La rellevància de la politització de la nuda vida (Giorgio Agamben).
by Ray Man |
Els grecs no
disposaven d’un terme únic per expressar el que nosaltres entenem per la
paraula vida. Empraven dos termes, semànticament i morfològicament diferents,
tot i que reconduibles en un ètim comú: zôé,
que expressava el fet simple de viure, comú a tots els éssers vius (animals,
homes o déus) i bíos, que assenyalava
la forma o manera de viure pròpia d’un individu o grup. Quan Plató en el Fileb, esmenta tres gèneres de vida i Aristòtil, en l’Ètica a Nicòmac, distingeix la vida contemplativa del filòsof (bíos theôrêtikós) de la vida plaent (bíos apolaustikós) i de la vida política
(bíos politikós), cap dels dos hauria
pogut utilitzar mai el terme zôé (que
significativament manca de plural en grec) pel fet simple que per a ells no es
tractava de cap manera de la simple vida natural, sinó d’una vida qualificada,
un mode de vida particular (pàg. 9).
En el món clàssic,
la simple vida natural és exclosa de l’àmbit de la polis en sentit propi i
queda confinada en exclusiva, com simple vida reproductiva, en el àmbit de la oîkos (Política 1252a, 26-53). Parlar de zôé politiké dels ciutadans d’Atenes hauria mancat de tot sentit
(pàg. 10).
Aristòtil, en un passatge que es
convertiria en canònic en la tradició política d’Occident (Política 1252b, 30), defineix la finalitat de la comunitat
perfecta, tot i oposant el simple fet de viure (tò zên) a la vida políticament qualificada (tò eû zên) (pàgs. 9-10).
Foucault es refereix a aquest
text quan, al final de la Voluntat de
Saber, sintetitza el procés a través del qual, en els inicis de la vida
moderna, la vida natural comença a ser inclosa, pel contrari, en els mecanismes
i els càlculs del poder estatal i la política es transforma en bio-política: “Al llarg de mil·lennis l’home
va seguir sent el que era per a Aristòtil: un animal vivent i a més capaç d’una
existència política; l’home modern és un animal és un animal en què la seva
vida com a ésser vivent està amenaçada per la política” (Foucault I, p. 173).
Segons Foucault, “l’inici de la modernitat
biològica” d’una societat se situa en el punt en què l’espècie i l’individu com
a simple cos vivent, esdevenen en l’objectiu de les seves estratègies
polítiques. A partir de 1977, els cursos en el Collège de France comencen a posar de manifest el pas de l’”Estat
territorial” a l’”Estat de població” i el consegüent augment vertiginós de la
importància de la vida biològica i de la salut de la nació com a problema
específic del poder sobirà, que ara es transforma de forma progressiva en
“govern dels homes” (Foucault 2, p.
719). “El resultat d’aquest procés és una mena d’animalització de l’home portat
a terme mitjançant de les més refinades tècniques polítiques. Apareixen llavors
en la història tant la multiplicació de les possibilitats de les ciències
humanes i socials, com la simultània possibilitat de protegir la vida i
d’autoritzar el seu holocaust”. En particular, el desenvolupament i el triomf
del capitalisme no haguessin estat possibles, des d’aquesta perspectiva, sense
el control disciplinari portat a terme pel nou bio-poder que ha creat. Per
dir-ho així, a través de tecnologies adients, els “cossos dòcils” que li eren
necessaris (pàgs. 11-12).
D’altra banda, ja a
finals dels anys cinquanta (és a dir, quasi vint anys abans de la Voluntat de Saber) H. Arendt havia analitzat en La
Condició Humana, el procés que condueix a l’ homo laborans, y amb ell a la vida biològica com a tal, a ocupar el
centre de l’escena política del món modern. Arendt atribuïa precisament a aquest primat de la vida natural
sobre l’acció política la transformació i la decadència de l’espai públic en
les societats modernes. El fet que la investigació d’Arendt no hagués tingut pràcticament continuïtat i el que Foucault pogués emprendre els seus
treballs sobre biopolítica sense cap referència a ella, constitueix tot un
testimoni de les dificultats i de les resistències amb què el pensament ha
hagut d’enfrontar-se en aquest àmbit. I
aquestes dificultats es deuen, probablement, tant al fet que a La Condició Humana l’autora no
estableixi cap connexió amb les penetrants anàlisis que havia dedicat amb
anterioritat al poder totalitari (en les que manca per complet la perspectiva
biopolítica), com la circumstància, no menys singular, que Foucault mai no hagi traslladat la seva investigació als llocs per
excel·lència de la biopolítica moderna: el camp de concentració i l’estructura
dels grans Estats totalitaris del segle XX (pàg.s 12-13).
L‘ingrés de la zôé en l’esfera de la polis, la politització de la nuda vida
com a tal, constitueix l’esdeveniment més decisiu de la modernitat, que marca
una transformació radical de les categories político-filosòfiques del pensament
clàssic. És probable, fins i tot, que si la política sembla patir avui en dia
un eclipsi durader, aquest fet es degui precisament a què a omès medir-se amb
aquest esdeveniment fundacional de la modernitat. (...) Només una reflexió que
recollint les suggerències de Benjamin
i Foucault, es pregunti temàticament
sobre la relació entre la nuda vida i la política, que regeix de forma encoberta
les ideologies de la modernitat aparentment més allunyades entre si, podrà fer
sortir a la política del seu amagatall i, a l’hora, restituir al pensament a la
seva vocació pràctica (pàg. 13).
Giorgio Agamben, Homo Sacer. El poder soberano y la
nuda vida, Pre-textos, Valencia 1998
Comentaris