Ágnes Heller: "Un filòsof ha de voler canviar el món".
Ágnes Heller |
Què és la filosofia?
En filosofia has
d’entendre, i no només saber, que qualsevol cosa davant teu és apta per
ser pensada. En filosofia es tracta sobretot de pensar. I evidentment
no pots pensar només sobre les coses que saps, o sobre les coses que
creus saber. Fins i tot si oposes un concepte a un altre, primer has de
conèixer l’altre, per poder negar-lo. La filosofia intenta repensar-ho
tot, i no donar res per suposat. I quan repenses les coses, assumeixes
una responsabilitat. Ets responsable del que penses, i dels resultats
del que penses. I si el que penses té alguna influència sobre les
accions, te n’has de fer responsable.
Sempre?
Quan vaig escriure Teoría de las necesidades en Marx,
un grup d’activistes a Itàlia va fer-lo servir per justificar les
accions violentes. Vaig haver de sortir i escriure un article on
explicava que desaprovava totalment les accions violentes i deia que no
podien fer servir el meu llibre d’aquesta manera. I després vaig
afegir-hi unes línies per evitar ser malinterpretada. Una vegada escrius
una cosa i la publiques, ja no està sota el teu control. I el que passa
amb el filòsof depèn del recipient. Qui ho rep? Els polítics, els
estudiosos... Tenen diferents percepcions, i t’obres a aquestes
percepcions. Quan mors ja no hi pots fer res. Marx no és el responsable
de la Unió Soviètica, perquè va morir molt abans. Però mentre visquis,
ets responsable de com es rebi el que dius.
¿Un filòsof ha de buscar la màxima influència?
Els filòsofs estan molt ocupats intentant ser influents. És la malaltia
dels filòsofs de totes les èpoques. Ja des de Sòcrates, que volia
influir en els seus conciutadans perquè pensessin d’una altra manera.
Tots els filòsofs volen influir: en les ments, en el pensament, en la
conducta, en l’estil de vida... i també en la política. Alguns ho han
fet de manera equivocada, flirtejant amb els tirans.
Com veu la salut actual de la filosofia?
Hi ha tres corrents de filosofia i cap dialoga amb els altres. Això et
condemna. Des de l’Antiga Grècia, els filòsofs recalcaven la importància
de parlar els uns amb els altres. Fins i tot de criticar-se els uns als
altres. Podien no donar-se la raó, però intentaven entendre’s. En
l’Edat Moderna, hi havia una divisió entre el racionalisme i
l’empirisme. Però tots dos tenien una forta connexió, es reflectien en
l’altre i reaccionaven a l’altre. Això s’ha perdut del tot.
I doncs?
Ara hi ha tres tipus de corrents filosòfics. La filosofia analítica,
sorgida a les universitats americanes, està interessada a resoldre
petits problemes. És un dels corrents de la tradició filosòfica, però no
és el principal. La filosofia és més que això. Sí, tenim les
endevinalles, els enigmes, però en realitat la filosofia no s’ha
preocupat gaire d’aquestes qüestions. La filosofia es preocupa per la
vida i la mort, per qui som, d’on venim i on anem. A la filosofia
analítica no li interessa això, ni tan sols llegeix la tradició
filosòfica, i no li preocupa què puguin dir els altres: no s’hi comunica
gens ni mica. Són molt intel·ligents, però la intel·ligència no és el
més important de la filosofia. Es pot ser molt intel·ligent i molt mal
filòsof.
El segon?
El segon
corrent filosòfic l’anomeno filosofia arqueològica, és la filosofia
continental, i la trobem a Alemanya, França, Espanya o Itàlia. És una
filosofia que simplement es dedica a mirar què han dit els altres sobre
determinats temes: la substància, la natura... I no només miren què han
dit els altres, sinó també què han dit els altres sobre el que han dit
els altres. És una filosofia sense cap tipus d’originalitat.
I l’últim corrent deu ser el seu.
