Naturalesa, canvi i identitat.
L'intrús observa fluir l'aigua. Durant l'estona llarga que fa que
està assegut a la mateixa pedra, la llum ha anat arrencant punts
brillants en el corrent, ara aquí, ara allà. És curiós: mirant la
superfície de l'aigua no és capaç de percebre com canvia la llum; per a
això ha de recordar com era la mateixa escena només un minut abans (el
mateix passa en una posta de sol: la memòria sap que la llum està
canviant, però el cervell no és capaç de percebre-ho en directe). El
rumor de l'aigua es fon amb el de la brisa bufant a través de les
frondes dels arbres de ribera.
El pensador observa les
protuberàncies capritxoses, romes, sense espuma ni turbulències, que es
formen a la superfície de l'aigua. No semblen seguir cap pauta i
l'observador pensa que la superfície potser és un duplicat negatiu del
fons, és clar: si al fons hi ha una roca, llavors en el punt on la
vertical del lloc intersecta la superfície apareix una depressió: el
cabal es conserva (a menys secció, més velocitat). I viceversa: una gepa
permanent d'aigua a la superfície denuncia una depressió al terra del
riu. La capritxosa distribució estacionària de turons i valls d'aigua a
la superfície és, doncs, una rèplica invertida de la capritxosa
distribució de pedres i buits que hi ha al fons del riu: una dinàmica
espacial congelada en el temps.
El pensador es fa la reflexió que
l'aigua sembla cremosa i conclou que la textura és el tacte de la
vista. Aigua cremosa… ¡quina paradoxa! El pensador somriu al recordar
que Herman Melville la utilitza molt aquesta expressió quan descriu la superfície del mar a Moby-Dick,
la novel·la que va devorar una vegada i una altra durant la seva
joventut. El temps corre llepant les pedres immòbils del fons. L'aigua
flueix, sí, però les seves formes es mantenen. Flueix la matèria,
persisteix la forma. ¿No és això la identitat?
El passejant es
concentra a no moure ni un múscul per no delatar prematurament la seva
presència: té l'esperança secreta de ser ell qui sorprengui algun
confiat que acaba d'arribar, un ocell, una granota, un peix, una
colobra, un ratolí… Potser, amb molta sort, fins i tot una llúdriga. El
seu seient ara està en una petita platja fluvial més protegida del vent,
on el riu s'eixampla i es pren un descans. Aquí la quietud permet
endevinar els còdols a través de l'aigua. El corrent és màxim al centre
del riu, però es desmaia cap als costats fins a aturar-se gairebé del
tot a la vora. L'aigua és cremosa perquè, encara que ens costi
admetre-ho, l'aigua també és viscosa. L'intrús es troba amb alguns
usuaris del riu: dues libèl·lules en vol sincronitzat i una oreneta en
temerari vol rasant bevent sobre la marxa.
El visitant recorda de
sobte que el seu racó favorit és allà mateix, després del següent
meandre, però per arribar-hi no li queda més remei que ficar-se a
l'aigua fins als genolls i després escalar un petit barranc. El cor li
fa un parell d'extrasístoles just abans de girar per l'últim racó. Feia
almenys 35 anys que no tornava a aquell racó i ara és a només tres
segons que aquell escenari privat de les seves soledats infantils
aparegui davant dels seus ulls. Només es pot accedir al lloc amb una
complicada operació que ell sempre ha mantingut en secret. En aquest
tram del riu l'aigua entra amb presses, forma un remolí perfecte i tot
seguit s'amanseix i es queda adormida en un toll profund de color verd
fosc a l'ombra permanent de les seves dues parets verticals. Durant el
temps que abraça tota la seva vida i tota la vida dels seus ancestres,
el temps i l'aigua no han deixat mai de fluir. La probabilitat que una
mateixa molècula d'aigua tingui una segona oportunitat per tornar a
passar per aquí davant és en veritat molt petita, però ¡el remolí és el
mateix que s'aturava a contemplar ara fa gairebé ¡70 anys!
I és
llavors quan al professor li cau una idea: és ben possible que jo tampoc
conservi ni un sol àtom dels que tenia al néixer. No obstant, tinc la
intensa sensació que jo segueixo sent jo mateix. Fins i tot es pot
assegurar que gran part del meu jo ja s'ha transmès al jo dels meus
fills. L'home gran descobreix una vegada més que la matèria és un detall
per sostenir l'essència de la forma. Es diu Erwin Schrödinger,
és l'autor de l'equació de la llei fonamental de la mecànica quàntica i
el pensador més polifacètic i fecund d'aquest miracle del coneixement
ocorregut a Viena als anys 20 del segle passat. El físic austríac que
llegia Unamuno i Ortega es va inspirar en el gran Boltzmann per preguntar-se per l'ordre en la matèria i per donar la idea que conduiria al descobriment de l'estructura de l'ADN, en Darwin per pensar la complexitat i en Demòcrit i els vedes per filosofar sobre la ment i la matèria.
Jorge Wagensberg, Flueix la matèria, es manté la forma, el priodico.cat, 08/02/2014
Comentaris