El bon govern en pintura.
Efectes del bon govern by Ambrogio Lorenzetti |
Es diu que Pericles, anomenat 'l'incorruptible',
fundador de la democràcia atenenca, estava desesperat perquè la
corrupció impregnava la vida pública, sense que es trobessin els
antídots per fer-hi front. També es diu que, com a conseqüència d’això,
va arribar a proposar que els representants de la ciutat fossin
sortejats en lloc d’elegits: preferia l’atzar que la compra de vots. Les
lleis havien de ser clares i les legislatures, curtes, per evitar la
consolidació fraudulenta del poder. Encara que la democràcia era sempre
preferible a la dictadura, Pèricles va experimentar, en pròpia carn, els
riscos de la llibertat. I de fet la literatura grega, començant per les
comèdies d’Aristòfanes, va reflectir abundantment aquells perills.
També l’art va reclamar l’exemplaritat del governant.
Naturalment, Atenes no era un cas aïllat. En tres de les parets de la Sala
della Pace del Palazzo Pubblico de Siena, lloc de reunió dels nou
magistrats de la ciutat, hi ha uns frescos extraordinaris que
representen l’al·legoria del bon govern. Els va pintar Ambrogio
Lorenzetti, al voltant de 1338, i són una obra mestra de la transició
entre el Gòtic i el Renaixement. Sota la influència de Simone Martini i
Giotto, Lorenzetti juga amb el contrast entre les figures humanes i les
arquitectures fins a aconseguir una profunditat que anuncia la imminent
perspectiva pictòrica. Tota l’escena té un envejable aire d’harmonia
ciutadana.
No seria mala
idea encarregar als nostres artistes obres similars, de manera que els
governants actuals es veiessin obligats a reunir-se sota la vigilància,
encara que fos al·legòrica, del bon govern. Potser així millorarien les
coses. Perquè si no milloren seria un bon moment per recórrer al fàrmac
de Pèricles i sortejar els càrrecs per mandats ben efímers que no
donessin facilitats als corruptors ni temps als corruptes.
Rafael Argullol, Al.legoria del bon govern, Ara, 07/12/2014
Comentaris