Gilles Lipovetsky: "El capitalisme no menteix, els polítics són incapaços de no fer-ho".
Gilles Lipovetsky |
¿Ara és un bon moment per ser sociòleg o filòsof?
Potser és un moment millor per als sociòlegs que per als filòsofs purs,
però jo no sóc un filòsof pur. Em faig preguntes filosòfiques però
sobre un tema de l’àmbit social. Però mai m’ho havia preguntat això. No
sé com respondre a la seva pregunta. Les preguntes són complicades.
Tot canvia molt ràpid.
Sí, i a la vegada el treball de la teoria no és un treball periodístic. El treball periodístic intenta fer un informe cada dia.
Admeto que per als periodistes sí que és un gran moment.
Per a mi no tant, perquè intento comprendre a llarg termini què és el
que canvia en les estructures profundes, no en l’agitació mediàtica,
quotidiana. Llegeixo els diaris, em donen moltíssima informació, però és
només informació, el meu àmbit és la teoria. Em cal la informació, però
és com si estigués en una estació espacial, m’allunyo per provar
d’entendre-ho d’una altra manera. Si veus la televisió cada dia, quedes
esfereït perquè hi ha violència per tot arreu. Vivim en una època
horrible, amb crims. Però pel que fa al treball de la teoria,
l’essencial és intentar produir models teòrics que permetin unificar
coses que estan separades. La teoria és posar en relació allò que,
aparentment, no està en relació.
Ha canviat molt la manera com consumim.
Sí, i tant. N’he escrit un llibre sencer, per provar d’entendre com
havíem passat del consum a l’hiperconsum. La gent està més informada,
més ben curada, viatja, té més distància amb les grans organitzacions
que temps enrere controlaven els seus esperits, com l’Església i els
partits polítics. Però, d’altra banda, probablement, l’univers del
consum planteja molts problemes. La gent està ansiosa per coses tan
simples com, per exemple, menjar. Abans, el problema era no morir de
gana, ara és “Què hem de menjar?”, això no és bo per al cor, això
engreixa. El consumidor està realment desbordat. Es diuen unes coses i
després el contrari. “Si menja carn tindrà càncer!” i coses així. A més,
amb la crisi europea, molta gent té problemes econòmics, s’ha de
comptar tot contínuament. El consum se suposa que és un espai de
benestar, de felicitat, de tranquil·litat. Però les necessitats han
anant augmentant i els diners es redueixen. La societat del benestar es
transforma en societat de l’estrès.
Tenim noves addicions consumistes com la de la tecnologia.
Fins i tot he arribat a veure sensesostre amb smartphone ;
no tenen diners per a una llar però si per a un mòbil! Però també
existeix un cantó positiu en això. Amb internet la gent es pot
espavilar, pot fer viatges i compartir apartaments. És increïble tot el
que es pot fer. Amb pocs diners la gent pot fer coses que abans només
feien els rics. I a la vegada hi ha una inquietud, perquè les
necessitats són molt més grans. Als anys 50, no hi havia res a les
cases, molta gent ni tan sols tenia televisió, telèfon o frigorífic.
Vivíem sense res i hi estàvem acostumats, érem feliços i tot. Però ara
és impossible; si un nen no té un smartphone ja és una crisi! Hi ha més possibilitats de fer coses, però també hi ha més ansietat.
Som també consumidors de l’amor i el sexe. És un model similar?
