Del teatre al mercat, de la representació a l'exposició (Byung-Chul Han).
El món del segle
XVII és un teatre del món. L’espai
públic s’assembla a un escenari teatral. La distància escènica impedeix el contacte immediat entre cossos i ànimes. Allò teatral s’oposa a allò tàctil. La comunicació passa a través de
formes rituals i signes. (...) La formalització, el convencionalisme i el
ritualisme no exclouen l’expressivitat. El teatre és un lloc per a l’expressió.
Però aquestes són sentiments objectius i no una manifestació d’interioritat
psíquica. Per això són representades
i no exposades. (...) El teatre és un
lloc de representació, mentre que el
mercat és un lloc d’exposició.
En la modernitat es
renuncia cada cop més a la distància teatral a favor de la intimitat. (...) El
món no és avui cap teatre on es
representin o llegeixin accions i sentiments, sinó un mercat on s’exposen, venen i consumeixen intimitats (...) Avui, la representació cedeix el lloc a l’exposició pornogràfica.
La cultura de la
intimitat va lligada a la caiguda d’aquell món objectiu, públic, que no és cap
objecte de sensacions i vivències íntimes. Segons la ideologia de la intimitat,
les relacions socials són tant més reals, cabals, creïbles i autèntiques quant
més s’apropen a les necessitats internes dels individus. La intimitat és la fórmula psicològica de la transparència.
(“La societat íntima”)
Byung-Chul Han, La sociedad de la transparencia, Herder,
Barcelona 2013
Comentaris