Aprendre a mirar.
Pedagogia del mirar. La societat del cansament (pàgs. 30-34).
Vida contemplativa
|
Vida activa
|
Pressuposa una
particular pedagogia del mirar.
Aprendre a mirar
és educar l’ull per a una profunda i contemplativa atenció, per a una mirada
llarga i reposada (Nietzsche, L’ocàs dels déus).
Aprendre a mirar
és l’ensenyament preliminar per a l’espiritualitat.
La vilesa i la infàmia
consisteixen en la “incapacitat d’oposar resistència a un impuls”, d’oposar-li
un NO.
Contemplar no és un
Obrir-se passiu, que digui SI a tot el que passa i tot el que ve. Més aviat,
és una resistència als impulsos molestos que s’imposen.
La vida
contemplativa és l’acció que diu NO. En aquest sentit és més activa que la
vida activa.
La contemplació
és una acció que és sobirana.
La contemplació
és la negativitat de la interrupció. El propi de la negativitat és l’aturar-se,
la interrupció.
La vacil·lació no
és una acció positiva, però vacil·lar és indispensable per a que l’acció no
decaigui al nivell del treball.
|
L’absolutització
de la vida activa és responsable de la pèrdua de la capacitat contemplativa.
Reaccionar
immediatament i a cada impuls és en si mateix una malaltia, un declivi, un
símptoma d’esgotament.
La pura activitat
només perllonga el que ja existeix.
La hiperactivitat
és, paradoxalment, una forma en extrem passiva d’activitat que no permet cap
acció lliure.
La hiperactivitat
de la societat de rendiment es transforma en hiperpassivitat, un estat en el
qual un es deixa arrossegar sense posar resistència.
És una il·lusió
pensar que quant més actiu és un, més lliure és.
Avui en dia vivim
en un món molt pobre en interrupcions. L’acceleració suprimeix qualsevol
entretemps.
La màquina no és
capaç d’aturar-se. Malgrat la seva enorme capacitat de càlcul, l’ordinador és
estúpid en tant que li manca la capacitat de vacil·lació.
|
Byung-Chul Han, La
sociedad del cansancio, Herder, Barna 2012
Comentaris