Les habilitats més preuades en l'era de les màquines.
Ens encaminem cap a una època de tecnologia brillant.
És impressionant veure els ordinadors dirigir cotxes sense conductor i
superar els humans jugant a escacs o al Jeopardy!, un concurs
televisiu de preguntes de cultura general. Tal com assenyalen Erik
Brynjolfsson i Andrew McAfee, de l'Institut Tecnològic de Massachusetts,
al seu nou llibre, The second machine age [La segona edat de la
màquina], els ordinadors seran cada vegada més capaços de dur a terme
parts importants de tasques eminentment intel·lectuals, com ara
seleccionar valors borsaris, diagnosticar malalties i concedir la
llibertat condicional. A mesura que es vagi produint aquest procés,
certes capacitats intel·lectuals perdran valor, perquè els ordinadors
passaran a ocupar-se de les tasques per a les quals aquestes capacitats
eren útils. És possible que tenir una memòria espectacular, o tenir la
capacitat de dur a terme una activitat intel·lectual que impliqui seguir
un conjunt de normes, deixi de valorar-se tant.
¿Però quines seran, llavors, les habilitats més preuades?
En l'àmbit dels mitjans de comunicació, algunes
d'aquestes habilitats ja són d'allò més evidents. La tecnologia ha
afavorit els esprintadors (persones capaces de reconèixer un fet
interessant que acaba de produir-se i escriure'n al Twitter) i els
maratonians (persones capaces d'escriure articles conceptuals extensos),
però, per contra, ha perjudicat els corredors de mitjana distància (que
es dediquen a redactar resums de 800 paraules sobre la roda de premsa
del dia abans). La tecnologia ha afavorit els artistes gràfics capaços
de visualitzar dades, però ha castigat els que són incapaços de
convertir la informació escrita en presentacions de vídeo.
Des d'una òptica més general, sembla que l'era de
les màquines intel·ligents afavoreix els que posseeixen una sèrie de
característiques. En primer lloc, premia l'entusiasme. La quantitat
d'informació que tenim a l'abast és pràcticament infinita i el mateix es
pot dir de la quantitat de dades que som capaços de recopilar gràcies a
noves eines. Sembla que els individus que se'n surten millor en aquest
entorn són els que tenen una necessitat voraç de trobar explicacions,
els que experimenten un impuls gairebé obsessiu que els empeny a seguir
la seva curiositat. La seva motivació els porta a concentrar-se durant
llargs períodes de temps, capbussant-se en insondables oceans
d'informació per mirar d'entendre'ls.
Al seu llibre Smarter than you think [Més
llestes del que us penseu], Clive Thompson descriu les investigacions de
Deb Roy i el seu equip, que li van omplir la casa de dispositius per
enregistrar cada paraula que pronunciessin ell i la seva dona mentre el
seu fill aprenia a parlar. Es tracta d'un cas de compromís i d'immersió
totals amb l'objectiu d'arribar a entendre el procés d'aprenentatge
d'una llengua.
En segon lloc, aquesta nova era sembla que
afavoreix les persones que funcionen amb horitzons temporals a llarg
termini i les dotades de disciplina estratègica. Després de jugar una
partida d'escacs freestyle (disputada per dos equips integrats
per un humà i una màquina cadascun), Garri Kaspàrov va declarar que el
seu company mecànic tenia més "agudesa tàctica", mentre que ell era
millor pel que fa a la "direcció estratègica".Per bé que un ordinador és
capaç de calcular innombrables opcions moviment per moviment, un ésser
humà pot aportar al joc un cert sentit general de direcció. En un món de
distraccions electròniques, les persones capaces de mantenir a llarg
termini la disciplina a fi d'aconseguir un objectiu concret i de
destriar tot el que no té importància per a la seva consecució tindran
un gran valor.
En tercer lloc, sembla que aquesta era premia els
arquitectes de procediments. Les grans lluminàries de la xarxa no van
aportar tant idees innovadores com sistemes per mitjà dels quals els
altres podien expressar idees: el Facebook, el Twitter, la Wikipedia,
etc. El que van fer, en definitiva, és dissenyar una arquitectura que
permet que s'estableixin col·laboracions entre xarxes laxes d'individus
solitaris.
Una de les curiositats que té la col·laboració és
que els equips més creatius no són precisament els molt compactes, sinó
els que presenten uns vincles més laxos, aquells en què no hi ha uns
quants individus dominants; els que, en un principi, permeten als seus
integrants pensar per si sols per després posar en comú els resultats.
Així doncs, el director que sigui capaç d'organitzar una xarxa
descentralitzada que treballi per resoldre una incògnita clara, sense
deixar que la xarxa es dissipi o es compacti en excés, tindrà un valor
enorme.
En cinquè lloc, és probable que els essencialistes
adquireixin més importància. Qualsevol criatura és capaç de dir: "Sóc un
gos" i fer veure que ho és. Als ordinadors, però, els costa captar
l'essència del jo (implícit al "sóc") i l'essència de gos. A més, tenen moltíssimes dificultats per discernir quines característiques del jo i de gos
cal barrejar perquè algú faci veure que és un gos. Aquesta habilitat és
important perquè la creativitat es pot descriure com l'habilitat de
dilucidar quina és l'essència de dues coses completament diferents per
separat i, tot seguit, conjuminar les dues essències per crear una cosa
totalment nova.
Als anys 50 la funció dels ordinadors la feia la
burocràcia. S'organitzava els treballadors en sistemes tecnocràtics
perquè duguessin a terme tasques uniformitzades de processament de la
informació. Però ara la seva funció la fan els ordinadors. En aquest
context, la nostra funció no consisteix a comportar-nos de manera
desapassionada, despersonalitzada o neutral. Al contrari, el que es
premia són precisament els trets emocionals: la necessitat voraç
d'entendre, l'entusiasme per la feina, la capacitat de captar l'essència
de les coses, la sensibilitat empàtica que permet detectar què cridarà
l'atenció i quedarà gravat a la ment dels altres. Cal que posem el cor a
la feina.
David Brooks, El que les màquines no poden fer, Ara, 09/02/2014
Comentaris