Dissimular i simular (Jean Baudrillard).
Dissimular és fingir no tenir el que es té. Simular és fingir tenir el que no es té. El primer remet a una presència, el segon a una absència. Però la qüestió és més complicada en el segon, perquè simular no és estrictament fingir: “Aquell que fingeix una malaltia pot senzillament ficar-se al llit i fer creure que està malalt. Aquell que simula una malaltia aparenta tenir alguns símptomes d’ella”. Així, doncs, fingir, o dissimular, deixen intacte el principi de realitat: hi ha una diferència clara, només que emmascarada. Per la seva banda la simulació torna a qüestionar la diferència entre el “verdader” i el “fals”. Qui simula, ¿està o no està malalt comptant que presenta símptomes “verdaders”? Objectivament, no se li pot tractar ni com a malalt ni com a no-malalt. La psicologia i la medecina es detenen aquí, enfront una veritat de la malaltia introbable d’aquí en endavant. (pàg. 12).
Si qualsevol
símptoma pot ser “produït” i no es considera ja com un fet natural, tota
malaltia pot considerar-se simulable i simulada i la medecina perd llavors el
seu sentit en no saber tractar només les malalties “verdaderes” segons causes
objectives (pàg. 13).
La simulació
parteix del principi d’equivalència, de la negació radical del signe com a
valor, parteix del signe com a reversió i eliminació de tota referència. Mentre
que la representació intenta absorbir la simulació interpretant-la com a falsa
representació, la simulació envolta tot l’edifici de la representació
prenent-lo com a simulacre (pàgs. 17-18).
(Aquest és el
procés que va de la imatge representativa a la pura simulació):
- és el reflex d’una
realitat profunda
- emmascara i
desnaturalitza una realitat profunda
- emmascara l’absència
de realitat profunda
- no té res a veure
amb cap tipus de realitat, és ja el seu propi i pur simulacre.
En el primer cas,
la imatge és una bona aparença
(...). En el segon és una mala
aparença (...). En el tercer, juga a ser
una aparença (...). En el quart, ja no correspon a l’ordre de l’aparença, sinó
al de la simulació.
El moment crucial
es dóna en la transició des d’uns signes que dissimulen alguna cosa a uns
signes que dissimulen que no hi ha res. Els primers remeten a una teologia de
la veritat i del secret (...). Els segons inauguren l’era dels simulacres i de
la simulació (...)
Quan el real ja no
és el que era, la nostàlgia cobra tot el seu sentit. Puixança dels mites de l’origen
i dels signes de realitat. Puixança de la veritat, l’objectivitat i l’autenticitat
segones. Escalada del verdader, del viscut, resurrecció del figuratiu on l’objecte
i la substància han desaparegut. Producció esbojarrada d’allò real i
referencial, paral·lela i superior a l’esbojarrament de la producció material: així
apareix la simulació en la fase que ens concerneix –una estratègia d’allò real,
de neo-real i d’hiperreal, doblegant arreu una estratègia de dissuasió (pàgs.
18-19).
Jean Baudrillard, Cultura y simulacro, Kairós, Barna 1978
Comentaris