Humanitzar és dessacralitzar.
"El
mandat de Benet XVI ha estat dominat per la guerra a ultrança contra la
modernitat il·lustrada, en tots els seus aspectes més rellevants", diu
el filòsof Flores d'Arcais. No es podia esperar altra cosa d'un teòleg
que havia fet de la funció de guardià de la fe la seva missió. Els
guardians sempre hi són per separar el pur de l'impur. Benet XVI es va
moure entre la proclama antirelativista del seu primer sermó i
l'exigència feta en el discurs de la Universitat de Ratisbona que la fe
intervingui en la política. Aquesta prèdica va ser notícia per una frase
desafortunada sobre la religió musulmana. Però el vertader missatge, el
que defineix el projecte Ratzinger, fou la invitació a les altres
religions del llibre a compartir una tasca: intervenir en la batalla
política. Déu al mig dels negocis dels homes. L'islam no n'ha dubtat
mai.
La
renúncia del Papa ha estat valorada com un gest d'humanitat. Es pot
humanitzar una religió? La base de la religió és el que és sagrat. El
que és sagrat es allò sobre el qual no es pot parlar. L'obscurantisme
embolcalla la religió. La naturalesa de la figura del papa, adornada amb
insòlits atributs com la infal·libilitat, es mou a mig camí entre Déu i
els homes, en un territori per definició confús: el de la intermediació
amb la transcendència. Certament la decisió papal de plegar és humana
tant si es fa per decisió lliure com per pressió dels altres. Però, ¿pot
ser humà un papa sense que en resulti afectada la institució?
Humanitzar és dessacralitzar. Quan es dessacralitzen les religions
perden misteri i, per tant, poder màgic. Paradoxalment, el teòleg
Ratzinger, amb el seu gest, contribueix al desencantament del
catolicisme.
Josep Ramoneda, Sobre la humanitat del poder, Ara, 13/02/2012
Comentaris