La subtilesa carnal de la pintura.
La gran odalisca |
Els qui hem nascut en l’època en què la pintura ha
abandonat majoritàriament la representació de la figura humana no podem
deixar de sentir una certa nostàlgia del temps en què el cos era el
centre de l’art pictòric. En els nostres dies la fotografia i el cinema
semblen tenir l’exclusiva d’aquesta centralitat, si bé, a la segona
meitat del segle XX, grans mestres com Hooper, Bacon o Freud han
continuat reivindicant el lligam íntim entre pintura i corporeïtat. Sóc
dels qui creuen que l’exactitud mimètica de la imatge fotogràfica i
cinematogràfica mai podrà fer oblidar la subtilesa carnal de la pintura,
i que abans o després es produirà el retorn del pinzell a la pell
humana.
Encara que el paisatge hagi estat molt important en
l’art europeu des del segle XVII i que, ja el segle XX,
l’abstraccionisme hagi traduït formalment el paisatge interior de
l’home, m’atreviria a dir que la figura humana segueix sent l’àncora que
dóna raó de ser a la pintura. Potser no estava del tot encertat Miquel
Àngel quan confessava que l’única naturalesa que li interessava era el
cos humà, però no tinc cap dubte que aquest és l’horitzó prioritari de
l’art. El cos humà, i la seva nuesa.
La representació
del nu ens ho diu tot sobre l’estil i sobre la sensibilitat. Perdudes
gairebé totes les pintures del món antic, el Renaixement va iniciar
l’èpica i la lírica del nu en l’art occidental. Els cossos nus de
Botticelli són lírics; els de Giorgione o Tiziano, èpics. Rembrandt i
Rubens van continuar
l’epopeia carnal de la pintura europea. No obstant això, hi ha un
artista, Jean Auguste Dominique Ingres, que sintetitza prodigiosament bé
els dos corrents i avança la representació del nu en la pintura
moderna.
Com ja havia fet a la Banyista de Valpinçon, de 1808, sis anys després a La gran odalisca
Ingres elimina tota teatralitat externa per concentrar-se en la llum de
la figura femenina. Vol expressar, així, la quinta essència del cos.
Rafael Argullol, Nostàlgia i apoteosi del cos, Ara, 28/12/2014
Comentaris