L'esquerra i el canvi d'hegemonia cultural a Catalunya.
Gramsci |
Des del punt de vista de l’anàlisi dels moviments
socials, no hi ha dubte que la Via Catalana per la Independència, fins i
tot ja abans de les 17.14 hores de l’11 de setembre de 2013, ha estat
un gran èxit. Pel que significa de capacitat d’organització i
mobilització de centenars de milers de persones arreu del país i,
simbòlicament, en ciutats d’arreu del món. Però, sobretot, per la
capacitat de l’Assembla Nacional Catalana (ANC) a l’hora de marcar
l’agenda política, social i mediàtica i de contribuir a consolidar i
ampliar una realitat relativament nova a Catalunya: l’hegemonia cultural
del discurs (o només missatge?) independentista. Un fet que Enric Marín
qualifica, amb instrumental gramscià, de “moviment popular” i “revolta
democràtica” que “sistemàticament desborda la política institucional i
el sistema mediàtic convencional” (El Periódico, 10/9/2013).
Pero també és cert que, revestida ideològicament de neutralitat,
aquesta nova hegemonia la capitalitza políticament, fins ara, una dreta
recolzada en el progressisme liberal catalanista. Fet que s’esdevé
davant la perplexitat, quan no la paràlisi, de l’esquerra d’arrel
marxista habituada, des dels temps de l’antifranquisme i la transició, a
ser ella qui dirigia (en pugna amb el pujolisme, és cert) l’hegemonia
cultural emanada dels moviments socials i de bona part de la
intel·lectualitat amb tribuna universitària o mediàtica. I això val tant
per aquelles associacions de veïns i les Comissions Obreres dels anys
70 com per les múltiples i minoritàries expressions de l’esquerra
independentista dels anys 80 i 90. És a dir, val per als vells rockers del
PSUC i Bandera Roja, molts d’ells reciclats després al PSC (i alguns a
les files de la dreta nacionalista, catalana o espanyola); però val
igualment pels joves cadells del PSAN, Nacionalistes d’Esquerra, la Crida i l’MDT, molts d’ells arrenglerats avui amb ERC o CDC.
Actualitzant
les sigles, doncs, la lliçó d’aquest canvi d’hegemonia cultural és dura
o difícil de pair pels militants d’ICV i EUiA, pels socialistes
catalanistes que encara hi ha al PSC, per la petita però activa diàspora
trotskista, per no poca gent de la CUP i, de ben segur, fins i tot per
algun esquerranós d’ERC. I, per descomptat, per CCOO, UGT, USOC… i fins
per la CGT que podria reivindicar aquell discurs del Noi del Sucre a
Madrid, el 1919, en que el líder de la CNT va dir: “Nosaltres, els
treballadors, com sigui que amb una Catalunya independent no hi perdríem
res, ans el contrari, hi guanyaríem molt, la independència de la nostra
terra no ens fa por. [...] Sense pecar d’exagerat, puc assegurar-vos
que si algun dia Catalunya conquesta la seva llibertat nacional, els
primers, si no els únics, que li posaran entrebancs, seran els homes de
la Lliga Regionalista, perquè a Catalunya com arreu, el capitalisme està
mancat d’ideologia”. D’ideologia amb contingut social, s’entén. Perquè
darrera de la consigna primer la independència, després ja decidirem si dreta o esquerra és clar que hi ha ideologia.
En definitiva, i recapitulant, la nova hegemonia cultural
independentista interpel·la tota aquella àmplia esquerra que el 2012,
sorpresa i esperançada encara per l’efecte 15-M, va anar a la vaga
general abans (29-M) i després (14-N) de manifestar-se amb (o al costat
de) l’ANC sota el lema Catalunya, nou estat d’Europa. Però que, en veu baixa –i escrivint-ho fins i tot en blocs cupaires-,
admetia que no s’hi acabava de reconèixer, que se sentia una mica peix
fora de l’aigua entre aquella gernació transversal que l’Onze de
Setembre del 2012 va omplir Barcelona d’estelades amb més triangles
blaus que estrelles roges. I que entrevia, potser, un risc de populisme
tal i com l’adverteix Xavier Casals en comparar el cas català amb la
“secessió lleugera” de la Lliga Nord que es va alçar contra “Roma
ladrona” (Tinta Libre, núm. 6, setembre 2013).
