La vida i el dret a decidir.
Llegim a la premsa que finalment el ministre Gallardón ha decidit
portar la reforma de la llei de l'avortament al Congrés. La majoria
parlamentària amb què compta el PP facilitarà la feina, i d'aquesta
manera es continuarà amb un dels costums més lamentables de la nostra
jove democràcia: la partitocràtica que fa que cada govern canviï les
lleis de l'anterior i que els representants polítics oblidin el seu
compromís amb l'interès de tothom. En lloc de cercar un punt de
convergència de les diverses postures enfrontades a la societat, els
governs de torn contribueixen a aguditzar-ne les divergències.
La reforma abandonarà el model dels terminis (catorze setmanes)
que permet que les dones decideixin sense interferències si volen seguir
o no amb la gestació, i el substituirà pels supòsits, tot restaurant
probablement els que existien abans: violació, risc per a la vida o la
salut física o psíquica de la mare, i malformacions físiques o
psíquiques del fetus.
Un dels primers efectes d'aquesta modificació és socioeconòmic.
Les dones amb més recursos podran interrompre els seus embarassos en
institucions privades aquí o a l'estranger, mentre que les més mal
situades veuran restringida i tutelada la seva facultat de decisió.
Cal dir que ningú, llevat dels misantrops radicals, està a favor
de l'avortament. No cal ser catòlic per considerar que la interrupció
de l'embaràs no és una mesura anticonceptiva proporcionada. La llibertat
implica responsabilitat, esclar. Especialment la llibertat sexual, com
ho demostren els nombrosos embarassos no desitjats de noies joves i no
tan joves. Fan bé, doncs, els conservadors i defensors del dret a la
vida quan recorden que sotmetre's a l'avortament pot ser una experiència
traumàtica que és millor d'evitar prenent precaucions. Els arguments
religiosos no són forassenyats. Al cap i a la fi, els ciutadans
secularitzats també pensen que la vida és sagrada. Prefereixen utilitzar
altres termes com la dignitat. Però tothom creu que la vida és un bé
que cal protegir. Per aquest motiu, convindria no parlar d'avortistes i
antiavortistes, sinó, com fan als Estats Units, de favorables al dret a
decidir ( pro-choice ) i defensors del dret a la vida ( pro-life ).
Els defensors del dret a la vida no presten prou atenció al conflicte
de valors que la llei ha de regular. Amb el model dels supòsits, les
dones han de demostrar que l'avortament està justificat, que es donen
unes circumstàncies desafortunades que desaconsellen continuar amb la
gestació. El respecte per la vida futura esdevé així el criteri
definitori, i les institucions de l'Estat s'atorguen l'autoritat de
vetllar pels drets del nasciturus . Aquesta funció de tutela de
la vida és lloable i en molts casos cabdal. És necessari indubtablement
que l'Estat es faci càrrec d'aquells que no són protegits ni cuidats per
les seves famílies.
El problema és que d'aquesta manera no es preveu que la dona
pugui triar si duu a terme o no el seu embaràs. En canvi, el model dels
terminis deixa en mans de la dona la decisió. D'aquesta manera es
protegeix el dret a decidir, l'autonomia de la dona embarassada i es
promou una forma de dignitat que no pot ser menystinguda: sentir-se
patró de la pròpia vida.
Des de la generalització en l'ús de la píndola als anys 60 del
segle passat, s'ha modificat d'arrel el concepte de maternitat. Els
fills són ara fills del desig de tenir fills. Les parelles s'organitzen
la vida, miren de controlar-la, i la reproducció ha deixat de ser un fet
només natural. La gestació ha esdevingut, doncs, una tria. Aquesta és
una de les revolucions socials més profundes i amb conseqüències més
permanents i irreversibles dels últims segles. Llevat d'algunes
comunitats que la deploren, és quelcom generalment acceptat.
És cert que l'avortament no pot ser considerat un anticonceptiu
més, ja que comporta una intervenció clínica i la col·laboració de
professionals de la salut. Tanmateix, la seva regulació mitjançant una
llei de terminis es troba en la línia del control sobre la pròpia vida
(de les dones) que caracteritza el procés social dels últims cinquanta
anys. És molt probable que per mor del control hàgim abandonat algunes
virtuts, com el sacrifici o l'acceptació del destí. Però no li correspon
a l'Estat de restaurar-les.
Pel model de supòsits l'única cosa que es pot contraposar al
dret a la vida del fetus són dades objectives (violació o malalties). El
comandament sobre la pròpia vida no hi juga cap paper. Sembla, ben bé,
com si la majoria legislativa visqués en una altra època.
Daniel Gamper, L'avortament i el dret a decidir sobre la teva pròpia vida, Ara, 14/09/2013
Daniel Gamper, L'avortament i el dret a decidir sobre la teva pròpia vida, Ara, 14/09/2013
Comentaris