’agressivitat, o
sigui la tendència a l’agressió, sembla difosa per tot la Terra. Els pobles
primitius i els civilitzats no semblen diferenciar-se al respecte en res
fonamental. (...) En totes les cultures està comprovat que la mímica de
l’amenaça i la fúria és igual. Les persones dels més diversos àmbits culturals
donen cops de peu quan estan furioses –clara intenció d’atac ritualitzada- o
premen els punys quan s’enfurismen. (...)
La tendència
universal que avui en dia s’adverteix a cobrir com un tabú l’agressió és una
novetat molt prometedora y es deu sens dubte en bona part a l’amenaça
d’autodestrucció per les actuals tècniques de guerra.
Com en els animals,
en l’home l’agressió condueix a la delimitació territorial dels grups i a la
formació d’un ordre jeràrquic. L’agressió territorial ha afavorit l’extensió de
la humanitat per la terra i el poblament de territoris improductius quan un
poble més agressiu o més avançat en la tècnica de l’armament arraconava
l’altre, que es retirava cap a algun lloc llunyà. (...)
Tanmateix, voldria
deixar clar que no estic justificant l’agressió, sinó insistir en el fet que no
tot el que abans fou adaptatiu conserva aquesta funció adaptativa per sempre.
En canviar les condicions del medi no és estrany que una adaptació sobrevisqui
coma residu històric però ja no representa cap avantatge en la selecció.
(pàgs. 73-74)
Els homes de totes
les èpoques tenen una tendència a excloure amb violentes reaccions d’hostilitat
als no participants i les minories que discrepen de la majoria. Els demagogs de
tots els temps apel·laren al “sà sentir del nostre poble” sempre que van voler
incitar a la persecució contra les minories. Aquesta tendència es manifesta ja
en els nens petits, que es burlen dels seus companys de joc coixos o tartamuts,
i obliga a la integració als que poden adaptar-se al grup, la qual cosa va
poder ser un avantatge en la selecció antigament, ja consolidava la unitat del
mateix.
Però avui en dia,
amb tota seguretat això ja no és avantatjós. El talent divergent és molt valuós
en una societat on la divisió del treball està molt diferenciada. A més, hem
arribat a un nivell de consciència que ens permet reconèixer que les persones
que s’aparten de la norma són en essència iguals que nosaltres. Hem d’afavorir
aquest sentiment, perquè és l’únic mitjà que tenim per superar la nostra
arcaica intolerància. El fet que una tendència sigui innata no la justifica.
(pàg. 93)
Irenäus Eibl-Eibesfeldt, Amor y odio. Historia natural del comportamiento humano, Salvat Editores, Barna 1995
Comentaris