Respondre des de quan, com i per què l’esquerra lectora o deixeble de
Gramsci s’ha deixat perdre l’hegemonia cultural a Catalunya (com a
Itàlia) requereix tesis doctorals. I remuntar-se, segurament, als temps
en què Joaquim Sempere afirmava: “El pujolisme [proveu ara amb
independentisme] juga a fons la carta d’aparèixer com l’expressió més
pura del catalanisme, dels interessos nacionals (per damunt de les
classes) de Catalunya; però hi ha raons legítimes per a dubtar-ne” (Nous Horitzons, núm.
34, 1977). Requereix també analitzar l’impacte sociològic de dècades de
TV-3 i d’un sistema educatiu d’exitosa immersió lingüística avui en
perill, per la Llei Wert i les retallades del Govern d’Artur Mas.
Necessita així mateix analitzar a fons allò que Joan B. Culla titlla de
“assignatura pendent” dels socialistes a Espanya (El País, 6/9/2013)
i també la fi del que Guillem Martínez defineix com a Cultura de la
Transició (CT). Vol igualment descobrir la secreta aposta estratègica
d’alguns dirigents d’ERC, ja en el primer tripartit, disposats a tot per
intentar jubilar (i simplifico, però són exemples reals) el politòleg
Joan Subirats en benefici d’Hèctor López Bofill. O per entronitzar els
economistes Xavier Sala i Martín o Elisenda Paluzie mentre s’acomodava
Muriel Casals a Òmnium Cultural després de la seva llarga marxa des del
PSUC.
Cal també recordar, abans que la gran
manifestació contra la sentència de l’Estatut del 2010, aquelles
manifestacions de la Plataforma pel Dret de Decidir del 2006 i 2007 en
les que, fins per qüestions tan terrenals com les infraestructures i la
Renfe, van deixar de ser avantguarda els sindicats, últimes
organitzacions de l’esquerra clàssica amb capacitat real de
mobilització, tot i la seva esclerosi múltiple. I, sense perdre de vista
els fenòmens del 15-M i la PAH, cal destil·lar la pluja d’idees que
Jordi Borja, en una síntesi expressionista del caos i el desconcert de
les esquerres, ha plasmat en les Cartes de lluny i de prop (L’Avenç, 2013). I saber pair, finalment, el ‘cocktail’ indigesto que el filòsof Manuel Cruz (El País, 6/9/2013) va servir el mateix dia que l’exalcalde comunista de Cornellà, Frederic Prieto, reflexionava sobre Dret a decidir, independència i les esquerres.
Prieto troba curiós i alarmant que les esquerres, velles i noves,
“tinguin tants problemes per reconèixer la realitat i per diferenciar
els moviments socials de la seva possible manipulació” per part del
Govern o la dreta. I per identificar els temps, les lògiques i les raons
diferents de partits i moviments socials, tal com recorda Josep
Ramoneda (Distàncies, a Ara, 9/9/2003). El mateix Ramoneda
que coincideix amb Prieto a definir la independència com l’únic horitzó
polític que avui il·lusiona i és realment mobilitzador. En un context,
no ho oblidem, de crisi econòmica i política globals, i quan la
socialdemocràcia ha desaparegut (en combat?) enfront d’un neoliberalisme
que ja se sabia triomfant (però no tant!) abans de la caiguda del
comunisme. Però Prieto va més enllà. I, com rumien Jordi Borja i Guillem
Martínez (Tinta Libre, núm. 6, setembre 2013) i, directament, afirmen Antonio Baños (La rebel·lió catalana, Grup 62, 2013) i Jaume Asens i Gerardo Pisarello, sosté que “ el procés per assolir la independència porta, en ell mateix, una forta càrrega revolucionària, que caldria liderar i canalitzar, en lloc de marginar-se”.
