El pensament natural contra la hipòtesi democràtica.
Raffaele Simone |
Les democràcies
estan basades en unes quantes ficcions crucials, que malgrat tot és precés
assumir com a “ficcions verdaderes”, atès que inspiren el funcionament de les
institucions i regeixen el seu comportament (D. Schnapper, Le futur de la
démocratie, Institut Diderot, Paris 2012). En estar fonamentades en
ficcions, les democràcies contenen un ineludible element de desafiament utòpic
i una fragilitat intrínseca. En efecte, el seu punt de partida és el rebuig d’alguns
nuclis durs del pensament que jo anomenaria “natural”, el pensament amb el que
el nen comença a raonar, i del que se serveix fins que intervenen la família, l’escola
i el context social. Entre els esmentats nuclis figura un dels primers
descobriments de l’home: ¿Els éssers humans som diferents! A aquest primer
nucli l’ésser humà li afegeix, al llarg del seu creixement, un segon nucli, que
és una presa de posició, i per tant una elecció de valor: no és possible
tractar les persones sobre la base de la seva suposada igualtat, sinó que hi ha
que tractar-les per raó del seu “pes” (de temperament, de riquesa, de poder, de
força física ...). Un tercer nucli del pensament “natural” exigeix que mani el
més fort. El nen revela aquestes comparacions de manera espontània, i el procés
pel que es transforma d’un “petit totalitari” en un “petit demòcrata” és llarg,
i no sempre té èxit.
Ara bé, la hipòtesi
democràtica nega tots aquests nuclis “naturals”, i pel contrari pressuposa que
els homes i les dones són iguals, i que han de ser tractats de la mateixa
forma, i més encara, que la sobirania els correspon a ells. A més, la hipòtesi
democràtica preveu que qui mana és la majoria, que aquesta majoria pot
fluctuar, i que a les minories se les reconeix el dret a existir i a
expressar-se. Així doncs, ¡la postura que assumeix la democràcia és d’allò més
acrobàtica, tot i tenint en compte la quantitat de principis “naturals” que
rebutja!.
Aquesta forma de
resumir la hipòtesi democràtica és suficient, al meu parer, per subratllar el
seu caràcter perillosament “artificial”. Aquest terme cal entendre’l en un
sentit neutre: la hipòtesi democràtica és artificial perquè suspèn i nega una
varietat de pressupòsits humans “naturals”. Ara bé, constatar el caràcter “artificial”
de la democràcia suposa fer-ne un gran elogi, i al mateix temps posa en
evidència la seva fragilitat: una hipòtesi que té uns fonaments empírics tan
febles ha de ser constantment
estalonada, transmesa per l’educació, protegida amb bons exemples (i “donant
bon exemple”), i vigilada. La necessitat d’aquest dispositiu revela que la
democràcia no és un cim conquerit per a l’eternitat, sinó la fase
provisionalment final d’un procés històric, i que com a tal està exposada al
risc permanent de crisi. (CONTINUARÀ)
Raffaele Simone, Cómo
fracasan las democracias, Claves de razón práctica, septiembre/octubre
2014, nº 236
Comentaris