Des dels anys 50 i 60 les prohibicions morals i religioses respecte a
la vida sexual s’han anat extingint, i ara alguna gent veu la sexualitat
com un consum. Amb el dating, encara s’ha
accelerat més, tot això. Hi ha molts llibres que parlen d’això. He de
dir-li que jo no ho crec. Això és l’aparença, però a la realitat no és
així. En primer lloc, la vida sexual sempre porta molta ansietat. En
segon lloc, quan mirem estadístiques -perquè s’ha de parlar prenent com a
base unes xifres- les parelles sexuals no és que hagin augmentat una
barbaritat. La majoria té la mateixa parella sexual durant molt de
temps, no canvien així com així; i quan canvien, ho passen malament,
almenys un d’ells, no dic tots dos. En canvi, quan algú es canvia el
telèfon no es viu cap mena de drama. D’altra banda, pel que fa als
homes, és completament fals pensar que la seva relació amb el sexe és
com un producte. Hi ha una ansietat masculina molt gran en l’àmbit de la
sexualitat, existeix el complex d’impotència, les disfuncions
sexuals... No crec en la imatge que avui en dia vivim en una mena
d’orgia. Miri al seu voltant! No és de cap manera el que veu! La gent
canvia de cotxe, de sabates, de bolígraf mil vegades, i de parella molt
poc.
Llavors d’on surt aquest discurs? ¿Ideologia conservadora?
No, és més complicat. La sexualitat toca la identitat de la persona. A
més, sobretot amb la sexualitat, hi ha una dimensió afectiva. Bé, els
homes, quan parlen, ho separen: hi ha el sexe i hi ha l’afectivitat. Es
pot separar però, després, a la realitat, sovint es barreja. Llavors, la
qüestió és per què. Fonamentalment és perquè les dones no ho volen. Són
més les dones que posen obstacles a les coses. Perquè les dones no
volen ser objectes intercanviables. Hi ha, a través de la sexualitat, la
possibilitat per a cada cas de ser reconegut com una persona en
particular. I en cada cas, fins i tot els homes, volem ser els
preferits. No només el fet de tenir sexe, això només és al principi;
després la cosa es complica. Volem ser els preferits i no volem ser
intercanviables. És insuportable això de ser intercanviable. Si se’ns
agafa, també a un home, com un objecte, la cosa no va bé. No és una cosa
lúdica. La ludicitat després la trobem a dins de les relacions sexuals,
els actes sexuals amb la parella.
No és tan superficial com ho descrivim...
El sexe no s’ha tornat una esfera de relax! La literatura de Michel
Houellebecq, que justament mostra el contrari, l’aspecte més ombrívol,
insisteix en un punt molt interessant: no es tracta d’una esfera del
consum, sinó que es tracta de l’esfera de la frustració. Hi ha molta més
gent de qui es diu que no té vida sexual. Alguns no tenen cap problema,
però d’altres ho viuen malament. Ho viuen de manera difícil. I potser
tot aquest consum de porno a internet és degut al fet que la vida sexual
no és satisfactòria. Crec que s’ha caricaturitzat massa aquesta
qüestió.
Existeix un nou feminisme? ¿Ens cal un nou feminisme?
Penso que, avui en dia, vivim en societats en què el principi
d’igualtat està reconegut però, a la pràctica, les organitzacions van
tard. ¿Són mobilitzacions feministes amb grans discursos de la guerra de
sexes les que fan avançar les coses? No n’estic segur. Jo crec més
aviat que el que pot fer avançar les coses són noves polítiques a les
empreses, la promoció de les dones, però això no és feminisme. Per a les
grans empreses és del seu interès fer pujar les dones, perquè són molt
bones. Cal que elles es comprometin amb més feines, perquè tenen un
nombre de feines més reduït que els homes. L’educació i l’escola
serveixen per a la promoció de les dones i crec que també és molt
important la política; no una política feminista estrictament parlant,
una política que permeti, per exemple, la creació d’escoles bressol,
perquè les dones que treballen hi puguin deixar els seus nens. Són les
mesures concretes positives les que possibiliten l’autonomia de les
dones. Els grans discursos van ser útils en un moment donat, però avui
en dia no ho crec. Hem d’entrar en polítiques de detall. Abans eren els
principis però, escolti, tothom està d’acord pel que fa als principis,
excepte alguns reaccionaris, els joves espanyols ja no són uns machos, això s’ha acabat. El masclisme és ridícul, s’ha tornat ridícul i això és el pitjor que pot passar. Abans era legítim.
