El cas Arendt i el dret a decidir a Catalunya.
Ich habe nie in meinem Leben irgendein Volk oder kollektiv geliebt; weder das Deutsche, noch das französische, noch das amerikanische, noch etwa die Arbeiterklasse oder was es sonst so noch gibt. Ich liebe in der Tat nur meine Freunde, und bin zur allen anderen Liebe völlig unfähig. Vor allem aber wäre mir diese Liebe zu den Juden, da ich selbst Jüdin bin, suspekt.
(No he estimat mai a la meva vida un poble o un col·lectiu; ni l’alemany, ni el francès, ni l’americà, ni tampoc la classe obrera o qualsevol altra cosa. Efectivament, només estimo els meus amics, i sóc completament incapaç per a qualsevol altre amor. Especialment, però, em seria sospitós l’amor als jueus, perquè jo mateixa sóc jueva.)
Hannah Arendt
Lluitarem contra el fort mentre siguem febles i contra nosaltres mateixos quan siguem forts
Lluís Maria Xirinachs
En un punt estic d’acord amb els sionistes 
nostrats: Els catalans tenim una retirada als jueus. Sense que això, és 
clar, hagi de voler dir veure amb bons ulls la seva defensa a ultrança 
de l’Estat d’Israel. O qualsevol Estat. Més aviat al contrari: ambdues 
comunitats vivim certes ambivalències, i tensions oposades, enfront 
l’Estat i el fet nacional que són prou comunes. I recordar-ho pot ser 
molt útil en aquest moment d’eclosió del que s’ha anomenat “melindrisme”
 independentista, del #tenimpressa i de les #DUI, i els furibunds atacs 
contra aquells que “posen pals a les rodes” del “procés” suggerint 
qualsevol tipus de crítica. Aprendre de les tradicions i polèmiques 
jueves ens pot ajudar.
Un Onze de Setembre a Frankfurt
|  | 
| Hannah Arendt | 
Doncs bé, en el marc d’aquesta polèmica, dies abans de rebre el premi, Butler va escriure un text que ens pot interessar
 en el marc dels girs discursius que està prenent el procés a casa 
nostra en les seves fases més inflamades. La pensadora es declarava 
ofesa per uns crítics que, advertia, usaven una estratègia pèrfida: no 
rebatien els seus arguments, sinó que la declaraven antisemita. La 
col·locaven així fora del debat, invalidant els seus raonaments sense 
necessitat de respondre’ls. D’aquesta forma, la dreta israeliana i els 
sionistes furibunds blinden l’Estat israelià. 
I contra aquest blindatge,  Butler contraposava un altre judaisme: 
“Sempre hi ha hagut altres tradicions jueves, que s’han oposat a la 
violència estatal, han proclamat una convivència multicultural i han 
defensat els principis d’igualtat. Aquest corrent de tradició ètica 
central s’oblida o s’arracona tan bon punt Israel esdevé la base de la 
identitat jueva o dels valors jueus”, deia Butler. “Pel meu rerefons 
històric com a jueva, és per a mi important protestar contra les 
injustícies i combatre totes formes de racisme”, deia Butler. “Això no 
em converteix en una persona que s’autoodia; em converteix en algú que 
vol proclamar un judaisme que no s’identifica amb el poder estatal, sinó
 amb la lluita per la justícia social”, concloïa. I en aquest sentit 
s’identificava com “algú que defensa una tradició ètica jueva i la 
continua en el sentit de, per exemple, Marti Buber i Hannah Arendt”. En 
efecte, les postures de Butler, que ocupa la càtedra Hannah Arendt a una
 universitat suïssa, recorden molt a d’altres que va adoptar la 
pensadora primer alemanya i després novaiorquesa al llarg de la seva 
vida.
