tradicions
El Toro de la Vega forma part del paisatge de Tordesillas des de
temps immemorials. El sacrifici ritual que es fa a la ribera del Duero
convoca puntualment gent d'una comarca entregadament taurina.
No
consta que hi hagi hagut problemes mentre els convocats eren veïns de
l'indret. De pares a fills, la tradició s'ha anat perpetuant sense
necessitat d'haver-se de fer més preguntes.
Amb això de la
globalització, però, les coses s'han anat complicant. I persones
d'altres llocs, sensibles al (mal) tracte que reben els animals, s'han
aproximat al torneig medieval, sense poder entendre aquesta dantesca
tradició que es diverteix amb l'agonia d'un animal, llancejat
gratuïtament per joves mig posseïts.
És evident que si la
pregunta sobre el sentit d'aquesta tradició ha estat plantejada una
vegada, ha de ser resposta pels mateixos protagonistes de la festa. Quan
apareix la raó crítica, les tradicions han de fer l'esforç de
justificar-se o desaparèixer. La pregunta que des de fora es fa als
mossos de Tordesillas és per descomptat una pregunta moral perquè
planteja la relació entre el patiment de l'animal i el de l'ésser humà.
Encara que siguin qualitativament diferents és manifest que hi ha una relació. Theodor Adorno deia
que «Auschwitz comença allà on algú es mira un escorxador i pensa:
només són animals». Si durant segles ens hem mostrat insensibles al
patiment dels animals, era perquè no donàvem importància al patiment
humà. Pensàvem que tant el dolor com l'alegria, la justícia com la
injustícia, el bé com el mal, formen part del paisatge.
La història humana, des de l'home de Neandertal fins al contemporani homo tecnicus,
no ha deixat de progressar. I això ha tingut un preu en patiment que
sempre s'ha volgut justificar. Aquesta manera de pensar explica que
s'hagi pogut dir: «De víctimes n'hi ha hagut sempre però eren
invisibles». S'han fet visibles en la mesura que no interpretem el
patiment humà com una fatalitat sinó com una acció culpable. A
l'entendre el patiment humà com una injustícia, no podem passar de llarg
davant el patiment dels animals.
Sospitem amb raó que al causar gratuïtament dany a l'animal, ens anestesiem davant el patiment humà.
També
és cert que el bon tracte a l'animal no és cap garantia que el tinguem
amb l'home. Fa un temps va saltar la notícia que al Canadà un emigrant
havía demanat que se li reconegués la consideració de gos perquè la
legislació en aquell país era més compassiva amb els gossos que amb els
humans.
És un excés com el que propaguen els que equiparen els
drets humans amb els dels animals. Seria un contrasentit que els
defensors dels animals no traduïssin la seva militància en la lluita
contra el patiment humà. Votar contra les corrides de toros i prohibir
l'accés d'emigrants a l'escola o l'hospital resulta bastant sospitós.
L'ésser humà pot disposar del món a condició que el respecti i no donem peu al sarcasme de Kafka quan diu que «el paradís existeix gràcies al fet que l'home en va ser expulsat a temps».
Reyes Mate, Tradicions que moren, el periodico.cat, 18/09/2013
Comentaris