Eichmann, un home normal i un dels més grans criminals del seu temps.
Sis psiquiatres havien certificat que Eichmann era un home “normal”. “Més
normal que jo, després de passar pel tràngol d’examinar-lo”, es diu que havia
exclamat un d’ells. I un altre considerà que els trets psicològics d’Eichmann,
la seva actitu.df envers la seva dona, fills, pare i mare, germans i germanes i
amics, era “no només normal, sinó exemplar”. I, per últim, el religiós que el
visità regularment a la presó, després que el Tribunal Suprem hagués denegat l’últim
recurs, declarà que Eichmann era un home amb “idees molt positives”. Darrera de
les paraules dels experts en ment i ànima, estava el fet indiscutible que
Eichmann no constituïa una cas d’alienació en el sentit jurídic, ni tampoc d’insània
moral. (...) Encara pitjor, Eichmann tampoc constituïa un cas d’anormal odi
envers els jueus, ni un fanàtic antisemita, ni tampoc un fanàtic de qualsevol
altra doctrina. “Personalment” mai no tingué res contra els jueus, sinó que, al
contrari, li assistien moltes “raons de caràcter privat” per a no odiar-los. Cert
també que entre els seus més íntims amics s’hi trobaven fanàtics antisemites,
com, per exemple, Lászlo Endre, secretari d’Estat encarregat d’assumptes
polítics (jueus) a Hongria, que fou penjat a Budapest l’any 1946. Però aquestes
amistats podien ser englobades en aquella frase tan usual que expressa certa
postura social: “Per cert, resulta que alguns dels meus millors amics són
antisemites”.
Però ningú li va creure. El fiscal no el va creure per raons
professionals, és a dir, perquè el seu deure era no creure-li. La defensa va
fer cas omís d’aquestes declaracions perquè, a diferència del seu client, no
estava interessada en problemes de consciència. I els jutges tampoc li
cregueren, perquè eren massa honestos, o potser estaven massa convençuts dels
conceptes que formen la base del seu ministeri, per admetre que una persona “normal”,
que no era un dèbil mental, ni un cínic, ni un doctrinari, fos totalment
incapaç de distingir entre el bé i el mal. Els jutges preferiren concloure,
basant-se en ocasionals falsedats de l’acusat, que es trobaven davant d’un
mentider, i amb això no abordaren la més gran dificultat moral, i fins i tot
jurídica, del cas. Presumiren que l’acusat, com tota persona “normal”, va haver
de tenir consciència de la naturalesa criminal dels seus actes, i Eichmann era
normal, tant més quan “no constituïa una excepció en el règim nazi”. Tanmateix,
en les circumstàncies imperants en el Tercer Reich, tan sols els sers “excepcionals”
podien reaccionar “normalment”. (pàgs 46-47)
El més greu, en el cas d’Eichmann, era precisament que va haver molts
homes com ell, i que aquests homes no foren pervertits ni sàdics, sinó que
foren, i segueixen sent, terriblement i terroríficament normals. Des del punt
de vista de les nostres institucions jurídiques i dels nostres criteris morals,
aquesta normalitat resultava molt més terrorífica que totes les atrocitats
juntes, pel que implicava que aquest nou tipus de delinqüent –tal com els
acusats i els seus defensors afirmaren repetidament a Nuremberg-, que en
realitat mereix la qualificació d’ hostis
humani generis, comet els seus delictes en circumstàncies que quasi li
impedeixen saber o intuir que realitza actes de maldat. (pàgs. 402-403)
No, Eichmann no era estúpid. Únicament la pura i simple irreflexió –que
de cap manera podem equiparar a l’estupidesa- fou el que li predisposà a
convertir-se en el més gran criminal del seu temps. (pàg. 418)
Hannah Arendt, Eichmann
en Jerusalén, De Bolsi!llo, Barna 2010, traducción Carlos Ribalta.
Comentaris