Caritat i desigualtat.
El Roto |
El desembre és un mes que, entre moltes altres coses,
s’associa a la idea de solidaritat. Les festes de Nadal suposen una
pretesa harmonia en la convivència social que convida als esclats
d’efervescència solidària. Moments àlgids d’empatia i generositat, que
es contraposen als moment àlgids de consumisme, per respondre a
múltiples causes socials: des de la recollida d’aliments fins a la
recerca mèdica, tot passant per l’apadrinament d’infants, entre altres
finalitats. Per petit que sigui el resultat final, sempre és un èxit en
la mesura que es millora la situació de partida: es passa de no tenir
res a tenir. Certament, les convocatòries intensives i maratonianes de
solidaritat durant el mes de desembre contribueixen a millorar les
condicions de vida. Dit això, és oportú reflexionar sobre l’exercici de
la solidaritat en la societat actual.
Des del punt de vista sociològic, és obligat citar Émile Durkheim, que en la seva obra La división del trabajo social
aborda la solidaritat com a fet social. Més enllà de la idea abstracta
de societat, el sociòleg parteix de l’existència de grups d’individus
que comparteixen espais en dinàmiques grupals tot establint vincles de
solidaritat d’índole molt variada. Durkheim parla de la solidaritat
orgànica en les societats modernes fruit de la creixent divisió del
treball, que implica més especialització de les persones, més
heterogeneïtat de les funcions i, per tant, més necessitat
d’interdependència funcional entre els individus. Sense entrar en el
debat teòric que planteja l’autor, és interessant recollir la idea de
solidaritat com una dinàmica de relacions horitzontals i recíproques
entre persones diverses que formen part d’un grup. Des d’aquesta
perspectiva, s’entén que la solidaritat implica compromís, constància i
reconeixement de l’altre com a igual.
La solidaritat es pot expressar de moltes maneres,
però no és només un gest puntual sinó una actitud compromesa davant les
relacions socials, una manera d’estar i entendre la interacció amb els
altres. L’aportació material a una causa justa és un gest solidari
necessari però no suficient per teixir els vincles de solidaritat que,
per exemple, han fet possible l’existència de la Plataforma d’Afectats
per la Hipoteca (PAH). La diferència entre les iniciatives de tipus
assistencialista basades en donatius i la militància a la PAH és en
termes de compromís, constància i reciprocitat. Donar
sense contrapartida situa en peu de desigualtat el que rep, perquè
anul·la la possibilitat d’una relació horitzontal i, per tant, genera un
deute que interfereix en les relacions futures. Preservar el respecte i
la dignitat de l’altre és bàsic en termes de solidaritat.
L’horitzontalitat implica acceptar que la interdependència és
bidireccional, és a dir, que “un dia jo ajudo però l’altre m’ajuden”.
Per això és important diferenciar la solidaritat de la caritat. La
solidaritat busca la causa del problema
per trobar una solució col·lectiva; la caritat ofereix una ajuda
immediata però corre el risc d’emmascarar l’origen del problema.
Per descomptat, en el context actual la societat no
pot rebutjar la bona predisposició i l’eficiència de moltes accions
caritatives. Hi ha moltes famílies que tenen un plat a taula cada dia
gràcies a aquest tipus de voluntariat. Però tampoc es pot obviar que
moltes d’aquestes persones viuen amb humiliació la seva situació: per
exemple, mares que van a recollir menjar al banc d’aliments quan els
seus fills són a l’escola perquè no els volen dir que no tenen diners
per anar al supermercat. La solidaritat té un recorregut més llarg i
ofereix, sovint, identitat. Les persones que formen part de la
Plataforma d’Afectats per la Hipoteca s’identifiquen i es fan visibles
en les seves reivindicacions. En lloc d’humiliació, la seva militància
els aporta reconeixement, confiança i el que es coneix com a
empoderament. La caritat individualitza els problemes; la solidaritat
permet socialitzar-los. Una diferència important, sobretot en un moment
en què la gestió de la crisi que han fet els governs, que han acceptat
el paradigma de l’austeritat, ha suposat la pèrdua de capacitat per
garantir l’accés als serveis públics. La caritat no pot substituir la
falta de garanties públiques perquè reprodueix desigualtats en comptes
d’assegurar la igualtat. En la mesura que la solidaritat no és caritat,
només es pot exercir els 365 dies de l’any, sense oblidar que el que és
desitjable seria que aquesta actitud solidària complementés, i no
substituís, les garanties socials de l’estat.
Sara Moreno, La solidaritat no és caritat, Ara, 23/12/2014
Comentaris