La implicació dels pares en l'educació dels seus fills.
Avui dia hi ha massa mares i pares i massa fills que,
senzillament, no donen a l’educació el valor que hauria de tenir, i que
tampoc s’esforcen per aconseguir treure’n el màxim rendiment, per
excel·lir-hi. ¿És aquest el factor clau que explica les desigualtats
econòmiques i la pobresa persistent als Estats Units? No. Però segur que
forma part de la solució i és un tema que Obama, des de la seva posició
privilegiada, no ha aconseguit millorar de manera prou notable en cap
aspecte. I si creieu que tot plegat és una exageració, val la pena
sentir l’opinió d’alguns professors.
En una carta publicada fa poc al Washington Post,
una veterana professora d’arts plàstiques de setè [l’equivalent a 2n
d’ESO] de Frederick, a l’estat de Maryland, explicava per què no volia
seguir ensenyant. (Va voler mantenir l’anonimat.) Després de queixar-se
d’un “currículum superficial, que dóna peu a una mentalitat conformista”
dels alumnes, escrivia el següent: “Vaig decidir que, si havia
d’ensenyar aquestes ximpleries, almenys les ensenyaria bé. Vaig mantenir
les expectatives ben amunt, vaig estructurar les classes, vaig fer un
seguiment tutoritzat dels alumnes, vaig donar-los pràctiques extres i
vaig intentar que la classe fos divertida. [...] Aviat vaig convertir-me
en una de les professores preferides dels estudiants, mantenia una
comunicació oberta amb els pares i diversos alumnes tenien un nivell
d’excel·lent. Aleshores, la directora del centre em va cridar al seu
despatx. [...] Em va donar una llista amb els noms d’una desena
d’estudiants que sempre treien suficients o insuficients. Tenint en
compte que jo donava classe a uns 120 alumnes, la ràtio de suspensos
estava dins dels percentatges habituals. Cada vegada que ella deia un
nom, jo li ensenyava la meva llibreta de notes: no era que traguessin
males notes, sinó que no entregaven els deures; és a dir, una falta de
responsabilitat. Li vaig ensenyar les meves anotacions, les cartes als
pares... Però la directora no deixava de fer-me preguntes. La reunió es
pot resumir en dos comentaris de la directora que mai oblidaré i que són
la definició perfecta de l’educació pública avui dia: «Els alumnes no
poden suspendre» i «Si treuen un suficient o un insuficient, és que no
estàs fent tot el possible per ells». Que no estic fent tot el possible
per ells? Suposo que el que no estic fent és donar-los les respostes.
Als professors se’ls demana mantenir uns nivells impossibles, mentre que
als estudiants no se’ls fa responsables de res en la seva pròpia
educació”.
Al desembre vaig rebre una carta pràcticament
idèntica d’un professor d’institut d’Oregon: “Fins a l’any 1992, cada
curs tenia, com a molt, un alumne que no feia res a classe. En una
classe dolenta, potser arribava a tenir-ne dos. Avui en tinc 10 o 15.
Els nens d’avui dia no són diferents dels d’abans. [...] La diferència
és que abans, tot i que no volguessin, feien la feina. Avui no. [...]
Aquesta és una conversa real que vaig tenir amb una alumna que treia
molt males notes i que m’explicava, molt sincera: «Ja sé que ets un bon
professor però sembla que no t’adonis que, cada nit, m’haig de passar
dues hores al Facebook contestant a la gent que m’ha escrit, i rebo més
de 4.000 missatges al mòbil cada mes. Com vols que faci tots els deures
que ens poses?»”
Ara us podeu fer una idea de per què el secretari
d’estat d’Educació Arne Duncan va fer el discurs que va fer a la Cimera
Educativa per a Pares Delegats organitzada per la Junta Directiva
d’Assessorament Nacional, el dia 13 de gener. Aquest n’és un extracte:
“L’any 2009, el president Obama va reunir-se amb el president Lee de
Corea del Sud i li va preguntar quin era el repte més gran del país
asiàtic en matèria educativa. Sense dubtar-ho gens, el president Lee li
va respondre: els pares sud-coreans són «massa exigents». Fins i tot a
les famílies més pobres, els pares exigeixen una educació universal per
als seus fills, i cada any el govern sud-coreà es gasta milions de
dòlars per ensenyar anglès als estudiants de primer curs, perquè els
pares no volen esperar fins a segon. [...] Tant de bo el repte més gran
de l’educació als Estats Units fos aquest: que els pares exigissin
escoles excel·lents. Vull fer-vos una pregunta: un nen a Corea del Sud
mereix una educació millor que el vostre fill o filla? Si la resposta és
que no... aleshores està molt clar el que hem de fer. Perquè ara
mateix, Corea del Sud (i uns quants països més) ofereix i també exigeix
molt més als seus estudiants, molt més del que s’ofereix i s’exigeix en
moltes escoles i districtes nord-americans. Els estudis així ho
demostren: en l’educació dels nostres fills i en la seva oportunitat de
tenir èxit, així com en les immenses diferències de resultats que hi ha
entre els estudiants de diferents procedències. Si volem resoldre
aquesta situació, haurem d’alçar la nostra veu i fer que els altres
pares s’impliquin en l’educació dels seus fills tant com vosaltres.
Pares i mares, teniu el poder de canviar aquest conformisme educatiu a
casa vostra. Teniu el poder per exigir més als vostres delegats, i també
als vostres fills”.
Duncan també va citar el nou llibre d’Amanda Ripley, The smartest kids in the world, and how they got that way [Els
nois més intel·ligents del planeta i com van arribar a ser-ho]: “Com a
pares, l’Amanda ens assenyala a vosaltres i a mi: no perquè no estiguem
involucrats en les activitats de l’escola sinó perquè, sovint, no ens hi
impliquem de la manera que hauríem de fer-ho. Els pares i les mares
assistim contents, càmera en mà, als esdeveniments esportius dels
nostres fills, però ens presentem a l’escola per protestar per una mala
nota. Tal com explica l’Amanda: «Si volem ajudar els nostres fills, com a
pares, hem de fer molt més. Hem de canviar les nostres expectatives
sobre la feina que han de fer, fins a quin punt s’hi han d’esforçar. I
hem de treballar conjuntament amb els professors i amb els delegats de
les escoles per exigir més als nostres fills”.
Thomas Friedman, Banalitzant l'educació dels nostres fills, Ara, 12/02/2014
Comentaris