Les ficcions constitutives de la democràcia.
Les principals ficcions de la hipòtesi democràtica són les següents: La primera és la ficció d’igualtat: tots els homes i dones són iguals malgrat les diferències. Aquesta idea està en la base de nombroses institucions (l’ensenyament, la justícia, la fiscalitat, l’administració ...), però no deixa de ser una ficció, ja que gran part de les diferències que hi ha entre les persones continuen de forma indefugible. A més, atès que les societats complexes han d’organitzar-se, encara en la hipòtesi d’igualtat fonamental, cal conservar algunes distincions, si el que es pretén és que la societat funcioni: l’exèrcit ha de tenir un sol comandament, el docent és el responsable de tota la classe, el jutge i l’imputat no poden intercanviar-se els papers.
La segona ficció és
la de sobirania popular. La sobirania
popular consisteix en què el poble confereix un nombre limitat de persones el
poder per governar, i tan sols conserva el dret a valorar la seva conducta en
el següent torn electoral. Com s’hi pot veure, ¡és una interpretació força
restrictiva de la idea de sobirania! Una síntesi d’aquest fet, maliciosa però
no infundada, podria ser aquesta màxima: “Dóna’m el poder ara, i ja en parlarem
dins d’uns quants anys”. (...)
La tercera hipòtesi
és l’accessibilitat universal
condicionada: tothom pot accedir als càrrecs públics, amb determinades
condicions, independentment dels seus ingressos, del seu nivell d’educació, de
l’activitat que desenvolupa, etcètera. Però es tracta d’una ficció, perquè
tampoc és cert que als càrrecs electius pugui accedir qualsevol: per sortir
escollit cal diners, el recolzament d’organitzacions complexes, amistats
influents, etcètera.
A més cal també
esmentar la ficció de la representativitat
del delegat: Gràcies a aquesta virtut, la persona escollida pel poble “representa”
no ja la seva pròpia voluntat sinó la dels sector del poble que l’ha escollit.
Des d’un punt de vista lògic no està clar com pot produir-se aquesta
transferència de voluntat, atès que el delegat no té, normalment, la
possibilitat de consultar els seus electors sobre tots els assumptes. El que
passa és que cada elector renuncia durantsuns anys a una part de la seva
voluntat, amb l’esperança que els seu
representant endevini correctament la seva intenció en escollir-lo.
La cinquena
hipòtesi és la de la inclusió il·limitada:
ja que la democràcia és expansiva i incloent, tothom pot refugiar-se,
establir-se, treballar, reproduir-se en un país democràtic. Aquest pressupòsit
ha determinat des de fa un segle l’extraordinària hospitalitat dels països d’Europa
occidental amb els fugitius de tot tipus, conferint-li al continent la noble
reputació de zona segura. Però aquí també és evident el caràcter fictici de la
hipòtesi: la capacitat d’absorbir “estranys” és limitada des del punt de vista
de l’espai, des del punt de vista econòmic, i sobretot pel que respecta a la
capacitat dels ciutadans de suportar la immigració.
Si en conjunt
aquestes ficcions dibuixen una arquitectura d’una generositat i una envergadura
admirables, en la modernitat totes i cadascuna d’ellas ha generat excessos, i s’ha
prestat a manifestacions extremes. (CONTINUARÀ)
Raffaele Simone, Cómo
fracasan las democracias, Claves de razón práctica, septiembre/octubre
2014, nº 236
Comentaris