Rousseau i la societat de la transparència (Byung-Chul Han).
Les Confessions de Jean-Jacques Rousseau són característiques per a a incipient època
de la veritat i de la confessió. Ja, ben al principi de les Confessions, diu que vol mostrar un home en la seva “sencera
veritat de la naturalesa” (toute la
vérité de la nature). La seva “empresa” que “no té cap parangó”, aspira a
una inexorable revelació del “cor”. (...) S’exigeix l’”obertura de cor”, “en
virtut de la qual totes les sensacions, tots els pensament es fan comuns, de
manera que cadascun, en quant se sent com ha de ser, es mostra a tothom tal com
és” (Julie ou la Nouvelle Héloïse).
Rousseau crida a la resta d’homes a “descobrir” el seu cor “amb la mateixa
sinceritat”. Aquí trobem la dictadura del
cor de Rousseau.
L’exigència de
transparència en Rousseau anuncia un canvi de paradigma. El món del segle XVIII
era encara un teatre. Estava ple d’escenes, màscares i figures (...).
A aquest joc de
màscares i rols contraposa Rousseau el seu discurs del cor. Així, critica
vehementment el pla d’erigir un teatre a Ginebra. El teatre, deia, és un “art
de desfigurar-se, d’assumir un caràcter diferent del propi, d’aparèixer
diferent del que un és ...”. El teatre és rebutjat com un lloc de desfiguració,
d’aparença i de seducció, al que li manca tota transparència.
Ja en Rousseau pot observar-se que la moral d’una
transparència total es torna necessàriament en tirania. Condueix a la violència
el projecte heroic de la transparència, el de trencar tots els vels, de
treure-ho tot a la llum, d’expulsar tota la foscor. La prohibició mateixa del
teatre i de la mímesi, que ja Plató
plantejà per al seu Estat ideal, confereix trets totalitaris a la societat de
la transparència de Rousseau. D’aquí
que aquest prefereixi ciutats més petites, perquè allà “cadascun es troba
sempre sota els ulls del públic, el censor nat dels costums dels altres” i “la
policia exerceix una vigilància fàcil sobre tothom”. La societat de la
transparència de Rousseau es mostra
com una societat d’un control i una vigilància total. La seva exigència de
transparència s’aguditza en l’imperatiu categòric: “Un únic mandat de la moral
substituir tota la resta: mai no facis ni diguis cap cosa que no pugui veure ni
el escoltar el món sencer” (Julie ou la
Nouvelle Héloïse).
(“La societat de la
revelació”)
Byung-Chul Han, La sociedad de la transparencia, Herder,
Barcelona 2013
Comentaris