Penetrar el cor mateix de la llum.
LIGHT AND COLOUR. THE MORNING AFTER THE DELUGE by Turner |
Els colors són els sentits però l'ànima és la llum.. La
gran exploració de la pintura és la recerca de la llum a través dels
colors. La llum ho és tot. L’ombra, la foscor són els contrapunts
necessaris d’aquesta totalitat. El moviment i el temps es capturen
mitjançant els desplaçaments lumínics. Per això la maduresa de la
pintura europea arriba amb el chiaroscuro, l’admirable intuïció de Leonardo: la història de l’ombra és també la història de la llum.
Abans que els impressionistes, o Van Gogh, es
plantegessin els límits de la intuïció leonardiana va haver-hi un
pintor, William Turner, que es va fer una pregunta fonamental: com eren
la llum i la foscor abans i després del diluvi? Turner, que estava
seduït per la polèmica teoria del color formulada per Goethe, i dubtava
entre aquesta i la de Newton, no va fer únicament la pregunta sinó que
es va atrevir a pintar la resposta. Així sorgeix un dels díptics més
excepcionals de la història de l’art: Ombra i foscor. La tarda anterior al diluvi i Llum i color. El matí posterior al diluvi.
Per arribar a aquesta audaç resposta pictòrica a una pregunta
impossible, Turner va desenvolupar una aventura artística de 50 anys, en
el decurs de la qual va passar del realisme més estricte a
l’abstraccionisme més pur. L’objectiu: descobrir la naturalesa de la
llum. Se segueix molt bé aquesta aventura contemplant com es transforma
durant quatre dècades la ciutat de Venècia sota el pinzell del pintor
anglès. Per arribar al seu objectiu Turner va pintar el foc, la pluja,
la boira i, fins i tot, la velocitat. En imaginar la nit anterior i el
matí posterior al diluvi, l’artista va penetrar el cor mateix de la
llum.
Rafael Argullol, La primera i la darrera llum, Ara, 30/11/2014
Comentaris