Sobretot si es vol anar cap a un procés constituent que depassi, tot
sumant, el que ja proposen Arcadi Oliveres i Teresa Forcades o Itziar
González i el seu Parlament Ciutadà. Un procés constituent que, fins i
tot, podria acabar contagiant la resta dels Països Catalans i tot
l’Estat espanyol, com desitja Isaac Rosa des de Madrid amb tanta nostàlgia però més optimisme de la voluntat que el pessimisme de la raó del que fa gala Miguel González a‘Catalunya, t’estimo’ (El País, 15/8/2013). De poètic optimisme de la voluntat tira també David Fernández:
“Això, així, és l’autodeterminació. Criteri unitat popular: som molts i
serem molts més. Quan la pista de ball de la llibertat i la justícia
social és gran, la feinada que queda per fer és ingent i aquí no hi
sobra pas ningú”).
Més prosaic, i en guàrdia per un
pessimisme de la raó també genuinament gramscià, Joan Herrera alerta de
no confondre la nova hegemonia cultural amb “una immensa minoria o una
ajustada majoria” electoral que pugui fracturar el país. Aquella
“Catalunya, un sol poble” que el PSUC, i després Pujol i el PSC, van
saber mantenir unida. El líder ecosocialista coincideix amb Joan Ignasi
Elena i Laia Bonet (Reiniciar las relaciones Cataluña-España, a El País, 10/9/2013)
en que el dret a decidir és el punt de trobada de federalistes,
confederalistes i independentistes i el desllorigador democràtic d’un
atzucac on mantenir l’statu quo ja no és viable. Un mínim comú
denominador, el de la consulta, que comparteix un 80% de l’arc
parlamentari i l’ampli ventall que va del ciutadà expsuquero Francesc de Carreras (L’hora de l’audàcia, a La Vanguardia, 31/7/2013) a l’independentista anticapitalista David Fernández, passant pel brillant socialdemòcrata confès Jordi Gràcia (Una solución política para Cataluña, a El País, 2/8/2013) amb més convenciment que l’últim intel·lectual orgànic del PSC, Joaquim Coll (Cataluña, democracia o populismo, a El País, 9/9/2013).
Menys unanimitat a l’esquerra mereix la determinació de fer “sí o sí”
la consulta, sense aplaçaments tàctics. Forçant, si cal, la legalitat
vigent. Una opció que Joan Herrera, tot citant Roger Palà, prefereix al
“frau” de les eleccions plebiscitàries.
Ho va exposar el 6 de setembre en una conferència d’ICV silenciada
pràcticament arreu –com mediàticament silenciada està la CUP- per la
llarga mà de la Caixa, veritable poder fàctic a Catalunya i Espanya i
que no ha tolerat una altre èxit anunciat (en el silenci) d’aquest Onze
de Setembre: encerclemlacaixa. D’“automarginació” defineix Frederic
Prieto aquesta acció paral·lela i complementària a la gran cadena humana
sobiranista. Potser sí. Però menys marginal que la inacció del PSC per
la Diada o el testimonialisme sindical del “ramal social” de la Via
Catalana a la Via Laietana, entre Foment del Treball i la conselleria de
Governació. I, en tot cas, valenta i morbosa acció, aquesta
d’assenyalar la Caixa, contraposant una monja benedictina i el president
de Justícia i Pau a l’Opus Dei on profesa el president de l’entitat
bancària, Isidre Fainé.
Una altra discussió és si la
reivindicació de l’Estat propi o el procés constituent necessiten
avantguardes. O quina mena de lideratges calen als moviments socials. Un
messies, no; això ja va quedar clar a les eleccions del 25-N. Potser
tampoc, com diu Manuel Cruz, ni vells camarades ressentits ni joves
promeses amb més ambició que compromís col·lectiu, de base, i poca visió
de la necessària articulació política. David Fernández sosté que “és la
mobilització social –la repolitització de la política– la que ha
desbordat el règim polític; que és l’empenta de la gent la que no entén
de renúncies; que és un nosaltres col·lectiu qui desobeeix la nostra
pròpia història”. Per canviar-ho o decidir-ho tot, lema on coincideixen
ICV i la CUP. Dues forces enemistades per sectarismes i internament
dividides -federalistes-independentistes, els uns; front nacional-front
d’esquerres, els altres- però condemnades a entendre’s entre elles i amb
d’altres. I a explicar-se millor. Si es que volen decidir-ho tot.
