Els filòsofs són una gent molt estranya.
Avempace |
I què hi va fer, llavors? Doncs de ben segur que no va muntar una empresa.
Alguns diran que res no impedeix a un filòsof ser
emprenedor o jugar a borsa. Poden adduir, entre d'altres, l'exemple
d'Alexandre Kojève, el teòric de la fi de la història, que era
accionista de La Vache qui Rit, cosa ben coherent amb la seva convicció
que la fi de la història significava dotar els homes cavernaris d'un
espectacle de 3D per a les ombres amb responsabilitat social
corporativa. Però la fi de la història seria també la de la filosofia.
Aquest és un important problema perquè, com molt bé va veure Heidegger,
la concepció moderna de la filosofia és fonamentalment democràtica, en
el sentit que ja no es concep a ella mateixa com una crida
desinteressada a la contemplació del que hi ha, sinó com una caritativa
demanda d'alleujament dels mals de l'home. I, certament, molts filòsofs
semblen més inspirats per la caritat bíblica que per l'orgull,
bíblicament pecaminós, de menjar de l'arbre de la ciència. El ministre
Wert no està sol en la seva concepció competencial de la filosofia.
Al meu parer, la filosofia té dues característiques
essencials que la fan molt poc útil i encara menys competencial: el
sentit de l'admiració i la consciència de la pròpia ignorància.
"L'home ordinari -va escriure Marx- no creu
anticipar res d'extraordinari en dir que hi ha pomes i peres. Però el
filòsof, en expressar aquesta existència de manera especulativa, ha dit
una cosa extraordinària. Ha fet un miracle". Per això mateix Rudolf
Carnap, que volia fer neteja de la caverna introduint-hi claredat
lògica, es va adonar que era incapaç de demostrar, sense cap gènere de
dubtes, l'existència física de la seva dona. No m'imagino una actitud
menys empresarial que aquest dubte. Té raó Kierkegaard en constatar que
el que els filòsofs diuen de la realitat és per a molts tan decebedor
com el cartell que va posar a la seva botiga un mercader: "Aquí es
planxa". Qui portava la seva roba a planxar, descobria que el cartell
estava en venda.
Respecte a la consciència de la ignorància, a la seva meravellosa Carta de l'adéu, escriu Avempace: "Tenim l'esperança d'arribar amb la filosofia a alguna cosa gran, però no sabem a quina en concret". Filosofar
vol dir estimar allò que el filòsof sap que li manca: la saviesa. I
aquesta mancança se li fa present alhora en les respostes i en les
preguntes. "Sou una gent molt estranya -li va etzibar un llec a un
filòsof-. No solament ens confoneu amb les respostes que ens doneu sinó
que, si un us tracta una estona, acaba per no entendre ni el sentit de
les seves mateixes preguntes". Efectivament, filosòficament cal dubtar
del sentit de les pròpies preguntes per guanyar la valentia de no
retenir cap pregunta al cor i de pensar fins i tot contra un mateix.
La consciència de la seva ignorància hauria
d'impedir al filòsof la defensa d'una filosofia reconfortant. Com pot
saber que és reconfortant el que cerca, sense saber què és? Llavors,
tampoc no pot assegurar que el fi de la ciutat sigui el mateix que el de
la filosofia. La ciutat està, per la seva naturalesa, més tancada que
oberta a la filosofia. Podria donar-se el cas que la filosofia, com a
tal, fos a més de supraempresarial, suprapolítica, suprareligiosa i,
fins i tot, supramoral i, en conseqüència, també suprapedagògica. Al cap
i a la fi, Sòcrates va ser condemnat a mort per la democràcia atenesa.
"El simple filòsof -deia Hume- és un tipus humà que
normalment no gaudeix sinó de poca acceptació en el món, en suposar que
no contribueix gens ni a la utilitat ni al plaer de la societat, ja que
viu allunyat del contacte amb la humanitat i està embolicat en
principis igualment allunyats de la comprensió d'aquesta".
No sembla honest obviar la pregunta que Heidegger
va dirigir a Cassirer: "Fins a quin punt la tasca de la filosofia és
permetre l'alliberament de l'angoixa? No seria, més aviat, la de
sotmetre l'home, fins i tot radicalment, a l'angoixa?" Insisteixo: no és
Wert l'únic a donar per fet que la filosofia ens fa més competents.
Gregorio Luri, De la caverna a la empresa, Ara, 19/01/2014
Comentaris