Més control, més inseguretat.
forges |
Després de la votació dijous passat de l'anomenada "llei mordassa",
en els propers dies és possible que es reformi la Llei d'Enjudiciament
Criminal per permetre que la policia realitzi escoltes de les
telecomunicacions sense autorització judicial, entre altres coses. Amb
aquesta proposta s'obre la porta a la punxada de converses telefòniques,
missatges, correus electrònics i ús d'Internet des de mòbils i
ordinadors de tots els ciutadans, sense la prèvia autorització d'un
jutge, i només caldrà notificar-ho 24 hores més tard. Actualment això
només és possible legalment en el cas d'actuacions terroristes o de
bandes, i en totes les altres instàncies la intercepció de les
comunicacions a través del sistema SITEL o de cavalls de Troia
informàtics requereix una autorització judicial prèvia. S'ha de
demostrar que hi ha indicis creïbles, perquè espiar els ciutadans
representa una intromissió irreversible de la intimitat si finalment la
persona en qüestió no ha comès cap delicte.
Però parlar de l'espionatge massiu de les comunicacions després de
Snowden obliga a reconèixer que en molts països les capacitats i la
tecnologia d'espionatge s'utilitzen de manera irresponsable i sense cap
mena de control democràtic o judicial. Gràcies a Edward Snowden,
l'exempleat de la CIA que el 2013 va revelar l'existència del programa
PRISM de l'agència d'intel·ligència nord-americana, avui sabem que els
serveis secrets d'aquest país rastregen i arxiven dades de les
comunicacions que es produeixen a tot el món, a través de la intervenció
directa dels cables de comunicació o gràcies als permisos que els donen
empreses com Google, Microsoft, Apple, Facebook, Dell, CISCO o Huawei.
Com a conseqüència, avui som una mica menys ingenus sobre què significa
espiar al segle XXI. I tenim motius per pensar que igual que la Gran
Bretanya disposa de la seva versió pàtria del programa PRISM, és
probable que les punxades, les portes del darrere i els rastrejos
extrajudicials també siguin la norma al nostre país. Amb la reforma de
la Llei d'Enjudiciament Criminal o sense.
Hi ha una qüestió que va més enllà de les garanties democràtiques i
les qüestions ètiques: per a què serveix interceptar les comunicacions?
Hi ha cap certesa sobre l'impacte d'aquests sistemes de vigilància
massiva sobre l'eficiència i l'eficàcia de la policia i els serveis
secrets? A l'observador racional se li planteja una pregunta ineludible:
després d'haver posat fi al terrorisme i quan les xifres d'inseguretat
ciutadana baixen de manera sostinguda al nostre país, quin sentit té
apostar per la intercepció de les comunicacions? Quins problemes volem
solucionar que no es puguin solucionar mitjançant processos garantistes?
És raonable témer que certes polítiques sobre l'ús de les tecnologies
segueixin una lògica que no té res a veure amb la responsabilitat, la
transparència i la bona praxi. Témer que els nostres governs pretenguin
legalitzar una obtenció de dades que no respon als interessos ni de la
ciutadania ni de les forces policials i instàncies judicials
encarregades de proporcionar-nos la major seguretat possible. Témer que
estiguem posant en risc la privadesa de tothom sense que ningú, en cap
lloc, sàpiga per què.
Si això és així, ens enfrontem a un perill fins i tot més gran que
perdre la nostra intimitat. Si els governs segueixen abusant de les
seves capacitats tecnològiques i de les dades personals de la
ciutadania, més persones adoptaran mecanismes d'anonimització i
encriptació de les seves comunicacions a través d'eines com Tor, Tails,
PGP, Enigmail, Cryptocat o qualsevol de les que apareixen en un món en
què la ciutadania cada vegada desconfia més, amb raó, de les
institucions públiques i de les grans empreses que gestionen dades.
Aquest escenari posa sobre la taula una paradoxa que no podem
defugir: un món de comunicacions secretes és un món més insegur. Les
policies democràtiques depenen de la capacitat d'interceptar les
comunicacions quan hi hagi motius per fer-ho. És desitjable que davant
d'indicis raonables un jutge pugui dictar la intervenció de telèfons i
ordinadors. Però si l'ús irresponsable d'aquesta capacitat porta que la
gent adopti massivament mesures de protecció individuals, les
intercepcions legítimes seran cada vegada més difícils. Les xarxes
anònimes i encriptades es convertiran en la norma, i el món serà un lloc
menys segur. Com Ícar, alguns volen volar a prop del sol sense
adonar-se que les ales que porten són de cera, i pel camí aconsegueixen
que els defensors de l'espionatge legítim no tinguin més remei que
recomanar l'ús d'eines d'autodefensa i encriptació. No es pot repicar i
anar a la processó.
Tenir carta blanca per espiar i espantar amb l'aprovació de mesures
que desprotegeixen espais tan íntims com les comunicacions pot donar a
les forces de seguretat una efímera sensació de control. Però a mitjà
termini sabem o hauríem de saber que estem sentenciant precisament allò
que diem que volem protegir. Així doncs, no sacrifiquem privadesa en pro
de la seguretat: sacrifiquem privadesa, seguretat i potser fins i tot
la possibilitat de reconstruir relacions de confiança entre els
ciutadans i aquells que diuen que ens representen.
Gemma Galdon Clavell, Més espiats i més insegurs, El País, 13/12/2014
Comentaris