Mandeville: com els vicis privats esdevenen beneficis públics.
Quan la senyora Cospedal, fa pocs dies —arran de l’escàndol dels
suposats pagaments irregulars (per passiva i per activa) que afecten els
càrrecs directius del PP—, deia que no entenia per què la gent es
queixava tant, atès que el seu partit estava portant la societat
espanyola cap a la solució de la crisi que ens afecta, s’alineava,
segurament sense saber-ho, amb la teoria politicoeconòmica de Bernard
Mandeville (1670-1733), un metge d’origen francès que va exercir gairebé
tota la vida a Anglaterra i que va escriure en anglès bona part dels
seus llibres, entre ells la dita Faula de les abelles, o de com els vicis privats es transformen en beneficis públics (1714-1729).
En aquest llibre —que el nostre Ferrater Mora va traduir al
castellà, FCE, 1982—, avui introbable, Mandeville sostenia que la cosa
més natural del món, si considerem la naturalesa humana, és que la gent
robi tot el que pugui: els poderosos —a gran escala— roben de l’Estat o
de les grans corporacions financeres; els pobres roben manipulant la
balança per oferir als compradors menys mercaderia de la que paguen
(cosa que avui fan tots els flequers del país, a diferència del temps en
què el pa es posava damunt la balança i el pes s’arrodonia amb una
torna). La Histoire des idées politiques, de Philippe Nemo
(París, PUF, 2002) glosa la doctrina de Mandeville amb aquestes
paraules: “Un rusc gran i ben fornit d’abelles, en què els individus es
comporten d’una manera poc moral [perquè n’hi ha que treballen molt, i
n’hi ha que no fan brot, però mengen més que ningú], viu en el confort i
en el luxe. Però hi ha abelles que es queixen i que no suporten la
corrupció que regna en el rusc. Júpiter decideix, llavors,
rescabalar-les. Per la intervenció divina, tothom es torna moralment
irreprotxable. Llavors el rusc es deteriora, s’hi instal·la la pobresa,
i, finalment, el país, afeblit, esdevé una presa per als estrangers. La
qüestió resideix, doncs, en el fet que els suposats vicis de
què es planyien les bones ànimes constitueix, en el fons, els mecanismes
mateixos de la prosperitat, el poder i el benestar comú”.
Segons Mandeville, el fet que en una societat hi hagi gent que
s’enriqueix il·lícitament significa, al capdavall, una garantia de la
circulació del diner, la producció de mercaderies, el consum i, doncs,
la bona marxa de l’economia general. Quan funcionen correctament aquests
mecanismes d’enriquiment delictiu, es produeix un progrés econòmic que
permet que “els pobres, ells mateixos, visquin més bé que no vivien els
rics temps enrere”. En aquest sentit, allò odiós de la desigualtat i del
crim queda compensat pel millorament del destí dels més desafavorits,
que són els que solen manifestar-se i queixar-se, escandalitzats.
L’interès personal, l’egoisme, el robatori, la prevaricació i totes les
figures legalment i sensatament considerades tradicionalment delictives
acaben, segons l’autor, transformades en el planter de la prosperitat i
la felicitat comunes.
Grans autors de la Il·lustració prerevolucionària, com Hume, Voltaire
i Adam Smith, van rebatre de manera abrandada aquesta teoria, sens
dubte emparats per un rigor moral que, passada la revolució de 1789, va
convertir-se en la norma legal que, cada dia més, permet perseguir
aquestes conductes, jutjar-les i castigar-les: tot plegat una influència
—per la via del Dret dels segles humanístics— de les teories polítiques
de Grècia i Roma, i també, naturalment, de la moral evangèlica. Però
d’altres autors, polítics i economistes, tots els qui defensaven
l’anomenat “utilitarisme ètic”, van mostrar-hi el seu acord i es van
felicitar per l’enorme lucidesa de Mandeville, el qual, sigui dit de
passada, va traduir una colla de faules de La Fontaine, que és un dels
homes més sensats que mai hagi donat França. Quantes coses contràries
entre si diu la història de la teoria política!
Llordi Lovet, Polítics corruptes, El País, 12(02/2013
Comentaris