Un toc d'autisme per potenciar la creativitat.
Una gran idea
sorgeix de sobte. En les profunditats de la ment, xarxes de neurones executen
una simfonia sublim i una guspira d’inspiració emergeix a la consciència. Aquestes
idees lluminoses o moments eureka, per inesperats, semblen impossibles d’orquestrar.
Més estudis recents porten a pensar d’altra manera: si s’allibera la ment d’algunes
de les seves inhibicions podríem millorar la imaginació i creativitat per
resoldre problemes.
Hans Asperger |
El cervell humà
filtra sense parar pensaments, sensacions i emocions. Tan sols una petita
fracció dels estímuls que l’ambient “llança” sobre nosaltres arriba a elevar-se
fins al nivell del coneixement conscient. L’aprenentatge d’allò viscut imposa
dreceres mentals que determinen quines sensacions mereixen atenció. (...)
La inspiració per a
aquesta metodologia ens arriba d’individus amb alteracions cerebrals. Són les
persones amb síndrome de savi o savant.
Aquests pacients posseeixen destreses extraordinàries en camps específics, tot
i que experimenten serioses dificultats per desenvolupar en altres. Sembla que
exhibeixen pautes de disfunció cerebral levohemisfèrica concomitants amb la tendència
a una predominança dextrohemisfèrica. Hem conjecturat que aquesta organització
del cervell provoca que els seus filtres mentals siguin menys fins que en els
adults normals sans.
La genialitat –excepcional
com és- ha d’exigir una visió del món qualitativament diferent de la que la
majoria dels mortals experimentem. El metge austríac Hans Asperger (1906-1980), el nom del qual està associat amb el trastorn
epònim en l’espectre de l’autisme, suggeria que la peculiaritat de les ments
brillants podria consistir en “un toc d’autisme”. En el nostre laboratori hem
investigat aquesta hipòtesi. En concret, hem aplicat corrents elèctriques
dèbils per modular l’activitat cerebral de provants sans. Els efectes
desapareixen en una hora, preservant la cognició normal, amb el que aquest
mètode d’estimulació mental resulta innocu, a més de portàtil. Aquestes
propietats auguren la possibilitat de la creació d’un dispositiu que qualsevol
podria emprar per promoure l’habilitat creativa segons demanda, és a dir, d’una
mena de “barret de creativitat”.
Limitats per preconceptes
El cervell no rep
informació de forma passiva. Més aviat interpreta de forma activa, a la llum de
coneixement anteriors, el que en un principi sembla una experiència en estat
pur. Dues persones que observen un mateix grup de núvols poden formar-se
impressions completament diferents en mirar-les. Un especialista en ecografia
podria veure una vesícula biliar malalta, mentre que un pintor retratista
podria apreciar un semblant seré.
Les idees
preconcebudes tenen una importància crucial, ja que permeten formular
pronòstics versemblants a partir d’informació incompleta i enfrontar-se
eficaçment amb les activitats quotidianes. Sense elles, tindríem del món una
visió ingènua; seríem incapaços de discriminar els detalls importants dels irrellevants.
Però, d’una altra banda, aquesta arquitectura cognitiva ens torna proclius a
errors i ens fa víctimes d’il·lusions, records falsos i prejudicis. Les idees
preconcebudes, a més, ens fan menys receptius, i fins i tot refractaris, davant
d’interpretacions noves. Tan bon punt està formada una certa “posició mental”,
perdem l’accés conscient als estímuls que s’integren en un pensament. Llegeixi
el refrany castellà següent:
Más vale pájaro en
en mano que ciento volando
A molts lectors se’ls
escaparà la repetició de la preposició “en”. Som, instintivament, pensadors
conceptuals, no literals.
Nosaltres defensem
que la intel·ligència creativa exigeix dos estils cognitius. Un guiat per
conceptes preformats; altre que garanteixi l’experiència sense depurar del món
que ens envolta. Voldríem accedir a detalls perceptius que, en general, escapen
al coneixement conscient, però que podrien desbloquejar la genialitat que hi ha
en nosaltres.
Un toc d’autisme
Ens arriben dels savis, en la seva majoria integrats en l’espectre
autista, certs indicis per assolir aquesta meta. Les seves destreses es
manifesten en alguns casos ja en la infantesa primera; en altres, després d’alguna
lesió cerebral. Les seves habilitats solen apel·lar a formes de pensament menys
conceptual, més literals. (...) Tot i que aquest estil cognitiu suposa un greu
inconvenient a la vida diària, pot conferir un ventall d’avantatges, entre
elles excel·lents facultats per al dibuix i un proclivitat més petita a il·lusions
i records falsos.
Stephen Wiltshire,
un artista britànic amb autisme, és capaç des que era molt petit de produir
dibuixos figuratius espectacularment detallats. Aconsegueix dibuixar amb un
realisme fotogràfic i amb un detall minuciós. En canvi, la majoria dels adults
dibuixen sota esquemes interns propis i produeixen caricatures burdes, tot i
que significatives. Pensem que, Wiltshire i altres persones com ell disposen d’accés
privilegiat a informació del món “en brut”, tot just processada. (...)
Cert nombre d’estudis
indiquen que els savants presenten
alguna forma de disfunció en l’hemisferi cerebral esquerre, combinada amb
facilitació en l’hemisferi dret. (En general, les deficiències en un dels
hemisferis cerebrals inciten una activitat compensatòria en l’altra meitat). (...)
Despertar el savi ocult
Dades recents
autoritzen a conjecturar que no cal lesionar-nos per accedir a aquest estat
cognitiu anòmal. Podem apaivagar l’activitat neuronal a l’hemisferi esquerre
durant períodes breus aplicant mètodes d’estimulació cerebral no invasiva
acceptats àmpliament. Mitjançant nombrosos estudis s’ha comprovat que aquesta
estimulació pot inhibir, així com estimular, l’activitat neuronal en les àrees
diana. (...)
Vam començar la
investigació amb l’estimulació magnètica transcraneal. A grans trets, aquest
mètode consisteix a col·locar un iman potent sobre una part ben definida del
cervell que pertorba el flux normal dels senyals elèctrics de les neurones
properes. D’aquesta manera, el camp magnètic interfereix les pautes d’activació
de les xarxes neuronals ja formades, les connexions de les quals s’han anat
forjant per l’aprenentatge al llarg de la vida.
Allan W. Snyder, Sophie Ellwood y Richard P. Chi, Corriente continua para la creatividad,
Mente y cerebro. Investigación y ciencia, nº62/2013
Comentaris