Byul Chul-Han, exemple d'intel.lectual "tancaportes".
Durant les últimes dècades s'han imposat una mena d'intel·lectuals
que es dediquen a explicar-nos el que ja no pot ser, el que ja no podem
seguir pensant, fent o desitjant. Són els predicadores de la fi de la
història, de la fi de les ideologies, de la fi del pensament crític...
Són els intel·lectuals “tancaportes”, veritables policies del pensament
que tenen com a funció precintar aquells camins que ells mateixos
declaren intransitables per sempre. Amb aquest gest superb, eviten haver
de buscar aquests altres camins que encara estan per descobrir,
aquestes sendes perilloses que alguns ja han començat a obrir o
simplement s'estalvien haver de barallar-se amb l'emboscat i amb els
atzucacs del nostre temps.
Un d'ells és Byul Chul-Han, assagista d'èxit, perquè amb les seves
crítiques mordaces contribueix a deixar encara més impotents els que es
lamenten però no volen incomodar-se intentant canviar res. Fa poc temps,
concretament el 3 d'octubre d'aquest mateix any, va publicar en aquest
diari un article titulat "Per què avui no és possible la revolució?", en
el qual partia literalment d'una escena, la del Berliner Schaubühne, en
la qual ell i Antonio Negri s'havien citat per parlar de la vigència de
la idea de revolució. Davant de la ingenuïtat del comunista
revolucionari que encara és Negri, Chul-Han s'havia proposat la tasca
il·luminadora d'intentar fer-li i fer-nos entendre per què avui no és
possible la revolució. Els precintadors del canvi radical sempre es
presenten amb les credencials de la lucidesa davant d'ingenus, immadurs i
romàntics.
Els arguments de Chul-Han es reduïen bàsicament a només un: el règim
de poder neoliberal és incontestable perquè sedueix, estabilitza i ho
mercantilitza tot, fins i tot el comunisme. Em pregunto des d'on escriu
algú que parla del poder de seducció i d'estabilització d'un règim de
dominació que precaritza i destrueix la vida natural, social, cultural i
personal al nivell que ho ha fet i ho continua fent, cada vegada amb
més intensitat, el capitalisme. És que els nens esclaus indis, o els
homes i dones que cada dia escalen la tanca de Ceuta o Melilla són
éssers lliurement seduïts pel discurs de l'emprenedoria? És que les
multituds que matinen per anar a treballar cada matí o que omplen les
llistes de l'atur d'aquest país i de molts altres són usuaris complaguts
d'un sistema en el qual desitgen lliurement ingressar?
Em pregunto, també, quina experiència social té algú que veu en tota
resposta col·lectiva o cooperativa a la precarietat actual un nou
producte del mercat capitalista. Però contestar d'un en un els diferents
aspectes de la seva argumentació desbordaria l'espai d'aquest article.
Analitzaré només la tesi que es recull en el títol del seu article, no
perquè l'afirma Chul-Han, sinó perquè és un lloc comú de l'actual
ideologia amb la qual el poder manté la seva pròpia legitimitat.
Que “la revolució ja no és possible” és una tesi que només es pot
sostenir des de la mirada del poder. Tenir poder és precisament
pretendre dominar un determinat espai del que és possible: del que pot
ser o no ser, del que pot passar o no passar. En aquest cas, el “ja no”
de la sentència tanca la revolució entre una possibilitat passada i una
impossibilitat futura. La neutralitza presentant-la com una experiència
històrica caducada. Però per als sense poder, el possible sempre és una
presó, un espai de dominació. La revolució, per tant, mai ha estat
possible ni impossible. Revolucionària és, precisament, aquella acció
col·lectiva que fa emergir una possibilitat imprevista, una novetat
radical que no estava continguda en el ventall del que podia passar.
En què consisteix aquesta possibilitat amb la qual el poder, ja sigui
neoliberal o disciplinari, mai compta com a realment possible? El
mateix Marx la descriu a La ideologia alemanya amb unes
paraules molt clares: la revolució consisteix en “l'apropiació de la
totalitat de les forces productives per part dels individus associats […
] que adquireixen, al mateix temps, la seva llibertat associant-se i
per mitjà de l'associació”.
En el capitalisme actual, les forces productives ja no són només els
mitjans de producció industrial. Són tots els mitjans que reprodueixen
la vida, materialment i simbòlicament. La revolució és reapropiar-se'n
col·lectivament, és a dir, per mitjà d'aquesta capacitat d'associació i
de cooperació que ens fa lliures. Em pregunto: no és això, precisament,
el que està passant? Els moviments socials i les emprenedories
cooperatives que, en tants llocs del món avui, autonomitzen la seva
capacitat de gestió i de creació de formes de vida, què fan sinó
proposar i plantejar concretament formes de reapropiació col·lectiva de
la vida?
I si la revolució, més que “no ser ja possible”, és una cosa que està
passant contínuament? La revolució seria llavors la possibilitat més
permanent, més insistent i més imminent del sistema capitalista. No és
que ja no sigui possible, sinó que sempre és aquí, tenint lloc i sent
combatuda, reconduïda, neutralitzada. El que ha canviat no és la
possibilitat de la revolució sinó la seva forma i concepció històrica.
En un món posthistòric, la revolució ja no serà un esdeveniment
històric, únic, que canviarà per sempre el curs de la història. I en un
món postpolític, la revolució ja no serà una simple presa del poder
polític. Més enllà de la història política de les revolucions, avui
s'imposa la intempestivitat de les revolucions que ja estan tenint lloc.
Si el poder no les vol veure, nosaltres, sí.
Marina Garcés, La revolució del que és possible, El País, 27/12/2014
Comentaris