La tendresa, un àngel de la guarda biològic.
Totes les emocions
tenen un mateix esquema. Un desencadenant les provoca, i elles, alhora,
provoquen conseqüències. En la por, el desencadenant és la detecció d’un
perill, verdader o fals, i les conseqüències poden ser quatre: fugida, atac, immobilitat,
submissió. En la tendresa, el desencadenant és un ésser animat –un nadó o un cadell-,
la petitesa del qual o vulnerabilitat commou, “emociona dolçament” deien els
diccionaris antics, despertant en nosaltres una atenció riallera i un desig d’acollir-lo,
cuidar-lo, acaronar-lo.
Walt Disney
utilitzà en els seus dibuixos –recordin el petit Bambi- els trets gràfics que
desencadenen aquest sentiment: formes petites, arrodonides, ulls molt grans,
una certa malaptesa en els moviments. No sentim tendresa ni per les coses ni
pels vegetals, llevat que projectem en ells algun tret personal. Ni tampoc per
les persones hostils, autosuficient o arrogants. La por i la tendresa són
incompatibles. També és incompatible am la presa, que ens torna a tots impacients
i violents.
Els pediatres saben
que en l’origen de molts trastorns infantils hi ha un dèficit de tendresa, i
Spitz estudià la dermatitis rebels que pateixen el nadons que no són acaronats.
Sembla que fins i tot la pell necessita ser càlidament acollida per
desenvolupar-se bé. (...) ...
Els pares en totes
les societats conegudes acostumen a sentir-se entendrits pels seus nadons,(...) Tothom se sent
endolcit, tot i que sigui momentàniament, per la presència d’un nadó. És,
possiblement, una protecció que la naturalesa concedeix a un ésser tan
indefens, una mena d’àngel de la guarda biològic.
Per això ens
resulten tan inhumanes, tan repugnants, tan contraris a les més profundes
arrels biològiques i morals, els assassinats de nens petits que abundaren
durant l’horror nazi o en les guerres racials. Aquests fets ens adverteixen que
l’odi elimina tot sentiment de cura. I que és molt fàcil induir l’odi culturalment.
La cultura, que ens humanitza, també pot deshumanitzar-nos.
Sens dubta, el món
necessita de la justícia coma nivell bàsic i imprescindible de la convivència.
Però la justícia pot ser estricta i freda. Per complementar-la, hauríem d’instaurar
una cultura de la cura, impulsada i dirigida per una tendresa intel·ligent.
Necessitem, d’alguna manera, una maternalització de la societat, alguna cosa
que en fes recordar per a bé la nostra petitesa i indefensió. Hanna Arendt
considerava que el seu mestre –i amant- Heidegger
s’equivocava en dir que l’angoixa davant la mort era el sentiment bàsic. Per a
ella, era la tendresa davant el naixement el que ens feia humans.
José Antonio Marina, Ternura. La naturaleza de cuidar a los demás,
Magacine. La Vanguardia, 04/11/2007
Comentaris