Un món desnarrativitzat.
La manca de
narrativitat distingeix el processador de la processió, que és un procés
narratiu (els rituals, les cerimònies són successos narratius, seria un
sacrilegi voler accelerar l’acció d’un sacrifici). A diferència del
processador, està fortament dirigida. La processó va lligada a una narració: li
confereix una tensió narrativa. (...) En virtut de la seva narrativitat habita
en elles un temps propi. Per això no és possible ni té sentit accelerar el seu
procedir (...).
L’adició és més
transparent que la narració. Només pot accelerar-se un procés que és aditiu no
narratiu.
La narració
exerceix una selecció. El camí narratiu és estret, només admet determinats
successos. Amb això, impedeix l’extensió i la massificació del positiu. L’excés
de positivitat, que domina la societat actual, és un indici de pèrdua de
narrativitat.
El procedir del
processador està mancat de tota narrativitat. La seva acció manca d’imatge, d’escenes. En
contraposició a la processió, no narra res. Només explica. Els números estan nus (...) El procés determinat
funcionalment és només un objecte de direcció o de gestió.
El camí de
peregrinació, que es configura com a processó, està carregat de significacions
com una penitència, una curació o una gratitud. Per culpa de la narrativitat,
la peregrinació no pot accelerar-se. A més, el camí de peregrinació és una
transició cap a un allà. Temporalment,
el peregrí està en camí cap a un futur, on s’espera una salvació.
La societat de la
transparència elimina tots els rituals i cerimònies, en tant que no poden
fer-se operacionals, perquè són un obstacle per a l’acceleració dels cicles d’informació,
la comunicació i la producció.
L’acabament en sentit estricte només és
possible dins d’una narració. En un món desnarrativitzat, desritualitzat, el
final és només un trencament que fa mal i atordeix. Només en el marc d’una
narració pot aparèixer el final d’una consumació.
El final, si és mancat de qulsevol tipus d’aparença narrativa, és sempre una
pèrdua absoluta, una privació absoluta.
(“La societat de
l’acceleració”)
Byung-Chul Han, La sociedad de la transparencia, Herder,
Barcelona 2013
Comentaris