La investigació genealògica del concepte 'vida' (Giorgio Agamben).
Per a qui porti a
terme una investigació “genealògica” del concepte de vida en la nostra cultura,
una de les més instructives observacions é que aquest terme mai no es defineix
com tal. Però per indeterminat que sigui
s’articula i divideix, això no obstant, a cada moment, mitjançant un seguit de
cesures i d’oposicions que li confereixen una funció estratègic decisiva en
àmbits tan aparentment allunyats com la filosofia, la teologia, la política i,
més tard, la medecina i la biologia. És a dir, tot succeeix com si, en la
nostra cultura, la vida fos allò que no
pot ser definit, però que, precisament per això, ha de ser incessantment
articulat i dividit.
En la història de la filosofia occidental, aquesta articulació estratègica es produeix en un moment ben definit. És el moment en què en el De anima, Aristòtil aïlla, entre els diferents modes en què es diu el terme “viure”, el més general i separable (413a, 20; 413b, 8) (...).
És important
observar que Aristòtil no defineix
de cap manera què és la vida: es limita a descompondre-la a partir de
l’aïllament de la funció nutritiva, per després procedir a rearticular-la en un
seguit de potències o facultats distintes correlacionades (nutrició, sensació,
pensament). Veiem aquí en acció el principi del fonament que constitueix el
dispositiu estratègic per excel·lència del pensament d’Aristòtil. Consisteix a reformular tota pregunta sobre “què és? “
com una pregunta sobre “En virtut de què (dia
ti) pertany alguna cosa a una cosa diferent?”. Preguntar què és dir que un cert ésser és vivent,
significa buscar el fonament en virtut del qual pertany a aquest ésser. Cal,
doncs, que entre les diferents maneres en què el viure es diu, una d’elles
separi a la resta fins al final, per convertir-se en el principi a través del
qual la vida pot ser atribuïda a un ésser determinat. En altres paraules, el
que ha estat separat, dividit (en aquest cas la vida nutritiva) és precisament
allò que permet construir –en una mena de divide
et impera- la unitat de la vida com articulació jeràrquica d’un seguit de
facultats i oposicions funcionals.
L’aïllament de la
vida nutritiva (a la que ja els comentaristes antics anomenen vegetativa)
constitueix un esdeveniment, en qualsevol sentit fonamental, per a la ciència
occidental. Quan, molts segles després, Bichat, en els seves Recherches physiologiques sur la vie et sur
la mort, distingeix de la “vida animal”, definida per la relació amb un món
exterior, una “vida orgànica”, que no és més que una “successió habitual
d’assimilacions i excrecions” (Bichat, 61), és encara la vida nutritiva d’Aristòtil qui estableix el fons fosc
sobre el que destaca la vida dels animals superiors. Segons Bichat, és como si
a cada organisme superior convisquessin “dos animals”: l’animal existant au-dedans, la vida del qual
–“orgànica” en la definició de Bichat- no és més que la repetició d’un seguit
de funcions cegues i privades de consciència (circulació de la sang,
respiració, assimilació, excreció), i l’animal vivant au-de hors –l’única que per a Bichat mereix el nom
d’”animal”- es defineix mitjançant la relació amb el món exterior. En l’home
aquests dos animals cohabiten, però no coincideixen: la vida orgànica de
l’animal-de-dins comença en el fetus abans de la pròpiament animal, i, en
l’envelliment i l’agonia, sobreviu a la mort de l’animal-de-fora.
Resulta superflu
recordar la importància estratègica que ha tingut a la història de la medecina
moderna el reconeixement d’aquesta separació entre funcions de la vida
vegetativa i funcions de la vida de relació. Els èxits de la cirurgia moderna i de l’anestèsia es basen
precisament, entre altres coses, en la possibilitat de dividir i, a l’hora, articular
els dos animals de Bichat. I quan, com ha posat de manifest Foucault, l’Estat modern, a partir del
segle XVII, comença a incloure entre les seves tasques essencials la cura de la
vida de la població i transforma així la seva política en biopolítica, realitza
la seva verdadera vocació, essencialment mitjançant la progressiva
generalització i redefinició del concepte de vida vegetativa (que ara
coincideix amb el patrimoni biològic de la nació). I encara avui, les
discussions sobre la definició ex lege
dels criteris de la mort clínica, és un reconeixement ulterior d’aquesta nuda
vida –desconnectada de tota activitat cerebral, per dir-ho així de tot
subjecte- la que decideix si un cos pot considerar-se viu o ha de ser lliurat a
la peripècia extrema dels transplantament.
La divisió de la
vida en vegetal i de relació, orgànica i animal, animal i humana, es desplaça
doncs a l’interior del vivent home com una frontera mòbil, i, sense aquesta
íntima cesura, la decisió mateixa sobre el que és i el que no és humà seria,
probablement, impossible. La possibilitat d’establir una oposició entre l’home
i la resta de vivents i, al mateix temps, d’organitzar la complexa –i no sempre
edificant- economia de les relacions entre els homes i els animals, només es
dóna perquè alguna cosa com una vida animal s’ha separat a l’interior de
l’home, només perquè la distància i la proximitat amb l’animal s’ha mesurat i
reconegut sobretot en el més íntim i proper (pàgs. 25-28).
En la nostra cultura, l’home ha estat pensat sempre com
l’articulació i la conjunció d’un cos i una ànima, d’un vivent i d’un logos, d’un element natural (o animal) i
d’un element sobrenatural, social o diví. Ara he d’aprendre a pensar d´una
altra manera l’home, com el que resulta de la desconnexió d’aquests dos
elements, i investigar no el misteri metafísic de la conjunció, sinó el misteri
pràctic i polític de la separació. ¿Què és l’home, si és sempre el lloc –i
alhora, el resultat- de divisions i cesures incessants? Treballar sobre
aquestes divisions, preguntar-se de quina manera –en l’home- l’home ha estat
separat del no-home i l’animal de l’humà, és més urgent que prendre posició
sobre les grans qüestions, sobre els anomenats valors i drets humans. I,
potser, fins i tot l’esfera més lluminosa de les relacions amb la divinitat
depengui, d’alguna manera, d’aquesta altra esfera, més fosca, que ens separa de
l’animal (pàgs. 28-29).
Giorgio Agamben, Lo abierto. El hombre y el animal,
Pre-textos, Valencia 2005
Comentaris