Demanar perdó.
"Estem esperant que demanin perdó els que han matat tota aquesta
gent, i encara no ho ha fet ningú", ha dit l'arquebisbe Pujol. És una
resposta a les recriminacions fetes aquest dies a la jerarquia catòlica,
amb motiu de la beatificació de 522 "màrtirs de la persecució
religiosa", per no haver fet cap acte de penediment per les víctimes de
la dictadura franquista que l'Església va beneir i servir.
Les
declaracions del bisbe -i els altres què?- confirmen l'absurditat de
certa retòrica del perdó. Demanar perdó no és una qüestió d'urbanitat o
de cortesia, és una actitud moral molt exigent. El perdó només té sentit
si va acompanyat d'un sincer reconeixement de l'altre i d'una
acceptació real dels crims i dels errors comesos. No pot ser mai una
simple clàusula de bona conducta. La petició de perdó només pot ser
voluntària i sincera. Convertir-la en una convenció política és,
senzillament, banalitzar-la. Entre altres coses, perquè el sentit del
perdó també és mirar al futur, i, si no és plenament assumit com a
vivència tràgica, res garanteix que l'experiència viscuda serveixi de
lliçó perquè determinades coses no tornin a passar. Per tant, exigir a
l'altre que demani perdó és un contrasentit. Només pot ser una decisió
personal i lliure. Demanar perdó sota pressió és una frivolitat. És més,
sovint el discurs del perdó afavoreix l'ocultació de la realitat del
que va passar. Ja sigui perquè es vol fer servir per homologar un relat
únic sobre el conflicte viscut, que sempre serà fals -i condicionat pels
guanyadors-, ja sigui perquè el perdó s'utilitza com a signe de
reconciliació. I se'n dedueix, com ha passat amb la democràcia
espanyola, que reconciliació vol dir desaparició de la memòria, amb la
coartada de no fer renéixer odis i ressentiments del passat.
El perdó només és digne de ser reconegut si és lliure. Deixem,
doncs, que demani perdó qui vulgui. I a qui no vulgui no té sentit
exigir-li cap altra cosa que el respecte a les regles de la convivència
democràtica. El perdó i la reconciliació o són autènticament sentits o
són una estafa. Si els senyors bisbes no senten que hagin de demanar
perdó no cal que ho facin. Seria comèdia. I el que va passar és massa
seriós per convertir-ho en una qüestió de cortesia i desmemòria. El que
hem de fer és impedir la derrota de la memòria, que és la que dóna
reconeixement a les víctimes.
Josep Ramoneda, La quimera del perdó, Ara, 16/10/2013
Comentaris