Una pel·lícula recomanable a la Catalunya d’ara
Aquest juny s’ha estrenat a l’Estat una
 pel·lícula molt recomanable aquí i ara de Margarethe von Trotta que 
retrata el moment en què, de forma més intensa, Hannah Arendt va estar 
en el focus de la polèmica israeliana. Va ser amb la seva cobertura del procés contra Adolf Eichmann, oficial nazi dels camps d’extermini, per al New Yorker. ‘La banalitat del mal’,
 el llibre que en va resultar, és fins avui objecte de furibunds atacs 
perquè, primer, suggeria que els líders jueus, amb la seva docilitat als
 guetos, havien facilitat l’Holocaust i, segon, presentava Eichmann com 
un gris buròcrata. I no com el malvat absolut que havia estilitzat 
l’opinió pública jueva. Unes tesis que feien perillar el discurs oficial
 sobre un judici que havia de tenir una funció catàrtica en el llavors 
ben jove Estat d’Istrael. La pel·lícula de von Trotta descriu molt bé 
com Arendt, enlloc d’adherir-se còmodament a aquest discurs oficial, va 
afrontar greus atacs i inclús pèrdues personals per fer allò que havia 
après com a filòsofa: pensar sense limitacions ni tabús. Precisament el 
pensament autònom i crític és el que, segons ella, pot evitar caure en 
la banalitat del mal. “Pensar és un assumpte solitari”, diu el 
personatge a la ficció. 
El film també diu una cosa que Arendt realment va escriure, i que pot
 ajudar a entendre per què va pensar sobre el judici a Eichmann sense 
compromisos amb el discurs oficial i majoritari: “No he estimat mai a la
 meva vida un poble o un col·lectiu; ni l’alemany, ni el francès, ni 
l’americà, ni tampoc la classe obrera o qualsevol altra cosa. 
Efectivament, només estimo els meus amics, i sóc completament incapaç 
per a qualsevol altre amor”, va escriure una pensadora que, de jove, 
només havia militant en un moviment polític: el sionisme, paradoxalment. 
Preguntada en una entrevista per aquesta declaració, una de les 
principals filòsofes polítiques del segle XX justificava aquesta postura
 dient que l’amor a la pàtria, a qualsevol comunitat, és “políticament 
estèril”. La política, segons Arendt, és un assumpte terrenal, una 
relació que estableixen els ciutadans entre ells, allò que està entre 
ells, l’inter-res. I l’amor, en canvi, és incondicional: no deixa espai 
per a interessos. Ni pels debats entre ciutadans lliures i pensants. 
Arendt identificava en el seu propi poble el mal d’una comunitat 
basada en l’amor i no en la política: “admeto que el poble jueu és 
l’exemple absolut d’una comunitat aïllada del món que es manté durant 
mil·lennis”, a causa de l’èxode que va patir. En la mateixa entrevista, 
Arendt narra com qualsevol jueu, i ella també en la seva infància, topa 
en algun moment amb l’antisemitisme. I com la reacció de moltes víctimes
 de la discriminació és refugiar-se en aquest aïllament del món, com 
aquesta discriminació “enverinava” les “ànimes” de molts infants. Ella, 
en canvi, tenia una mare que avui titllaríem d’”empoderada” i que li 
deia que, sempre que patís antiseimistisme a l’escola, s’aixequés, 
marxés, i lo hi comuniqués.
Crec que val la pena recordar aquesta tradició jueva que representen 
Butler i Arendt en aquest moment del procés del poble de Catalunya cap 
al dret a decidir. En aquest procés vivim, justament, la mateixa tensió 
que encarnen ambdues pensadores jueves, una tensió d’una comunitat que, 
d’una banda, tendeix a estrènyer els seus llaços d’amor a la pàtria i a 
bastir un poder estatal propi que li permet afirmar-se, guarir-se de 
dècades de menyspreu o sotmetiment. Però que, d’altra banda, ha acumulat
 en aquestes dècades de menyspreu per altres poders (estatals i 
culturals en el nostre cas, religiosos, a més, en el cas jueu) una 
capacitat de crítica cap a qualsevol abús i qualsevol patriotisme. I per
 això, cada cop que, per exemple, llegeixo una de les boutades que va 
escriure Francesc Pujols, penso en el somriure crític, escèptic, 
sorneguer, que causen a l’espectador les pel·lícules de Woody Allen. 
Quan sento que cal estar tots amb el President, em venen al cap les 
intransigències dels governs del Likud. I quan recordo el vers  de Maria
 Mercè Marçal proclamant-se tres voltes rebel, se m’apareixen Arendt 
pensant en solitud o Butler defensant el seu compromís contra les 
injustícies. No, jo no estimo Catalunya. No vull els catalans aïllats 
del món. Els vull liures i polítics.
Bertran Cazorla, No estimo Catalunya, Rl blog de Bertran Cazorla, 11/09/2013 
 
 
Comentaris