Sí. És un animal moribund, és una filosofia que torna a repensar-se a
si mateixa. Es pregunta els perquès. Es pregunta què existeix. Es
pregunta quin és el propòsit de les coses que existeixen. Hi reflexiona i
intenta donar-hi respostes. És la filosofia tradicional. A Amèrica en
diuen filosofia continental, però al continent no està gaire estesa.
I no dialoguen entre ells?
No estan interessats els uns en els altres. No llegeixen els llibres
que publiquen els altres. No tenen cap punt de contacte, ni tan sols com
a enemics. No entren en conflicte, no tenen cap controvèrsia. No
treballen en la mateixa esfera. Al segle XX hi ha dues grans generacions
de filòsofs. La primera és la generació de Wittgenstein, Heidegger,
Croce, a qui segueixen Jean-Paul Sartre, etcètera; i la següent gran
generació, la de Michel Foucault, Jacques Derrida, Jürguen Habermas. De
tota aquesta generació, només Habermas és viu. La resta estan tots
morts.
No hi ha relleu?
Des de la
mort de Jacques Derrida, no veig cap altre filòsof, almenys en la vida
pública, que sigui original i innovador. O des de Rorty, que va morir fa
sis anys. I no veig cap gran filòsof en l’horitzó. Quan vaig deixar la
universitat volien contractar un altre filòsof perquè fes la meva feina.
Molta gent va voler optar a la plaça, però ni els professors ni els
estudiants en van trobar cap que fos adequat. Em deien que no aportaven
res nou, que no hi havia res de mi en ells, i que no em podien
reemplaçar ni a mi ni a la generació prèvia que ensenyava a la New
School. Hannah Arendt, Jacques Derrida i Hans Jonas ensenyaven allà, i
no els poden substituir. I tenen raó.
Què ha passat?
Hegel va dir una vegada que un filòsof no era més que el nostre temps
capturat en conceptes. I no totes les èpoques són bones per capturar-se
en conceptes. A Europa ha sigut una bona època per al desenvolupament de
la democràcia liberal, per al desenvolupament de l’estat del benestar i
per a la desaparició de certs conflictes socials durant un bon temps.
Després del Maig del 68, no ha passat res més.
Què fa ara un filòsof, doncs?
Un filòsof ha de viure el conflicte amb passió, i ha de voler canviar
el món. Abans el filòsof havia de viure amb el conflicte viu del
comunisme, el feixisme i la democràcia. Ara a favor de què o en contra
de què estem? Què li passa ara al professor de filosofia? Amb 20 anys
decideix ser filòsof, escriu un assaig i es presenta a unes oposicions
per ser professor. Ocupa el càrrec de professor assistent. És un bon
professor assistent. Després es convertirà en professor associat, i
finalment serà un professor titular. I tota la seva vida girarà al
voltant d’aquest àmbit. Sabrà coses, potser més que la generació
anterior. Però no pot fer res amb tota aquesta informació. No té vida.
Sense passió no es pot fer res, especialment en filosofia. En tot cas el
que tindrà és passió per la professió, però no per la vida. I la passió
per la professió no és el mateix que la passió pel món.
I això s’ensenya?
A finals dels seixanta, vaig donar un curs d’estiu amb alumnes vinguts
de tot el món, gent de les esquerres d’Amèrica, Alemanya, França,
Bèlgica i també gent dels estats de l’est d’Europa: Polònia, Hongria...
Tots tenien una cosa en comú: cap d’ells donava suport a la Unió
Soviètica. Rebutjaven el comunisme dogmàtic i leninista. Hi havia gent
més gran, més jove, diferents tipus de demòcrates, trotskistes. Vam
discutir molt, però tots sabíem que era important el que diguéssim allà,
que havia de canviar el món d’alguna manera. Ara vas a una conferència i
el que dius no importa. Si ets jove i dius alguna cosa, et presten
atenció, i potser tens una mica d’oposició, però ja ningú creu que el
que pugui dir canviï el món. I si ho creu, diuen que és un boig o un
dogmàtic. És un canvi d’època.
Carles Capdevila, entrevista amb Ágnes Heller: "Tots els ismes són una presó", Ara, 07/12/2014
Comentaris