“El problema no és pas la capacitat de maniobra dels de dalt; sinó la
resposta articulada des de baix”, insisteix amb optimisme gramscià David
Fernández. “L’oportunitat històrica hi és”, explica Joan Herrera que,
pensant en l’exemple grec de Syriza, reclama ambició, unitat i
generositat de les esquerres més enllà d’interessos partidistes i en un
moment social i econòmic especialment dur per les classes populars. Però
la correlació de forces i el context històric és determinant. I avui hi
ha risc de fer una transició catalana a l’Estat propi més frustrant (i
menys inclusiva?) que la que ja es va fer a la democràcia espanyola,
avui en fallada multiorgànica, i al dèbil Estat del benestar, ara en
procés de desballestament per la via de la doctrina del shock. I
això que aquella primera transició –no tota negativa, que avui hi ha
tendència a esquinçar massa llençols fent la necessària bugada- es va
fer des d’una hegemonia cultural molt més escorada a l’esquerra que no
pas la que hi ha ara. Però no pels riscos i incerteses –Demasiadas preguntas, diu Fernández (Diagonal,6/8/2013)-
cal desistir dels reptes i quedar-se als campaments base de la
política, siguin aquests el municipalisme alternatiu, el renovat
dinamisme social, el nou cooperativisme o les posicions guanyades en les
institucions. Altrament, no sortir a intentar fer el cim seria imposar
el conservadurisme a la intel·ligència i l’optimisme gramscians.
Últimes reflexions, per acabar. Recuperar o guanyar l’hegemonia
cultural és un procés lent i complex que, òbviament, és encara més
difícil en temps d’urgències socials, presses emocionals i acceleració
històrica. Però és el que hi ha. I l’esquerra faria (fa) bé de
posar-s’hi amb tanta voluntat com consciència de la realitat. De la que
hi ha a Europa i al món: Amèrica Llatina és un laboratori interessant;
Grècia i Portugal són miralls temuts; la Itàlia que fou del PCI,
l’Alemanya de l’SPD, Els Verds o Die Linke i la França hereva del Maig
del 68 no són precisament avui exemples d’hegemonia de l’esquerra; i els
països nòrdics o l’exemple d’Islàndia generen fortes contradiccions. A
sobre, és encara una incògnita què irradiarà del Vaticà, on l’Església
catòlica, exportadora secular d’una hegemonia conservadora de valors
comunitaristes però oberta a experiències alliberadores, no pot amagar
que també està en crisi.
Ens queda, doncs, la via
catalana. A Catalunya i a Espanya. Tant suggerent i complexa com aquella
via xilena al socialisme que va liderar Salvador Allende fins que va
caure enderrocat pels poders fàctics un altre onze de setembre, el 1973.
A casa nostra, sense l’hegemonia clara que tampoc tenia Allende, als
moviments socials els manquen referents polítics -valents, forts,
innovadors, oberts i units en la diversitat- que siguin capaços de
plantar cara a la dreta política, econòmica i social. Als poders fàctics
de la Troika i els bancs. Per revertir una hegemonia cultural que, en
el millor (o pitjor?) dels casos, ho és també de la no política o de
l’autoritarisme postdemocràtic que denuncia Josep Ramoneda. Avui, és un
fet que Gramsci s’ha independitzat de l’esquerra on va créixer. D’altres
treuen profit de la seva noció d’hegemonia. Ja està bé; no deixa de ser
un triomf. Però ell sol no tornarà a casa. Si l’esquerra vol recuperar
Gramsci, i l’hegemonia cultural, l’haurà d’anar a buscar al carrer. Amb
independència de la independència.
Marc Andreu, La independència de Gramsci, el dirio.es, 12/09/2013
Comentaris