L'adolescència com a cultura.
Encara que els estudis psicològics sobre
l'adolescència neixen a començament del segle XX, l'adolescència, entesa
com a cultura específica, és un fenomen relativament modern. Va ser el
sociòleg nord-americà James Coleman el primer a adonar-se, als anys 50,
de l'emergència d'un nou grup social situat entre la infància i el món
adult. Va considerar que la seva aparició havia estat facilitada per la
universalització de l'educació i la subsegüent transferència de
responsabilitat de les famílies als centres educatius. Certament
l'escola no havia nascut per fer adolescents, sinó per formar adults,
però Coleman s'adonava que els escolars vivien immersos dins d'una
cultura parcialment clausurada en ella mateixa que era reticent als
models adults mentre acceptava acríticament els seus models
generacionals. La "societat d'adolescents" tenia el seu propi
llenguatge, els seus gestos, la seva concepció de la popularitat, els
seus models de comportament, la seva moda, la seva música, els seus
mitjans de comunicació... I tot això estava reforçat comercialment i
publicitàriament, perquè l'adolescència emergent podia formar un nou
mercat d'un potencial extraordinari... sempre que se sabés estimular les
seves demandes. A la mateixa època, Hannah Arendt es lamentava perquè,
al seu parer, als nens i als adolescents els donen de tot, excepte un
món adult. No es va adonar que no els poden donar el món adult perquè no
és prou comercial per a ells.
Contemporàniament als estudis de Coleman,
l'antropòloga Margaret Mead observava que les persones grans -els avis-
s'estaven convertint en emigrants en el món dels joves perquè havien
deixat d'entendre'ls. No és que néts i avis ja no s'estimessin, sinó
que, simplement, havien deixat de comprendre els seus respectius mons.
En conseqüència, l'avi ja no podia posar a disposició del nét el dipòsit
de les seves experiències acumulades. La seva saviesa pràctica havia
caducat.
És obvi que ni Coleman ni Mead van dir l'última
paraula sobre l'adolescència. Nosaltres som testimonis d'una ampliació
contínua de les seves fronteres, fins al punt que avui ningú sap ben bé
on són. Per baix, l'adolescència sembla haver fagocitat la pubertat i,
per dalt, tots hem vist adolescents de -siguem caritatius- 30 anys. Les
nenes de 10 anys volen roba sexi i els nois de 30 volen roba adolescent.
Els nens volen anticipar la seva adolescència i els adolescents
postergar la seva vida adulta. És fàcil veure que el mercat n'està a
l'aguait de manera molt creativa.
A mesura que la societat s'ha tornat més complexa,
més s'ha anat engrandint la distància entre els interessos espontanis de
l'infant i les demandes de coneixement del món adult. Aquesta sembla
que és una llei inexorable del progrés. Per això l'assimilació de
coneixements cada vegada més complexos és avui el nostre inexorable
ritual de pas. Però com que els joves tenen les seves pròpies opinions
sobre el que necessiten i el que no, encara que sense adolescència no hi
ha creixement del coneixement, una adolescència creixent no garanteix
per ella mateixa el creixement del coneixement disponible.
Gregorio Luri, La cultura amfíbia, Ara,02/02/2014
Comentaris