La veritat, segons el pragmatisme.
La veritat és una propietat d’alguna de les nostres idees. Significa
adequació amb la realitat, així com la falsedat significa inadequació.
Pragmatistes i intel·lectualistes accepten aquesta definició com a una cosa
evident. (31)
Admesa com a certa una idea o creença, ¿quina diferència concreta d’això es
deduirà per a la vida real d’un individu? ¿Com es realitzarà la veritat?
¿Quines experiències serien diverses de les que s’obtindrien si la creença fos
falsa? En resum, ¿quin és, en termes d’experiència, el valor efectiu de la
veritat? (31)
... idees vertaderes són les
que podem assimilar, fer vàlides, corroborar i verificar; idees falses són les
que no són. Aquesta és la
diferència pràctica que suposa per a nosaltres tenir idees vertaderes; aquest
és, per tant, el significat de la veritat, doncs això és tot el que és la
veritat. (31-32)
La veritat d’una idea no és una propietat estàtica inherent a ella. La
veritat li succeeix a una idea. Arriba a ser certa, es fa certa pels esdeveniments.
La seva veritat és, en efecte, un procés, un succés, és a dir: el procés de
verificar-se, la seva verificació. La seva validesa és el procés de la seva
validació. (32)
En el seu més ampli sentit, adequat amb una realitat només pot significar
ser guiat, ja directament cap a ella o bé als seus voltants, o ser col·locat en
aquest contacte actiu amb ella que se la gestioni, a ella o a alguna cosa
relacionada amb ella, millor que si no estiguéssim conformes amb ella. (...)
Qualsevol idea que ens ajudi a tractar, pràcticament o intel·lectualment, la
realitat o les seves connexions, que no compliqui el nostre progrés amb
fracassos, que s’adeqüi de fet, i adapti la nostra vida al marc de la realitat,
estarà d’acord suficientment com per satisfer l’exigència. Mantindrà la veritat
d’aquella realitat. (32)
Allò verdader és només allò
avantatjós en el nostre mode de pensar, de igual manera que allò just és només
allò avantatjós en el mode de conduir-nos. (33)
William James, Prefaci, El
significado de la verdad (1909), Aguilar, Buenos Aires 1966, 3ª edición
Comentaris