El seu nou llibre tracta sobre el capitalisme artístic. La bellesa pot salvar el món?
No comparteixo aquest optimisme. El capitalisme artístic i estètic no
para d’integrar el paradigma de les emocions, de la bellesa, el disseny,
pots escoltar tota la música del món a través de plataformes musicals.
Estem en un entorn estètic inimaginable! Alhora veiem que aquesta
estetització no ens ha fet més feliços. La gent viu estressada, vivim en
una societat de competició, estem ansiosos a causa dels problemes de
salut. No n’hi ha prou amb felicitat o l’ideal estètic per formar, cal
obligar; per formar algú també s’ha de dir no, s’ha d’obligar. En segon
lloc, no s’ha de ser ingenu. Els grans problemes de la humanitat que
se’ns plantegen en el dia de demà, la salut o la feina, no els arreglarà
l’estètica sinó la tecnociència.
Parla de la dimensió pragmàtica.
La bellesa no és la que permet sobreviure al nostre planeta. La bellesa
és necessària, però hi ha problemes urgents, com per exemple el clima, i
són enginyers els que els solucionaran. La bellesa no salvarà el món.
És la raó la que soluciona els problemes. Els grans problemes de la
misèria, del patiment, fan imprescindibles la medicina, la ciència i les
tècniques. Això vol dir que l’estètica pura no està a l’altura dels
problemes de l’avenir. A la vegada, és cert que no n’hi ha prou amb la
tecnociència i el progrés material.
Llavors, l’art no és moral per a vostè?
A Madrid hi ha una escola o un museu, just davant del Palau Reial, on
hi ha escrit a la paret: “El que és ètic és estètic i el que és estètic
és ètic”. Però jo no ho crec. Tota estètica no és ètica. Existeix una
estètica kitsch que no té res d’ètica. Crec que
són universos diferents. Són valors i principis que no tenen la mateixa
lògica. Avui en dia, no hi ha simplement l’ètica i l’estètica, cal
afegir-hi el camp mèdic i l’econòmic. Les coses s’interconnecten. El
capitalisme artístic és el que ha entès que l’estètica fa vendre.
Com ha canviat l’art?
La novetat, actualment, és que el projecte dels artistes, el de les
avantguardes, era canviar el món, i ara és el capitalisme el que canvia
el món, no els artistes. Marx hi hauria estat bastant d’acord, sempre va
pensar que la veritable força revolucionària era el capitalisme. Perquè
és un sistema que no té principis i que només existeix si canvia tota
l’estona. Per tant, el capitalisme és profundament anticonservador per
definició. Ha aconseguit canviar el nostre entorn material, multiplicar
els béns de consum, però també ha canviat els consumidors. Actualment,
vostè, jo, tots tenim aspiracions estètiques. El camperol no en tenia,
només volia viure. El capitalisme artístic no és simplement el món del
disseny, del cinema i de la música, sinó que és aquell que ha canviat el
sentit del consumidor, amb tot el que implica, evidentment, de demanda,
de cost, i que explica el boom de les marques, del luxe, de la moda,
del turisme...
El capital no té una bona imatge actualment, sobretot per com creix la desigualtat.
La gent pateix. Però si entrem en un detall més global, és Europa la
que pateix. La globalització és positiva per al planeta. A nivell
econòmic, els xinesos han guanyat en vint anys set anys d’esperança de
vida. Hi ha milions de persones que han accedit a l’educació i la
sanitat. També a Àfrica hi ha estats que comencen a emergir. Hi ha un
punt negre que és Europa i, en particular, els països del sud. França hi
entra ara. Per tant, ¿és l’economia capitalista en ella mateixa o són
unes polítiques que també tenen una responsabilitat en tot això? Les
polítiques europees, que han escanyat el desenvolupament econòmic, també
hi tenen una responsabilitat. I l’altre argument és que Espanya pateix,
França pateix, però els alemanys no pateixen, els austríacs no
pateixen, els països escandinaus molt poc, no tenen atur. Per què? Són
únicament les lleis del capitalisme o potser és que hem fet servir un
tipus de política, des de fa desenes d’anys, que no estava adaptat? El
capitalisme no està sol, també hi ha una esfera pública, calen lleis.
