Es pot pintar un somni?
El Malson |
Es pot pintar un somni? No un determinat somni sinó el somni? I paral·lelament: es pot pintar el malson?
No un determinat malson sinó el malson? Tot el Surrealisme va estar
dirigit per aquesta obsessió. Esclar que de somnis concrets se n’havien
pintat molts des de l’antiguitat, de la mateixa manera que s’havien
descrit literàriament; però és l’època moderna la que, a més de veure
els fruits, vol endinsar-se en la causa, en l’engranatge.
Aquest nou interès per la naturalesa del somni
coincideix amb un canvi radical de perspectiva. Fins al segle XIX els
somnis són portes cap al futur. Són visions profètiques. Així ho veiem
reflectit en la meravellosa història de Josep i els seus germans, a la
Bíblia, o en les premonicions dels endevins homèrics. Les novel·les
artúriques i, després, autors renaixentistes, com Ariosto o Shakespeare,
mantenen el mateix rumb. A finals de segle XVIII encara podem trobar
les poderoses visions oníriques de William Blake orientades cap a la
profecia.
Des del Romanticisme la perspectiva s’inverteix:
els somnis, prioritàriament, són portes cap al passat. Tot esperant
Freud els autors romàntics estan convençuts que el subsòl oníric ens
dóna les claus de la nostra infantesa i, per tant, dels nostres primers
passos cap a una constitució moral. Els somnis són els laberíntics ponts
entre l’instint i la mort. La literatura i la pintura europea s’omplen,
en conseqüència, de paisatges, de sexualitat i turbulència.
Johann Heinrich Füssli (Henry Fuseli) és, potser, el primer pintor que pretén pintar el somni o, més pròpiament, el malson.
Ho fa establint un circuit inquietant: l’espectador veu una dona jove
dormint i veu també el que la noia somia. El sinistre íncub i el cavall
desbocat enmig de la foscor pertanyen també al malson de l’espectador. A
la sala dels miralls estan tancats el present i els seus fantasmes.
Rafael Argullol, Els ponts entre l'instint i la mort, Ara, 14/12/2014
Comentaris