Apoteosi estètica i totalitarisme.
Només els totalitarismes es poden permetre l’ús i l’abús d’elements
estètics per afirmar-se. Com la història ha demostrat a bastament, des
de l’Egipte dels faraons i la Roma imperial fins al feixisme italià o el
nazisme, passant per Napoleó i totes les dictadures dels dos últims
segles, els règims totalitaris —o aquells que aspiraven a arribar a tal
extrem— han fet servir, com a element de propaganda, tota mena de
recursos i procediments basats en l’emoció, l’efectisme, l’admiració,
l’encantament o la fascinació. L’exemple més notable, molt present en la
memòria dels nostres lectors (si més no, en la memòria audiovisual), és
el del Tercer Imperi alemany: grans desfilades amb soldats perfectament
arrenglerats (avui encara es veuen a les parades de Corea del Nord);
abundor d’estendards, senyeres i domassos; discursos altisonants que no
solen dir gairebé res, llevat de tòpics; aplecs de masses entusiastes;
insígnies de tota mena; projecció de les dites insígnies en les tasses
per prendre el cafè i, si fos el cas, les arracades de vestir,
eixugamans i samarretes, etcètera. Hom entendrà perfectament a què em
refereixo.
Aquesta inflació dels elements estètics (del grec aesthesis,
és a dir, relatiu a les sensacions, no a la raó) es propaga, dins una
societat amb voluntat d’identitat total, amb un dinamisme i una
progressió pròpiament geomètrica: perquè convé, cada dia que passa,
estabornir una mica més la ciutadania, mantenir la flama viva, no
permetre que les impressions rebudes defalleixin ni un sol punt. En
propietat, aquesta exageració de l’element estètic està, per ella
mateixa, condemnada: 1. a ocultar totes les dimensions racionals (si és
que hi són) de la ideologia política que aspira a una fita total, i 2. a
magnificar-se i multiplicar-se fins a l’apoteosi. De vegades, aquesta
apoteosi ha vingut marcada per la desaparició voluntària del guia
de l’experiment polític (és el cas de Hitler); de vegades, l’ha
assenyalat l’execució, sense manies, del líder: adés arrauxada
(Mussolini), adés sumària (Ceaucescu).
Ara bé: una democràcia no es pot permetre jugar amb aquesta mena
d’elements. No és que sigui una cosa que no escau a les democràcies
parlamentàries pel sol fet que, com és sabut, allò que hi domina és el
diàleg i la discussió enraonada; és que, en tota democràcia veritable
—com ho són totes les de la Unió Europea, perquè això és un requisit per
formar-ne part—, tots els parafernals i l’oriflama estètiques que hom
es pugui imaginar —manifestacions, grogors disperses, cadenes humanes,
samarretes tribarrades o quadribarrades, tant se val— acaba topant amb
un discurs racional més poderós que els pressupòsits del moviment
estètic mateix, que el redueix i el minimitza fins a l’estatus de
l’anècdota sentimental, i, doncs, una cosa tan inofensiva com inoperant.
Per això tota aspiració democràtica —i Catalunya en té una amb la marxa
directa ben falcada—, acaba en mans d’una opinió molt més contrastada,
mesurada, enraonada i dialèctica que tota manifestació estetitzant,
sensorial, sentimental i emocional. Llavors, si és el cas, quan les
aspiracions endegades sobre la base de mecanismes sensacionals deriven
per fi en una dialogia racional i una informació completa de la qüestió
que es troba en joc, la ciutadania queda perplexa i se sent òrfena i
desvalguda, per no dir estafada. Perquè els totalitarismes no tenen
límit; la democràcia, sí.
Hi ha publicacions que expliquen molt bé aquesta qüestió, i les hem
de referir en aquesta pàgina. D’una banda, un article de Saul
Friedländer, La fascinació del nacionalsocialisme, aparegut en una plaquette extraordinària, per desgràcia no traduïda: Die Verführungskraft des Totalitären (El poder de fascinació del totalitari),
publicat pel Hannah-Arendt-Institut l’any 1997, la primera frase de la
qual diu: “No hi ha una estètica de la democràcia”. De l’altra banda, un
llibre perfectament assequible en aquests moments, traduït al castellà,
que farà les delícies de tota persona que s’hagi mai preguntat com va
ser que el nazisme agafés una tan gran embranzida: Frederic Spotts, Hitler y el poder de la estética, Antonio Machado Libros, 2011.
Jordi Llovet, Estética y poder, Quadern. El País, 02/10/2012
Comentaris