Crec que el capitalisme de la globalització no és globalment negatiu.
A França estan molt deprimits.
França va molt malament. Vosaltres heu fet reformes, nosaltres no. Hi
ha les polítiques públiques, on no hi ha equilibri, hi ha un dèficit
públic enorme i hi ha la competitivitat de l’economia francesa, que és
massa baixa. En un món globalitzat no es poden adoptar polítiques que no
afavoreixin el desenvolupament de les empreses, perquè són les empreses
les que creen riquesa i feina. Després ja es podrà redistribuir, però
primer s’ha de produir. La imatge del capitalisme és molt dolenta, però
la imatge dels polítics encara és pitjor. El capitalisme no menteix, els
polítics són incapaços de no fer-ho. Hi ha molts governs que han sigut
incapaços d’anticipar-se i, sobretot, són culpables de no haver-se
anticipat. En la política no es tracta només de gestionar, sinó de
preparar. S’ha de preparar el futur. Sovint l’únic que han fet els
polítics és redistribuir o gestionar, però la política és fer
evolucionar, abans d’estar malalts, no mentre estem malalts. Calia
prendre mesures abans, hi ha una gran part de responsabilitat de
l’estat, dels estats, i no únicament del capitalisme.
Per què passa?
El comportament dels polítics no és tan difícil d’entendre, tenen els
seus interessos, volen ser reelegits. Hi ha una mena d’instint de
conservació, que és humà. Llavors, el més fàcil és no fer res. Aquest és
el problema, no són veritables caps d’estat. Tenen por! En teoria és la
seva responsabilitat, però no fan res. A França s’ha de canviar el
sistema educatiu, però ningú vol fer-ho, ni els de dretes ni els
d’esquerres! Perquè és massa perillós, hi haurà un milió d’estudiants
fent vaga. Llavors què fem? Doncs res, no fem res!
Fa 30 anys que vostè analitza l’individualisme. Ha canviat amb la crisi?
Li respondré molt fàcilment: vam tenir durant 15 dies una vaga dels
pilots d’Air France, que guanyen 15.000 € al mes... Això és una vaga
d’un egoisme total, sense cap visió de l’empresa, defensaven els seus
drets, era un individualisme total! És el que en diem corporativisme:
són interessos individuals de la seva feina. Cadascú defensa els seus
propis interessos. On veu un moviment vostè? Bé, els indignats... Però dels indignats,
a la vegada, el resultat és zero. No hi ha cap traducció política.
Estem davant d’una individualització, fins i tot dels joves que marxen a
la Jihad.
La tecnologia encara ho fomenta més?
Particularment les tecnologies mòbils fan que hi hagi una
individualització dels comportaments considerable. Cadascú escolta la
música que vol i quan vol, compra quan vol, veu una pel·lícula quan vol.
Abans això no era possible, almenys vèiem la televisió junts!
I tot és més efímer.
Tot és efímer, però això no es deu únicament a les noves tecnologies,
sinó que hi entra tota la indústria. En el capitalisme artístic hi ha la
idea que per crear emocions s’ha de canviar contínuament. Una innovació
perpètua que, a la vegada, dóna satisfacció a la gent i planteja
problemes, perquè té a veure, com dèiem abans, amb la qüestió del poder
adquisitiu.
Carles Capdevila, entrevista a Gilles Lipovetsky: "El sexe no és a l'esfera del consum, sinó a l'esfera de la frustració", Ara, 01/12/2014
Comentaris